• snartsnart

Låter du ditt barn sova vidare om hen somnar för tidigt?

Jag har en 20 månader gammal son som brukar sova 1-2 h mitt på dagen (hemma eller på förskola), och sover därefter hyfsat bra mellan kl 19.30-7.00.

Ibland, inte jätteofta, händer det att han vägrar sova på dagen (aldrig på förskola, bara hemma när det är helg). Som idag, det gick inte få honom att sova, han var för pigg. Typiskt nog somnade han i vagnen kl 17.30 när jag var ute och gick. Jag kom hem kl 18.30. Han vaknade inte när jag bar upp honom ur vagnen och han fick sova vidare.

Hur gör ni? Man vill ju inte gärna väcka barnet strax före läggdags? Eller borde man det, och låta barnet vara vaket till 21-22?

När detta hänt tidigare har han vaknar redan vid 5 och varit hungrig. (Hann ju aldrig ge kvällsvälling).

• Svar på tråden Låter du ditt barn sova vidare om hen somnar för tidigt?
  • Dasha

jag tror att 1177 rekommenderar att väcka barnet 15-20 min efter att han somnat, om han somnat för sent. just för att han inte ska somna för sent på natten.

vi provade alla alternativ, det var flera jobbiga månader (började dock efter 2 år). till slut gav vi bara upp dagssömn hellt och hållet (vid 2,5 år).

• MammAmma

Nä, jag har låtit mina barn sova vidare, så länge de inte somnat alltför tidigt.

• Mercurialis

Jag hade låtit mitt barn sova vidare. De gånger de har somnat tidigt har de sovit hela natten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • BigMami

Jag hade väckt barnet efter en stund. Annars hade det nog vaknat 4-5 på morgonen och skulle upp och leka.. Hellre då att barnet är vaken lite längre på kvällen

• Ellie

Jag hade låtit barnet sova vidare. Det är nog bäst att känna efter hur just ert barn mår bra av att ni gör. Hur är det för er själva... föredrar ni lek till kl 22 eller att gå upp kl 5? För oss har det varit så att dottern alltid vaknat vid 5-6 på morgonen oavsett när hon somnar för natten, så det blir ingen större skillnad. Då känns det bättre att hon får sova när hon är trött.

• Dixie

jag har låtit mina barn sova vidare - för de är omöjliga att väcka om de somnar tidig kväll, någon gång har de vaknat vid 22 tiden, d fått välling och somnat om - ibland har de sovit vidare och istället vaknat tidigt på morgonen. 

• Maddi

Det beror ju på hur barnet är. Vi har haft tokig sömn på våran 2 åring och har dom senaste veckorna äntligen sovit bra. Vi vågar inte rubba alls på sovtider och det är väldigt inrutat just med sömnen.

Men hade jag däremot haft ett barn som jag vet brukar sova bra om nätterna så hade jag inte väkt barnet. Man känner ju sitt barn bäst själv.

• snartsnart
    Dixie skrev 2015-06-06 23:12:47 följande:

jag har låtit mina barn sova vidare - för de är omöjliga att väcka om de somnar tidig kväll, någon gång har de vaknat vid 22 tiden, d fått välling och somnat om - ibland har de sovit vidare och istället vaknat tidigt på morgonen. 

Tack för alla svar! Gällande ovan, detta var precis vad som hände oss igår kväll. Han vaknade kl 22, fick välling, hängde med oss framför en film i någon timme, därefter gick vi och la oss. Han somnade nästan direkt. Han vaknade kl 8. Kommer nog låta honom sova vidare nästa gång också.
Svar på tråden Låter du ditt barn sova vidare om hen somnar för tidigt?