MariaC skrev 2015-08-27 09:45:58 följande:
GoC skrev 2015-08-26 17:59:48 följande:
Jag vet inte om du menar Fsh-värde? I så fall betyder det förhöjda värde att kroppen försöka producera spermier men inte gör det i normal mån. Jag tror det är hypofysen som styr. Den skickar ut signaler om att producera spermier och när kroppen inte riktigt gör det så får hypofysen ett högre värde då den "ansträngs". Så fick vi det förklarat. Skulle det varit en för lågt värde kan detta hjälpas med mediciner men ett förhöjt finns tyvärr ingen hjälp till. Men det behöver inte betyda att det inte finns några spermier utan kan visa att kroppen inte producerar så myclet som den borde. Men det är som sagt Fsh-värdet jag pratar om nu. De andra vet jag inte mycket om.
Tack så jättemycket för era svar! Jag menade FSH. Ringde till Näl men de kunde inte säga någonting om vad det innebär utan hänvisar bara till Sahlgrenska..
Referensvärde FSH: 0,7-11,1 Min sambo hade 39,6
Referensvärde LH: 0,7-7,6 Min sambo hade 7,7
FSH låter verkligen jättehögt tycker jag. Är så orolig för detta och vad det ska betyda. Ska på första besök på Sahlgrenska 16/9...känns verkligen jobbigt att behöva vänta enda tills dess :(
999, du kan väl skriva när du pratat med Carlanderska och hur ni kommer gå vidare.
Ja det är verkligen dåligt att ni får besked via brev och sedan inte har någon ni kan ställa frågor till. 39,6 är väldigt, väldigt högt ja. Det tyder som sagt på utebliven eller väldigt låg spermieproduktion. Min man hade runt 12 i fsh-värde och det är något förhöjt men inte märkvärdigt, enl läkaren. Har de sagt något om din sambos testikelstorlek? Om de är mindre än normalt så tyder det också på att spermieproduktionen inte fungerar som den bör. Min man har något mindre testiklar, men inte så små att läkaren ansåg att det var helt kört. Men som sagt, ändå hittades inga spermier vid biopsin igår. Finns det ingen på kliniken ni kan ringa och prata om resultatet med? Kan inte vara meningen att ni ska behöva vänta tills läkarbesöket!
Vi har pratat med Carlanderska idag och fått en tid i oktober, vi ska då ta med oss kopior på våra journaler och åka på konsultation, för att sedan bestämma hur vi ska gå vidare. Vi vill göra mikro-tese för att vi vet att det är vår bästa chans. Jag har läst om både fall och studier, forskning och artiklar där man är överens om att en vanlig biopsi, där man hämtar vävnadsprover från testiklarna, inte alltid är tillräcklig för att hitta spermier. Igår så hämtade de fem vävnadsprover från respektive testikel på min man, men det är bara en liten, liten mängd av all vävnad som finns i testiklarna. Det är som att göra ett stickprov. Ett tips är att googla så mycket du bara kan, jag har hittat mycket nyttig information! Kan kanske länka till några av de artiklar jag läst om jag hittar dem igen. Ge inte upp! Det måste finnas hjälp att få. Hur ställer ni er annars till spermadonation? Är det något ni har diskuterat?