• Valkyria75

Samsova med äldre barn (4 år)

Jag undrar om det finns några risker med att sova med t.ex. en 4-5-åring. Och om någon i så fall har källor på detta.

Vi samsover nämligen med våra barn som är 4.5 och 1.5 år gamla. Vi gör detta i första hand för att det känts som att vi alla får mest sömn då helt enkelt.

Men nu påstår min egen mamma att det är dåligt för barn att samsova så länge. Att barn då blir osjälvständiga och att det är därför barn idag mår så dåligt och att depressioner är så vanliga...

Så nu undrar jag om någon här är insatt i den forskning som finns.

• Svar på tråden Samsova med äldre barn (4 år)
  • sextiotalist

Jag (och vet fler) har samsovit länge. Grabben är en mycket självständig och självgående ung man utan tillstymmelse till depressioner.

Äh, din mamma svamlar

• Valkyria75
    sextiotalist skrev 2015-06-06 08:37:04 följande:

Jag (och vet fler) har samsovit länge. Grabben är en mycket självständig och självgående ung man utan tillstymmelse till depressioner.

Äh, din mamma svamlar

Haha ja, jag hoppas också det :)

Hade bara känts skönt att visa lite ordentlig forskning på det hela. Men det finns kanske ingen ordentlig studie på det här...
  • sextiotalist
    Valkyria75 skrev 2015-06-06 08:38:45 följande:

Haha ja, jag hoppas också det :)

Hade bara känts skönt att visa lite ordentlig forskning på det hela. Men det finns kanske ingen ordentlig studie på det här...

Tror jag inte att det finns.
  • Drottningen70

Hahaha... Tanten måste vara efterbliven..

• sextiotalist
    Drottningen70 skrev 2015-06-06 09:19:51 följande:

Hahaha... Tanten måste vara efterbliven..

Inte efterbliven. Men med all sannolikhet lärt sig att bebisar behöver skrika för att lufta lungorna, amna var fjärde timme och det går att skämma bort spädbarn. Inte alls en ovanlig syn för 30-40 år sedan.
  • Natulcien

Du kan ju bolla tillbaka frågan till din mamma och be henne utreda vad exakt det är som gör en människa osjälvständigt när hen sover intill en annan människa? Hur kan närhet och kroppskontakt skapa osjälvständighet och depression? Om du vänder på det så, så hör hon förhoppningsvis hur galet hon resonerar.

Svar på tråden Samsova med äldre barn (4 år)