• Michiyo

3 års trots även ang toalett besök?

jag har 2 små^^ älsta potty tränade jag för fullt för 2 år sen när hon var tre och med mycket bråkande fick jag henne fri från blöja både dag och natt.. hon är okej.. 

men min nu tre åring.... vet inte vad jag ska ta mig till.. för ett år sen blev hon blöjfri dagtid (ville vara som storasyster) och hon blev torr om natten på eget bevåg strax före jul så hon har itne haft blöja på över ett halvår nu. 

nu för en månad sen har hon börjat med en dumhet.. jag har testat att ignorera och bara torka upp efter henne.. jag har oxå testat att säga åt henne.. men inget funkar..

hon går iväg (hon har både potta och 2 toaletter att använda sig av och sån där toasits sak för mindre barn (hon har använt vuxen toa 8 månader.. 5 utan inlägg) men det till trots så går hon upp på övervåningen eller in till köket i hörnet där och pinkar..... sen springer hon och hämtar handduk för att torka upp. 

som idag. hon vakna, väkte mig för att gå på toan så jag låste upp toa dörren (jag har lås på övervåningen då jag inte vill att hon tömmer alla flaskor och annat hon kommer åt....så iaf hon klättra upp på toan och gör sna behov..
    senare är vi nere i vardagsrummet, hon springer förbi toan och upp till övervåningen och sätter sig och pinkar på golvet.. toan var INTE upptagen..jag kommer upp och hon bara skrattar -.- hon trotsar allt hon kan.. är vi ute en hel dag så händer inga olyckor utan bara hemma...

jag vet inte vad jag ska ta mig till..att hon inte lyssnar för fem öre kan jag leva med, att hon bråkar och testar gränser fine! men pinkar på pin tjiv är inte något jag tänker tålerera, spelar ingen roll om hon e i trots åldern sånt där gör man bara inte.

• Svar på tråden 3 års trots även ang toalett besök?
  • Har flyttat

Din lilla tjej testar dig. Som alla andra perioder kommer även denna att gå över. Jag tycker du gör rätt som fortsätter att markera att detta inte är ok. Så småningom kommer hon att vara på det klara med att detta är en av mammas gränser som man inte går över, och allt kommer att vara tillbaka till det normala igen. I alla fall gällande toalettbesök. :)

De små liven hittar på allt möjligt för att ta reda på vad man får och inte får göra, var mammas och pappas gränser går. Vår lilla kille, som nu är tre och ett halvt, fick förra sommaren för sig att han kunde pinka i buskar och rabatter -- var som helst. Han hade fått kissa i en buske på landet när det var bråttom, och testade var man får och inte får göra det. Efter ett par veckor var han på det klara med att på landet kan det gå ibland, men inne i stan söker man upp en toalett (inte en plantering i en låda utanför en affär). :) Jag tycker att detta låter som ett led i det testandet.

Håll ut, och stå på dig!

Svar på tråden 3 års trots även ang toalett besök?