• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • lompan
    Popetot skrev 2015-11-03 09:30:50 följande:

Hej allihopa! Det har varit tyst några dagar så vill bara säga att jag tänker på er alla i det ni går igenom.

Idag hörde rmc av sig om vårt uppföljningssamtal efter biopsi. Det skulle inte framkomma något nytt. Vi har fått all information redan så vi avbokade tiden. Hoppas det går till någon annan som behöver den mer. Vi vet ju trors allt att vi kommer igång inom några månader med vår ivf.

"lompan" - låter jobbigt för er. Har ni hört något mer?

Nej vi har än så länge inte hört något mer, har vi inte fått någon tid före fredag så ringer vi på fredag och hör hur det går med remissen, om den är behandlad ens! 
  • MariaC
    Popetot skrev 2015-11-03 09:30:50 följande:

Hej allihopa! Det har varit tyst några dagar så vill bara säga att jag tänker på er alla i det ni går igenom.

Idag hörde rmc av sig om vårt uppföljningssamtal efter biopsi. Det skulle inte framkomma något nytt. Vi har fått all information redan så vi avbokade tiden. Hoppas det går till någon annan som behöver den mer. Vi vet ju trors allt att vi kommer igång inom några månader med vår ivf.

"lompan" - låter jobbigt för er. Har ni hört något mer?

Har ni fått tid för första besöket inför IVF?

Vi fick tid 17/12 för att planera behandlingen..
  • Popetot
    MariaC skrev 2015-11-05 21:06:41 följande:

Har ni fått tid för första besöket inför IVF?

Vi fick tid 17/12 för att planera behandlingen..

Nej, ingenting. Jag tror tyvärr vi får vänta till efter årsskiftet. Men man kan ju hoppas att det går fortare.

Nu skulle göra allt samma dag, var det så?

Man är ju hela tiden lite orolig. Nu är jag rädd att spermierna inte klarar upptiningen. Men får försöka att inte tänka på det förän det är dax.

Gör du något annat nu i väntan på start. Själv försöker jag leva lite nyttigt och kanske gå ner ett par kilo. När jag sen får datum tror jag att jag helt kommer utesluta alkohol. Min kropp ska vara beredd :)
  • MariaC
    Popetot skrev 2015-11-06 10:04:25 följande:

Nej, ingenting. Jag tror tyvärr vi får vänta till efter årsskiftet. Men man kan ju hoppas att det går fortare.

Nu skulle göra allt samma dag, var det så?

Man är ju hela tiden lite orolig. Nu är jag rädd att spermierna inte klarar upptiningen. Men får försöka att inte tänka på det förän det är dax.

Gör du något annat nu i väntan på start. Själv försöker jag leva lite nyttigt och kanske gå ner ett par kilo. När jag sen får datum tror jag att jag helt kommer utesluta alkohol. Min kropp ska vara beredd :)

Ok, ja som sagt, väntan är jobbig! Hoppas ni får en tid snart.

Ja, vi kommer att göra allt på samma dag, färska spermier.

Nej, jag gör inget speciellt faktiskt =) Alkohol dricker jag bara ett par gånger per år, äter nyttigt gör jag och mkt motion får jag i och med att vi har två hundar, varav en jakthund. Så jag fortsätter som jag gör bara =)
  • MariaC

Popetot, det finns en ny grupp här som heter:

"Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början på 2016"

Jag har just gått med i den. Där diskuteras IVF etc...

• 999
    MariaC skrev 2015-11-06 14:01:27 följande:

Popetot, det finns en ny grupp här som heter:

"Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början på 2016"

Jag har just gått med i den. Där diskuteras IVF etc...

Jag ska också gå med i den kanske så fort vi kommer igång. Även om vi inte vet ifall det kommer sluta med att de hittar spermier samma dag som äggplock. Men min IVF-plan är klar, har den hemma i en mapp från Carlanderska. Nu väntar vi bara på klartecken att jag ska börja.
  • Hopplos120

Hej allihopa! Idag var vi på läkarbesök igen. Hans prover var bra förutom spermaprovet. Han har alldeles för få för att det ska gå att göra någon behandling. Nästa steg blir tesa/pesa den 19 november. Vet inte vad man ska ställa in sig på. Jag är lättad över att proverna var bra i övrigt så det inte är helt kört men vågar inte få upp för mycket hopp. Min man tar det inte så bra. Han har läkarskräck och när dem började prata om nästa steg om dem inte hittar spermier vid nästa försök så låste han sig helt och säger att han aldrig kommer klara av "att dem skär i honom". Jag kan inte ta den paniken just nu utan får ta nästa steg först. Ingen aning om vad chanserna är att man hittar några eller oddsen för att dem isf är sådana man kan använda. Det verkar vara mycket man fortfarande inte vet. Ska tutta i honom zink och foldyra och låtsas att det hjälper. Måste bita ihop mu och inte gräva ner tankarna i mörkret. Hoppas ni har en bra helg!!

• 999
    Hopplos120 skrev 2015-11-06 19:13:02 följande:

Hej allihopa! Idag var vi på läkarbesök igen. Hans prover var bra förutom spermaprovet. Han har alldeles för få för att det ska gå att göra någon behandling. Nästa steg blir tesa/pesa den 19 november. Vet inte vad man ska ställa in sig på. Jag är lättad över att proverna var bra i övrigt så det inte är helt kört men vågar inte få upp för mycket hopp. Min man tar det inte så bra. Han har läkarskräck och när dem började prata om nästa steg om dem inte hittar spermier vid nästa försök så låste han sig helt och säger att han aldrig kommer klara av "att dem skär i honom". Jag kan inte ta den paniken just nu utan får ta nästa steg först. Ingen aning om vad chanserna är att man hittar några eller oddsen för att dem isf är sådana man kan använda. Det verkar vara mycket man fortfarande inte vet. Ska tutta i honom zink och foldyra och låtsas att det hjälper. Måste bita ihop mu och inte gräva ner tankarna i mörkret. Hoppas ni har en bra helg!!

Men han har alltså i alla fall spermier? Det innebär att han har en spermaproduktion, vilket är mycket mer än vi kan hoppas på om min man. Jag skulle kunna döda för att de skulle hitta en enda spermie i min mans spermaprov så håll hoppet uppe! Ni har något att jobba med i alla fall. Förstår att det är jobbigt med ovissheten och att behöva genomgå detta men tänk att det alltid finns de som har det värre, då brukar det i alla fall kännas lite bättre. Vi har fått beskedet att min man inte kan få barn, han har lämnat flera tomma spermaprov och biopsin gav inget heller så nu ska vi göra ett sista försök med mikro-tese men vi har blivit tillsagda att vi mest troligt aldrig kommer kunna få barn. Jag menar inre att förminska det ni går igenom men vill bara ge dig lite perspektiv för att lätta på din ledsamhet.
  • Hopplos120
    999 skrev 2015-11-06 20:19:48 följande:

Men han har alltså i alla fall spermier? Det innebär att han har en spermaproduktion, vilket är mycket mer än vi kan hoppas på om min man. Jag skulle kunna döda för att de skulle hitta en enda spermie i min mans spermaprov så håll hoppet uppe! Ni har något att jobba med i alla fall. Förstår att det är jobbigt med ovissheten och att behöva genomgå detta men tänk att det alltid finns de som har det värre, då brukar det i alla fall kännas lite bättre. Vi har fått beskedet att min man inte kan få barn, han har lämnat flera tomma spermaprov och biopsin gav inget heller så nu ska vi göra ett sista försök med mikro-tese men vi har blivit tillsagda att vi mest troligt aldrig kommer kunna få barn. Jag menar inre att förminska det ni går igenom men vill bara ge dig lite perspektiv för att lätta på din ledsamhet.

Jag måste erkänna att jag är förvirrad. Han sa något om att man ska ha flera miljoner men dem har väldigt svårt att hitta hos min man. Dem kunde se ett 50-tal,alldeles för lite för behandling och för att det ska gå normalväg. Sen när vi pratade om Tesa/pesa så sa han "vi får hoppas vi hittar spermier där, behöver iaf 1000 för att det ska gå med behandling". Ska det inte räcka med typ 3? Nej det krävs fler var svaret. Det var inte aktuellt att göra ett nytt spermaprov heller för inget pekar på att det kommer va bättre. man läser och hör par som hittar typ 4 som går att använda. Jag ska ringa igen för det är något som händer med oss när vi sitter där. Går in i nån grotta och glömmer vad jag ska säga och göra. Skrev ner några frågor men visste inte vad vi skulle få för besked så svårt att förbereda sig. Jag har alltså svårt att se fördelen när dem han ändå verkar ha ändå inte är bra till något. Förstår du hur jag menar? Jag måste ringa igen för att ta reda på varför man inte använder om det nu antyds att det finns. Jag fick fortfarande en känsla av att det inte är så goda chanser om man inte hittar nästa gång. Jag har följt dina inlägg 999 och känner så mycket med dig. Önskar dig all lycka och styrka och vi klarar det här. På något sätt så gör vi det!!
  • Popetot
    999 skrev 2015-11-06 18:30:22 följande:

Jag ska också gå med i den kanske så fort vi kommer igång. Även om vi inte vet ifall det kommer sluta med att de hittar spermier samma dag som äggplock. Men min IVF-plan är klar, har den hemma i en mapp från Carlanderska. Nu väntar vi bara på klartecken att jag ska börja.

Jag hoppas verkligen att vi får se dig i den tråden. Har du någon aning om när ni kommer starta? Du kanske har skrivit det redan?

Hur mår du nu? Vad är din inställning? Gör du dig beredd på dåliga svar? Jag tänker på er ska du veta. För jag minns precis mina tankar innan vår biopsi. Läkarna hade gett oss nästan inget hopp. Min mans biopsi var ju lite mer omfattande än tesa/pesa då de öppnade upp båda testiklarna. Min man är fortfarande öm efter ingreppet men jag är idag tacksam för att vi fick göra detta. Jag inbillar mig att det är anledningen att vi hittade eftersom de tog vävnadsprover som såg "lovande ut".

Ge inte upp <3
Svar på tråden Avsaknad av spermier