• 1990amanda

magnetröntga en 5åring! Hur förklara man de ?

åh. har en son på 5år, som föddes med för kort urinrör. Han har opererats en gång. Men vi har varit på kontroller för ahn kissar typ baar 2-3 ggr per dag o tycker de varit för lite. Senaste besökete var de ganska bra och vi fik även träffa en anna läkare som gjorde lite reflex tester på knän o armbåge m.m, men på knät reagerade inte reflexen... 
    o hon bokade in oss för ultraljud på urinblåsa/njurar o ryggen .. 

Här om dagen ringer en läkare och säger att allt såg bra ut med urinblåsan o njurarna, MEn vi hittade något annat som inte såg så bra ut ... Han saknar en kota i ryggen... Så snart framöver kommer vi få en tid om en magnetröntgen... känner mig så orolig... hur ska man förklara/berätta för en 5åring att han ska bli nersövd... Han är i vanliga fall jätte nervös när vi ska på läkar besök :S !!!! 

Någon som sövt ner sitt barn.. hur förklara man .. vad säger man lixom?

Tacksam för allt...

• Svar på tråden magnetröntga en 5åring! Hur förklara man de ?
  • Alexi

Kan ni försöka få tid på lekterapin på sjukhuset? Det är väl till för barn med många sjukhusbesök att få leka kring undersökningar mm?

• Ellie

Kanske du kan få någon hjälp av Dunder, en sida för barn om undersökningar.

epi.vgregion.se/sv/Dunder/

Gå in under mottagningar och titta på operation så får du info om sövning. Tittar du under röntgen finns info om magnetkameran.

• mammalovis

På 1177 finns det en del filmer för barn om hur undersökningar går till. Jag vet att vi tittade på en inför tösens första hörseltest.

Jag önskade att vi hade blivit förberedda när hon skulle göra ett EKG för det var en kamp att få henne att gå med på. Ja, hon ville inte ens bli mätt och vägd den gången, så jag förstår er känsla.

Det bästa är väl att förklara så gott ni kan, dels vad de kommer göra och varför han behöver sövas. Sedan får ni ju påtala att ni kommer finnas på sjukhuset när han vaknar igen.

• Ego Lovers

Kommer han inte sövas?
    Det är extremt svårt att ligga still så länge som en MR tar

• zandraw

Dottern gjorde en MR hjärna när hon var 6 år, vi tittade på filmerna om "masken" (minns inte vad den hette) på 1177.
    Sen sövdes hon ju så vi förklarade inte så mycket mer än att hon skulle få andas i en mask för att sova och sedan vakna upp i ett annat rum och där skulle vi vara!

• Valkyria75
    scanmia skrev 2015-06-18 22:58:32 följande:

Oh jag läste precis en intressant artikel om just MRIs och barn. www.slate.com/blogs/the_eye/2013/10/18/creative_confidence_a_new_book_from_ideo_s_tom_and_david_kelley.html

Sammanfattningsvis så gör vårdpersonalen det till en äventyrlig lek, piratskepp eller rymdfärd, så att barnen inte blir så stressade och rädda.

Lycka till för er och din dotter!

Jag får inte länken att funka. Kan du posta igen?
  • cloudberry79

Sonen fick först lugnande medel upplöst i saft, sen gick det jättebra med sövningen och mrin. Vi tittade på 1177 innan hur det skulle gå till

Just NO.
  • cloudberry79

Sonen fick först lugnande medel upplöst i saft, sen gick det jättebra med sövningen och mrin. Vi tittade på 1177 innan hur det skulle gå till

Just NO.
Svar på tråden magnetröntga en 5åring! Hur förklara man de ?