Avsaknad av spermier
Hoppas ni får en kallelse till er fortsatta utredning snart! Jag vet hur olidligt det är med väntan. Detta har varit värsta sommaren någonsin.
Ev får jag en tid nu till veckan...
Igår gjorde jag spolningen, det gjorde ont!!!!!!! Men som tur var en kortvarig smärta.
999, jag tror du hade rätt ang spolningen, att jag inte hade behövt göra den. Det var läkaren vi träffade förra gången som bokade in mig på spolning hos den läkaren som utförde den. Läkaren sa till mig igår att egentligen behöver jag inte göra den då passagen inte har någon betydelse för IVF.en...men nu hade ju jag blivit inbokad på det så då gjorde han den ändå.... Jag orkade inte ifrågasätta då jag ju redan ringt en gång och ifrågasatt. Men nu vet vi i alla fall att allt står rätt till med mig.
Nu blir det Sahlgrenska nästa..
Min mans andra spermaprov visade noll spermier igår. Nu blir det att sätta hoppet i biopsin. Annars rasar allt. Vi har börjat gå på samtal hos en kurator. Chocken har lagt sig nu så då kommer alla känslor...
Ja det var tråkigt att få ännu ett dåligt besked, även om det mer eller mindre var väntat. Men vi hoppades och fortsätter att hoppas in i det sista. Nu är det tre dagar kvar till biopsin. Om tre dagar kommer vårt liv att förändras. Förhoppningsvis blir det till det positiva. Jag har aldrig varit så nervös inför något som jag är inför biopsin. Jag vet inte hur jag ska orka leva vidare om de inte hittar några spermier. En scen där läkaren kommer in i rummet, där min man återhämtar sig, och ger oss ett dåligt besked spelar sig om och om igen i mitt huvud hela dagarna. Jag försöker förbereda mig men det går inte tror jag. Om de inte hittar några spermier så kommer vårt sista hopp om att kunna få ett barn att dö ut helt. Och jag vet inte om jag psykiskt och fysiskt klarar det. Tänk om jag får ett nervsammanbrott? Tänk om jag blir knäpp? Även om vi starkt funderar på att gå vidare till Carlanderska så kommer ett dåligt besked på onsdag bryta ner mig totalt. Jag har aldrig varit så rädd i mitt liv.
Inga spermier hittades på biopsin idag.
Vi fick brev hem idag att min sambo både har förhöjt FSF värde samt förhöjt LH värde. Någon som vet vad detta innebär och om det finns någon behandling för att få normala värden?
Är så förbannat trött på sjukvården som skickar massa papper hem med provsvar etc utan att förklara vd det betyder. Tydligen måste man ta reda på all information själv.....Tur det finns google och Familjeliv!
Ja, jag har precis ringt Carlanderska och bokat en telefontid till imorgon bitti, det blir nog nästa steg för oss. Landstinget kan inte göra mer för oss. Läkaren sa att de inte kan bekosta en mikro-tese. Men vi ska till dem på återbesök inom några veckor och diskutera hur vi ska gå vidare nu. Antar att de kommer föreslå donerade spermier, men det är inget alternativ för oss som sagt.
Vad gäller din sambos provsvar, menar du FSH? Förhöjt FSH tyder på att spermieproduktionen i testiklarna är låg eller utebliven, dvs att testiklarna misslyckas med sitt uppdrag att producera spermier, vilket gör att FSH-hormonet ökar för att ge testiklarna extra pisk att producera spermier. Av alla fall jag läst om så har jag ändå lärt mig att även om förhöjt FSH-värde indikerar på låg eller utebliven spermieproduktion så finns det ändå chans att hitta spermier via biopsi. Min man hade normala värden (något förhöjt FSH-värde, men inget att anmärka på enl läkaren) ändå hittades inga spermier nu, så man ska inte stirra sig blind på hormonvärden, även om det ger en fingervisning i många fall. Förhöjt LH-värde tror jag tyder på testikelrubbning, möjligtvis att man har något kromosomfel? Kan ha fel, men när jag googlat så är det så jag uppfattat det! Har ni fått svar på din sambos kromosomanalys?
Jag håller tummarna för er! Jag önskar ingen detta helvete, hoppas de hittar spermier i din sambos testiklar! Ingreppet var väldigt enkelt och smidigt, min man har knappt ont, han har bara behövt ta en värktablett sen i morse.
Läste på nätet att FSH och LH värde ska tas på fastande mage mellan kl. 7-10. Min sambo tog det på em precis efter vi klämt i oss en glass och en dricka. När togs era prover? Tänker om de togs på fel tid....
Vi fick ju som sagt inga svar gällande FSH värdet varken från Näl eller Sahlgrenska. Jag skrev ett mail till Carlanderska där jag beskrev det här med brevet å att varken Näl eller Sahlgrenska vill svara på vad det innebär. Frågade också lite om kötider etc hos dem.
En jättegullig barnmorska ringde upp mig och svarade på alla min frågor och lugnade mig verkligen. Hon sa att 39,6 inte är jättehögt. Det enda det betyder är att det inte finns spermier i sädesvätskan men det behöver absolut inte betyda att det inte produceras spermier i testiklarna. Hon sa att de ofta har män med FSH värde på 39,6 och där de hittar spermier ändå. Om värdet ligger på 60-70 så börjar det bli mer kritiskt.
Hon var så lugn och förklarade allt. Fick verkligen förtroende för henne, speciellt som hon inte hade behövt ringa mig då vi inte är kunder hos dem. Men hon sa att hon kände att hon ville prata med mig och ge mig några ord på vägen.
Hon förklarade också hur det går till hos dem och om vi vill gå hos dem så får vi en första tid i oktober och sedan är det inga mer väntetider utan de drar igång allt direkt.
Vi har nu bestämt oss för att vi kommer gå privat hos Carlanderska. Ska ringa imorgon och avboka tiden på Sahlgrenska samt boka på Carlanderska istället. Vi inväntar också besked från min sambos jobb om det här med bruttolöneavdrag.