Anonym (Sara90) skrev 2022-06-01 11:40:54 följande:
Hej alla!
vår son är nu 3 år och lillasyster påväg. Samma donator till dem båda. Jag börjar nu fundera på hur och när man ska berätta för barnen hur de kom till? Någon som har erfarenhet av detta? sonen är ju bara tre så det är lite tidigt kanske men man vill ju inte heller att det ska vara an hemlighet för dem. hur tänker ni?
Hej
Grattis till två efterlängtade barn.
Hoppas det är ok att jag svarar även om jag inte tillhör dem som kämpar med ofrivillig barnlöshet pga. manlig faktor. Är däremot förälder genom spermadonation. ( Barnen har tillkommit i en samkönad relation med hjälp av donerade spermier.) Så vår situation är annorlunda. Både barnen och utomstående personer förstår ju att barnen inte tillkommit genom samlag och att vi båda inte kan vara barnets biologiska föräldrar.
Vi har pratat om hur barnen blivit till redan när de varit bebisar. Mycket utifrån tacksamheten av att vi fått hjälp så att vi har kunnat få barn. För min del har det varit rätt sätt, att berätta från start. Då har jag som förälder fått öva på att berätta det så att orden faller naturligt för mig och det har då inte heller blivit ett samtal att ladda inför utan ett samtalsämne som finns med barnen hela livet. För barnen är det då också något de känner till så långt tillbaka som de minns. De har varsin bok med bilder från våra försök och graviditeten som vi läst och som de själva kunnat ta fram om de velat läsa om sin tillkomst. I takt med att de blivit äldre har jag också gett dem mer information. När de är 3, 7 eller 12 ser ju frågorna och förståelsen olika ut från deras sida så som förälder får en följa dem i vad de undrar där och då. Och vara nyfiken på deras frågor.
På kunskapsguiden finns bra information:
Samtal med barn om deras genetiska ursprung - Kunskapsguiden
Det har kommit allt fler barnböcker genom åren så några såna böcker kan vara bra att ha hemma. Så barnen får veta hur barn kan bli till på olika sätt och på så sätt kan se att deras sätt är ett av flera. Låna hem och se vilka ni tycker passar er och ert barn.
Lästips om ofrivillig barnlöshet | Akademiska
Ännu ett tips: Boken Spermie plus ägg är lika med bebis.
Kan också tipsa om att lyssna intervjuer med Gunilla Sydsjö i något av följande poddavsnitt. Hon har forskat/arbetat med frågan om donatorer, ofrivilligt barnlösa och barn som tillkommit genom donation och jag vill minnas att hon säger en del bra och tänkvärda saker:
Podden Jag vill ha barn avsnitt 123 och 127 samt IVF podden avsnitt 78.
Hoppas du och din partner kan ha bra samtal kring hur ni vill göra i relation till era barn. När det känns dags för er att berätta om det för barnen, på vilket sätt och med vilka ord. Om ni har gjort behandling i Sverige kan ni säkert kontakta den kurator/psykolog som är kopplade till kliniken om ni önskar stöd eller samtal kring detta.