• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    GoC skrev 2016-01-10 09:48:14 följande:

Behöver hjälp här! Vad gäller spermiedonation.... Vad är det som gäller egentligen. Får donatorn ge upphov till max sex barn eller sen familjer och inget maxantal på barn. Vad har ni hört? Vår läkare säger sex familjer och hur många barn man vill i varje familj... Dvs kanske 12 barn i af... Och så har ju kanske donatorn egna barn... Men när jag läser om det BÖR sjukhusen följa rekommendationen om max 6 barn... Vad gäller i örebro?

Hej vännen. Det finns inget regelverk för hur många barn en donator får ge upphov till, men det finns säkert rekommendationer även fast de inte är tvingande. Om läkaren säger att det är 6 familjer så är det säkert så, då har de bestämt att begränsa varje donator till 6 familjer men flera barn i varje familj. Innebär det att man är säkrad att få syskon från samma donator?
  • lompan

Är det någon här som hört om någon som fått det finansierat? jag förstår inte vad kriterierna ska vara för att få de finansierat. 
    "tror" att de finns spermier - men de känns som en vild chansning hur man än vrider å vänder på det.

• 999
    lompan skrev 2016-01-10 19:49:56 följande:

Är det någon här som hört om någon som fått det finansierat? jag förstår inte vad kriterierna ska vara för att få de finansierat. 

"tror" att de finns spermier - men de känns som en vild chansning hur man än vrider å vänder på det.

Finns nog inga kriterier... Till oss sa de att de har gjort en biopsi och anser att chansen är liten att hitta via mikrotese, därför vill de inte bekosta det. Och sen fick vi hem ett brev om att de inte tänker bekosta det för att de inte har något avtal med Carlanderska. Och så sa de vid ett annat tillfälle att det inte finns någon forskning som styrker att det är en framgångsrik metod. Och när jag berättade det för läkaren på Carlanderska så skrattade hon och sa att mikrotese-läkaren minnsann skulle skicka lite forskningsrapporter till dem. Det är pinsamt att arbeta på en fertilitetsklinik och inte ha koll på forskning och studier, till och med jag var mer uppdaterad än läkaren på landstinget. Har inget förtroende för dem, i alla fall inte den läkare vi hade. En riktig inkompetent, oempatisk bitterfitta, ursäkta utrycket. Jag blir arg bara jag tänker på henne för att vi fick så dåligt bemötande. Finns fler här som fått dåligt bemötande på sina fertilitetskliniker så verkar inte alltför ovanligt.
  • AnaC

Min man har inga spermier och vi har gått igenom hela resan med hormoner på både honom och mig, äggplock, resor, hopp och förtvivlan! Men nu har vi äntligen gjort vår första insemination med donerade spermier! De känns helt fantastiskt???? Jag är lyckligare än jag trodde att jag skulle vara. De är ju trots allt en anspänning och mycke funderingar innan det blir av! Vill bara berätta hur det känns när inga andra allternativ finns????

Anna
  • 999
    AnaC skrev 2016-01-10 23:06:56 följande:

Min man har inga spermier och vi har gått igenom hela resan med hormoner på både honom och mig, äggplock, resor, hopp och förtvivlan! Men nu har vi äntligen gjort vår första insemination med donerade spermier! De känns helt fantastiskt???? Jag är lyckligare än jag trodde att jag skulle vara. De är ju trots allt en anspänning och mycke funderingar innan det blir av! Vill bara berätta hur det känns när inga andra allternativ finns????

Hej. Tack för din input! Många här som behöver uppmuntran. Kan du berätta lite mer om din mans situation? Gjorde han någon biopsi? Hittades några då? Vad fick han för hormoner?
  • AnaC

Vid första spermaprovet så hittade man inga spermier! Men alla prover var bra så dom lovade att man skulle hitta spermier vid biopsi, de gjorde man inte, Inte en enda. Då stack man i både bitestikeln och i testiklarna. Jag hade också hormonbehandlats tills dess och man plockade ut 13 fina ägg:) vi fick tyvärr ingen användning för dom då. Sen fanns det ett alternativ kvar och det var att behandla min man med hormoner. Han fick sprutor tror det var puregon?? Dessa tog han i 3 mån och vi var inställda på att det inte kommer funka, vi bara visste! Sen var det dax för ny biopsi men inte heller då fann dom några simmare. Läkarna var överraskade att en man som han hade alla prover perfekta utan att dom hittade en enda spermie. Mycket ovanligt tydligen. Dom bedömde då att det inte fanns någon chans att hitta nått även om man skulle öppna testiklarna och leta! Detta var slutet kändes det som då... Mattan drogs undan, igen! Sedan bestämde vi ändå ganska snart att vi skulle satsa på donation även om det innan kändes otänkbart, vilket är helt normalt när man ff har allternativ. För mig var det viktigt att få vara gravid. Vi kommer prova med insemination 4 försök nu och sen göra om det två sista inseminationens till ett ivf/icsi om det inte går. På kliniken vi går på gör dom inte ivf med donerade spermier ännu så då får vi åka till en Annan klinik. Hoppas detta kan vara någon tröst i stunden! Jag vet hur jobbigt det är och kämpa på! När vi har våra små så var alla år av slit, oro, glädje, tårar värt allt!

De tror jag:)

Anna
  • Tevira

Roligt att läsa att det känns så bra för dig AnaC med donationen. Hoppas att det lyckas! :) Vad var det för klinik ni gjorde den vid? Gick det snabbt att få tid?

• GoC
    999 skrev 2016-01-10 12:48:37 följande:

Hej vännen. Det finns inget regelverk för hur många barn en donator får ge upphov till, men det finns säkert rekommendationer även fast de inte är tvingande. Om läkaren säger att det är 6 familjer så är det säkert så, då har de bestämt att begränsa varje donator till 6 familjer men flera barn i varje familj. Innebär det att man är säkrad att få syskon från samma donator?

Det är svårt att säga helt säkrad men säger man till innan så har de alltid i örebro kunnat tillgodose önskan om man vill ha samma till syskon. Sen kan det ju alltid ta slut eller att han dragit sig ur... Så man kan aldrig garantera... Men så är det ju den naturliga vägen också tänker jag...
Svar på tråden Avsaknad av spermier