• Idaplidan

Gravid oro vecka 8

Hejsan alla fina! Jag startar en tråd då jag är mycket ensam med min graviditet & skulle tycka det var skönt att prata med andra gravid kvinnor! Jag är i vecka 8 nu (7+2) och jag mår väl haft dåligt men jag är överlycklig över att ha ett litet frö där inne. Men min oro är ju ändå att förlora bebisen och så. Men sen har jag en fråga om hur ni som mått illa & blivit äcklade av mat har gjort.. Några tips på vsd som kan hjälpa? Jag lever i stort sätt på gröna äpple & apelsin och kolsyrat vatten. Alla gravid får dela med sig av tankar och hjälpas åt :D

• Svar på tråden Gravid oro vecka 8
  • Tonensu

Hej och grattis! Ja att vara gravid kan vara lite oroande på många plan. Gör jag rätt? Äter jag bra nog och tillräckligt? Lever bebisen? Det enda jag kan tipsa om är att ta dagarna en i taget och tänka so far so good. Är du mycket orolig så tycker jag att du ska ringa och få ett VUL. Det är lugnande att veta att hjärtat tickar :). Illamåendet försvann för mig efter några veckor, tror jag kan ha varit i v 13-14. Så nu kan jag dricka kaffe och äta choklad igen :D. Undvik mat som gör dig illamående. Kan du äta middag?

• Idaplidan

Jag kan inte äta varm mat.. Jag tvingar mig att göra det för jag vill ju få i mig mat också! Men jag brukar ta ett äpple och skala det och dela. Det hjälper mot illamåendet iallafall och jag kan äta knäckemackor och vissa flingor! Men jag har jätte svårt för godis och kött! Hehe godis är väl ingen större fara men jag vill så gärna njuta av en bit choklad på fredag kvällen! Är inte överviktig eller så iheller. Ja jag tror ju bebisen mår bra eftersom jag har fått mörkare större bröst osv och illamåendet kommer&går. Alla symptom kommer & går, hur var det för dig? Med symptom osv alltså

• Fröken Smilla

Hej TS!

Jag mådd också illa i början, och ville inte alls ha lagad mat. Min BM sa åt mig att inte oroa mig, bebisen mådde bra fast jag bara åt mackor och frukt. Jag gick ner 3 kg och har fortfarande inte gått över startvikten trots att jag är i vecka 23 nu men bebisen ser till att få det den behöver. Jag åt också mycket frukt, och blåbärssoppa. I vecka 13 släppte illamåendet och nu kan jag äta i stort sett allt. Har dock hört att mandel och lite lakrits kan hjälpa mot illamånde. För mig hjälpte Sea-Band mot själva äcklet men hjälpte inte att få mer aptit.

Lycka till!

• Idaplidan

Tack för bra svar!! Jag känner mig så liten som måste fråga om allt???? menmen! Hade ni symptom HELA tiden på dygnet eller var ni utan ibland också?

• Fröken Smilla

Nej, det pendlade väldigt mycket. Ibland kände jag ingenting, ibland massor. Det blir lättare med tiden, när magen växer

• melissans

Hej! Grattis till graviditeten Solig

Jag är gravid i vecka 8+3 och detta är min andra graviditet. Den förra slutade för 6 månader sedan i druvbörd :( 

I början hade jag väldigt mycket symptom, yrsel, illamående, mina bröst var jätte ömma, var tok hungrig och fick världens sämsta kondis. I vecka 6 försvann dock symptomen för att sedan återkomma några dagar senare, min aptit försvann helt och jag kunde knappt äta någonting, förutom det jag var sugen på. Mest pizza och melon hehe. Nu kommer aptiten lite hit och dit, äter mycket mindre än vad jag brukar och mest frukt, yoghurt och mackor men det är ingen fara för lillen där inne. 

Började blöda en liten brun blödning 7+6 och tänkte att nu är det kört, men dagen efter så fanns ett hjärta, gulesäck och ett foster på över en centimeter. Har inte blödit något sedan dess men vet ännu inte vad jag ska tro. Min gyn var inte så kunnig och sa att hon inte visste vad som skulle hända, kanske missfall kanske inte :( men eftersom det inte kommit mer blod och inte haft ont så tror jag att den lever :) 

Idag har jag inga direkta symptom,  dom kommer och går hela tiden. Ibland känner jag mig inte ett dugg gravid, men har gjort 3 vul och allt har sett bra ut hela tiden så jag antar att jag är en sån som inte känner så mycket :) 

• Idaplidan

Grattis till dig med du! Du ska nog se att din lille knorr växer fint & mår bra. Det är kanske en tröst , bruna och rosa flytningar och små blödningar är vanligt under graviditet! Så jag tror absolut din lilla mår bra där inne och njuter av värmen. Jag håller tummarna för oss alla gravida att våra små liv växer till sig & frodas som dem ska!

Jag blev lite nervös eftersom jag inte hade så mycket symptom idag men ni här har verkligen lugnat ner mig, man lägger märke till varje liten förändring ju.. Jag har ont i äggstockarna nu känns det som men jag tar en dag i taget. Vi kommer klara detta töser! Våra små gryn kommer också klara sig fint! ????????

• Tonensu
    Idaplidan skrev 2015-06-07 19:32:46 följande:

Jag kan inte äta varm mat.. Jag tvingar mig att göra det för jag vill ju få i mig mat också! Men jag brukar ta ett äpple och skala det och dela. Det hjälper mot illamåendet iallafall och jag kan äta knäckemackor och vissa flingor! Men jag har jätte svårt för godis och kött! Hehe godis är väl ingen större fara men jag vill så gärna njuta av en bit choklad på fredag kvällen! Är inte överviktig eller så iheller. Ja jag tror ju bebisen mår bra eftersom jag har fått mörkare större bröst osv och illamåendet kommer&går. Alla symptom kommer & går, hur var det för dig? Med symptom osv alltså

Det jag kan trösta med är att illamåendet brukar bli bättre efter några veckor =). Jo ja tyckte också att frukt hjälpte mot illamåendet. Ja symptomen kommer ju och går. När illamåendet försvann tyckte jag det var lite läskigt eftersom jag inte längre kände mig gravid, de veckorna brukar ju kallas spökveckor. Nu däremot sprattlar det varje dag i magen. Är i v 20. Ska dock till sjukgymnast idag eftersom att de tror att det kan vara foglossning på g.. =/.. Är ju ändå bara halvtid så jag hoppas att jag klarar mig. ett tips är att försöka äta ganska järnrik mat så du håller upp värdet om du inte redan gör  det =). Jag kunde inte heller äta godis och nu är det väl lite bättre men inte alls som innan. Klarar av att få i mig mörk choklad vilket jag aldrig vart särskilt mycket för innan.. Sedan sitter det fortfarande i att jag inte kan äta avokado och hembakt bröd. Har planer på att testa baka snart men jag drar mig lite för det. Sådär kan man ju få, men det går väl förhoppningsvis  över efter förlossningen. När ska du ha?
  • Idaplidan
    Tonensu skrev 2015-06-09 13:50:46 följande:

Det jag kan trösta med är att illamåendet brukar bli bättre efter några veckor =). Jo ja tyckte också att frukt hjälpte mot illamåendet. Ja symptomen kommer ju och går. När illamåendet försvann tyckte jag det var lite läskigt eftersom jag inte längre kände mig gravid, de veckorna brukar ju kallas spökveckor. Nu däremot sprattlar det varje dag i magen. Är i v 20. Ska dock till sjukgymnast idag eftersom att de tror att det kan vara foglossning på g.. =/.. Är ju ändå bara halvtid så jag hoppas att jag klarar mig. ett tips är att försöka äta ganska järnrik mat så du håller upp värdet om du inte redan gör  det =). Jag kunde inte heller äta godis och nu är det väl lite bättre men inte alls som innan. Klarar av att få i mig mörk choklad vilket jag aldrig vart särskilt mycket för innan.. Sedan sitter det fortfarande i att jag inte kan äta avokado och hembakt bröd. Har planer på att testa baka snart men jag drar mig lite för det. Sådär kan man ju få, men det går väl förhoppningsvis  över efter förlossningen. När ska du ha?

Jag ska ha i 22 januari 2016. Eller ddn är beräknad tills dess!
  • Tonensu
    Idaplidan skrev 2015-06-09 17:47:38 följande:
    Jag ska ha i 22 januari 2016. Eller ddn är beräknad tills dess!
    Okej :) jo man vet ju aldrig när de behagar dyka upp. Där är det helt upp till bebisen :).
Svar på tråden Gravid oro vecka 8