• MariaC

Avsaknad av spermier

NZZZZ skrev 2017-11-06 20:13:47 följande:

Hur gick det idag?

Vi fick ut 9 ägg! Mycket bättre än vi trodde. Vet inte hur många som var mogna men de ringer under dagen idag och talar om hur det gått med befruktning etc. Blir ev insättning på onsdag eller lördag. Håll tummarna!!
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-11-07 12:48:38 följande:

Är det med din mans spermier? :) åh vad kul!! Önskar dig all lycka.

Nej, tyvärr är det inte det :( Vi har gjort två Mikro-Tese innan med IVF. Nu är min sambos spermier slut och det produceras inga nya så det är donerade spermier.

Tack så mycket!!
  • MariaC
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2017-11-07 15:32:34 följande:

Åh va kul med så många ägg!

Hoppas ni fått positiva besked idag! <3

Ja, trodde inte det skulle bli så många! 6 av dem blev befruktade och insättning blir på lördag:)
  • MariaC
    mooonwalker skrev 2017-11-07 16:08:48 följande:

Grattis! Det är ju lagom många ägg =) Hur mår du nu? Har du ont i magen?

Själv började jag blöda idag. "Ruvardag" 12, så det är för sent för nidationsblödning. Jag har väldig mensvärk, men bara lite färskt blod imorse och nu mer brunaktigt. Jag vet att det kan betyda ingenting, men jag tog precis ett babyplan graviditetstest som var negativt. Babyplans test reagerar på 10 IE hcg, medan clearblue och andra  jag testat med reagerar på 25 IE, så det känns rätt kört. Jag har officiell testdag på lördag, men det borde väl ge utslag nu?

Men en positiv nyhet är att vi precis fick ett brev med att de har kunnat frysa ned en ampull med min mans spermier. Jag har ingen aning om hur många spermier det är, men om inte det här lyckas och inte heller det embryo vi har i frysen så har vi några i reserv.

Ja, vi är så nöjda med antalet :) Sex av dem blev befruktade och det blir insättning på lördag.

Jag har haft rätt ont, inatt vaknade jag å kunde knappt röra mig pga smärtan. Tog en tablett och sen blev det bättre. Har vart hemma från jobbet idag och vilar mig . Gör ont men tänker jobba imon för smärtan är ok ändå.

Hoppas att din blödning inte betyder nåt. Vad jag förstått blöder hälften även fast de är gravida. Ta ett test på testdagen vet du. Vet inte hur tidigt man kan se.

Men hurra att ni lyckats frysa spermier!! Då har ni ju till fler försök ifall det behövs:)
  • MariaC

Vi satte in en färsk och fin blastocyst i lördags. Det var fyra sammanlagt som hade klarat sig bra. Det var två som var extra bra, den de satte in samt en som de hade fryst ner. De två andra skulle de odla vidare till söndag och ev då frysa ner dem också.

Nu hoppas vi så på den jag ruvar på!!!!

• MariaC
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2017-11-13 12:26:15 följande:

Va spännande! Håller tummar och tår för er! När har ni testdag?

Själva går vi och vankar av och an på att de ska välja en donator och sen äggplock, dagarna går så segt.

Tack! Testdag är 24 nov. Lång väntan och man går ju och känner efter hela tiden.... Får hoppas tiden går fort.

Ja, det är bland det värsta att bara att och vänta på att då komma igång. Känslan att vara utom kontroll och inte ens ha en chans. Hoppas det snart blir äggplock för dig. Håller du på med sprutorna nu då?
  • MariaC
    999 skrev 2017-11-13 13:01:26 följande:

Vad kul vännen! Hur känns det? Jag ska ju göra insemination i veckan är det planerat, har börjar testa för ägglossning from idag. Jag känner mycket blandade känslor. Tankar om att det inte var såhär jag hade tänkt mig skaffa barn är återkommande. Och så tänker jag mycket på framtiden.

Hej kära du :) Ja, efter ett års väntan så får vi äntligen ruva! Det känns över lag bra, vi har kommit till det läget att nu vill vi bara ha en bebis oavsett hur. Sen finns det ju stunder då det känns jättejobbigt att det blev så här. Verkligen jobbigt. Men oftast känns det bra, nästan så vi glömmer bort ibland att det är en donator. Känner också tacksamhet att någon annan kan hjälpa oss, att vi fått så fina blastisar.

Så ni har bestämt er för att köra nu. Spännande att se hur det går för er nu då med inseminationerna. Hoppas det tar sig. Håller tummarna!

Förstår dig hur du menar angående dina tankar. Andra par ligger med varandra och vi måste genomgå denna sjuka situation.

Kram!!
  • MariaC
    999 skrev 2017-11-13 19:57:14 följande:

Man kanske får acceptera att det helt enkelt får kännas vemodigt, att det är tillräckligt att det känns bra nog. Men vad är bra nog? Det börjar kännas läskigt nu när det närmar sig planerad insemination, även om det på sistone känts som att jag är så redo som jag kan bli, även om jag inte är helt 100% säker på alternativet jag tvingas ta.

Jag förstår dig helt. Hoppas det kommer kännas bättre för dig när du väl gjort inseminationen. Vet du vilken dag det blir?
  • MariaC
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2017-11-13 20:10:32 följande:

Sprutar för fullt. Jag är väldigt påverkad av alla hormoner och pendlar mellan glädje och fasa. Jag har svårt att acceptera att det blivit den här vägen för oss, även mannen min börjar tycka att det är jobbig del av processen. Blir så slutgiltigt på något sätt. Hur har din sambo/make hanterat att det blivit donator?

Känner igen det där med biverkningarna...

Vi har båda tyckt att det vart jobbigt men resan har vart lång och redan när första provet visade noll spermier så började vi prata om att det kan bli så här. Min sambo sa först nej men jag lät honom fundera och han pratade mycket med sina närmsta vänner och sen bestämde han sig för att han ville detta ifall det skulle bli så. Sen gjorde vi en biopsi och sedan två Mikro-Tese och de hittade spermier vid alla tillfällen. Men vid sista Mikro-Tese så fann de endast 1 spermie och nu är produktionen slut. Så nu är det detta alternativet. Vi har varit förberedda på detta i typ 3 år så nu vill vi bara ha barn oavsett på vilket sätt. För det finns inget annat alternativ. Sen känns det fortfarande jobbigt och vi är ledsna titt som tätt över att vi måste ha donator. Livet är orättvist. Men nu när jag ruvar glömmer vi nästan bort det för fokus hamnar bara på om jag ska bli gravid.
  • MariaC
    mooonwalker skrev 2017-11-14 21:35:03 följande:

Jag önskar att de hade fryst ner några av våra på dag 2-3 också. Min läkare sa på dag två att vi hade 5-6 stycken bra embryon och hon tyckte att labbet skulle frysa ner några då, men labbet ville odla vidare och tillslut var det bara en som klarade sig till frysen. 

Tänker du tjuvtesta tidigare eller håller du ut till testdag? Min man tyckte inte att jag skulle hålla på och testa, men jag tänkte att det är inget som skadar (bara mitt psyke kanske).

Jag kommer inte få sätta tillbaka mitt embryo nästa cykel utan måste vänta minst en, så då kommer det troligtvis vara mitt emellan jul och nyår, vilket betyder att vi kanske måste vänta ännu längre... Jag vet dock inte riktigt hur min cykel blir nu efter alla hormoner.

Vad jag vet så brukar man inte frysa ner på dag 2-3 utan de som odlas vidare och utvecklas till blastocyster fryses ner, alltså dag 5-6. Fryser man ner på dag 2 så vet man inte hur bra embryot egentligen är och då kanske den inte klarar att tinas sen. Så de ni hade som inte klarade sig till blastocyster var det ju något fel med och hade nog ändå inte tagit sig. Det är ju bara de bästa som kan frysas ner. Så har jag förstått det i alla fall.

Nej, vi kommer inte tjuvstesta, det har vi kommit överens om. Vi väntar till 24 nov. Möjligtvis dagen innan för då är jag ledig vilket kan va skönt ifall det är negativt.

Å va jobbigt för er att behöva vänta, blev ju samma för oss med sommaruppehållet. Hoppas det går fort för er äbdå. Håller tummarna!
Svar på tråden Avsaknad av spermier