• tikki masala

11 månader hur mycket sover eran på dagen?

Min son vaknar ca kl 06 på morgonen och kl 09 lägger jag honom igen då sover han till ca 10.30-11.00 
    Sedan är han vaken till ca 13.30-14 och sover till ca kl 15-15.30
    Lägger sig för natten kl 20.00 Men vaknar för att amma flera ggr per natt.

Hur gör era barn i 11/12 månaders åldern?

• Svar på tråden 11 månader hur mycket sover eran på dagen?
  • isolande

Då hade min yngsta slutat sova 2 ggr på dagen och sov istället 11.30-14 ungefär

Äldsta sov nog 10-11 och 14.30-15.30 i den åldern.

Läggdags 20, upp 07 ca.

• minerva123

Äldsta sov 21-06 eller 07 i den åldern. Sedan 1 timme mellan 9-10 och 1-2 timmar från kl 14 /15. Slutade äta på nätterna vid 8 månader men hade många, många nattliga uppvak ändå pga eksem/allergi som vi inte fått bukt med vid den åldern ännu.

• WSalma

Tredje barnet, blir 11 månader om en dryg vecka.

Han sover ungefär:
    10.30-12/12.30
    15-16
    21-06, vanligen med 1-2 uppvak för amning.

De två äldre minns jag inte riktig, tror äldsta sov ganska lika men gick och lade sig betydligt tidigare, runt 19/19.30.

Tv
    åan sov nog bara en gång om dagen då, i övrigt ungefär lika.

• Sansa Snark

Min vaknar runt sju, sover en stund runt 11 och en gång runt 14, allt från 20 minuter upp till en timma. Oftast vaknar han en eller noll gånger på natten och vill snutta, men somnar snabbt om. Denna vecka. är han tyvärr förkyld och vaknar varannan timme och är ledsen :(

• gladtjeej

Min Lilltjej sover mellan 12-14 ungefär. Ibland somnar hon en liten stund runt 10, då sover hon lite kortare efter lunch.

Hon somnar runt 19 och vaknar vid 06-06:30.
    Äter inget på natten, vaknar ibland av att hon tappat nappen eller vill komma över till oss.

• Amanda84

Vår kille som fyller 11 månader om en vecka, somnar för natten någon gång mellan 19 och 20 och vaknar sedan ca 11 timmar senare. Ibland vill han komma upp och sova i vår säng vid 3-4-snåret och ofta får man gå in och stoppa in nappen några gånger under kvällen innan man själv går och lägger sig, men för det mesta så sover han hela natten. Han äter inget på natten.

Dagsömnen har börjat variera de senaste veckorna. Förut sov han 40 minuter på förmiddagen och ca 1,5 timme på eftermiddagen, men de senaste veckorna har han trappat ner på förmiddagssömnen och "lagt över" den på eftermiddagssömnen, så om han sover 20 minuter på förmiddagen, istället för 40 minuter, så sover han igen den missade tiden på eftermiddagen. Ibland hoppar han över förmiddagssömnen helt och sover ett långt pass på eftermiddagen istället, eller tar det långa passet på förmiddagen och 15-20 minuter på eftermiddagen. (Det går plötsligt inte att planera någonting alls på förmiddagen eftersom man aldrig vet hur länge han kommer att sova Tungan ute) men vi tror att han nu håller på att gå över till att helt enkelt sova en gång om dagen eftersom den sammanlagda sovtiden alltid är den samma.

Jag märker också plötsligt stor skillnad kring om vi har träffat mycket folk eller befunnit oss i en ny miljö under dagen, jämfört med om vi bara har varit hemma eller på en lekplats en stund. Har det varit extra "ansträngande" under dagen så sover han ofta ett tredje, kortare pass på 20 minuter vid 17-18 tiden och håller sig sedan vaken till 21-22 på kvällen. Sovrutinerna brukar dock vara de samma dagen efter i alla fall, så han verkar inte vara generellt tröttare av det, utan klarar sig på den extra tuppluren.

Svar på tråden 11 månader hur mycket sover eran på dagen?