• Anonym (Fundersam)

Fragmin

Jag ruvar just nu på två ägg, som sattes in i mig 6 juni. För två dagar sedan fick jag bekräftat att jag är överstimulerad och ska till vår klinik på måndag för att tömma mig på vätska. Under tiden har jag fått börja ta blodförtunnande Fragmin en gång om dagen.

På undersökningen som visade på överstimulering såg läkaren att min slemhinna är 19.5 mm tjock vilket enligt henne kan indikera en graviditet. Jag tog därför av nyfikenhet ett digitalt gravtest igår morse och det visade att jag är gravid i vecka 2-3.

Visste inte om man får ta Fragmin under en eventuell graviditet så jag ringde min kliniks journummer för att kolla upp det. Läkaren säger då att det är för tidigt att testa och att jag inte kan lita på resultatet gravid. Han menar att medicinerna från behandlingen fortfarande kan påverka resultatet. Jag tog Ovitrelle 2 juni. Kan den verkligen spöka än?

Kliniken har bestämt 20 dagar innan testet ska tas, medan Sahlgrenska som vi varit på tidigare har 15 dagar efter insättning som testdag.

Behandlingen har varit exakt densamma på vår nuvarande klinik som tidigare på Sahlgrenska så om man kan testa hos dem på dag 15, varför skulle det här då vara annorlunda? Jag är på ruvardag 14 idag och testade positivt även idag. Har hittills aldrig testat positivt, efter 5 ivf och har alltid börjat blöda kring ruvardag 12-13.

Kan jag inte lita på testen? ????

Är det någon som vet om Fragmin kan vilseleda till falska resultat?

• Svar på tråden Fragmin
  • Anonym (anna)

Jag tror du kan lita på testen. Jag vet inte något om ivf. Jag tog fragmin när jag väntade minsta och jag tror inte det kan vilseleda till falska resultat.

Grattis :)

• Pimpinellan

Du är gravid! Äl-sprutor kan möjligen ge plus 12 dar efteråt,men det har du passerat. Fragmin är helt ofarligt. Tar jag varje behandling och varje graviditet.

• Anonym (Fundersam)

Tack Anna! Det var skönt att höra att det är så!

Pimpinellan : Underbart att du tror det! Vi har försökt med ivf i flera år men aldrig fått ett positivt test förut. Jag tror knappt att det är sant. Blev dock lite nedslagen när läkaren barskt talade om att jag skulle lugna ner mig och inte alls tro att jag är gravid. Nu glömmer jag hans ord och hoppas att kliniken säger annorlunda på måndag. Tänkte testa mig igen samma dag som vi ska dit, så får vi helt enkelt se vad de säger om det fortfarande är positivt.

• Pimpinellan

Läkaren är ute och cyklar anser jag! De drar till med td för att ha helt klara besked,men självklart kan man få plus innan td. Majoriteten som inte är gravida får dessutom mens innan td,jag klarade mig 10 dar efter ET bara. Äl-sprutor säger man i regel kan ge plus-men absolut inte måste ge plus!- kanske 10 dar efteråt. Igår var det 17 dar,det finns absolut inte på kartan att det är ett falsk gravtest. Glad  Hoppas verkligen det går bra för dig! {#emotions_dlg.flower} Jag tillhör dom som måste kämpa vidare,men en dag så...

• Anonym (Fundersam)

Ja, han uttryckte sig väldigt barskt och onödigt hårt tycker jag. Han slog undan glädjen för mig ett tag men sen bestämde jag mig för att strunta i hans hårda ord. Jag har plussat tre gånger nu, utan att använda morgonurin så jag litar på min instinkt istället.

Äl-sprutorna har hittills aldrig gett ett positivt utslag på mig runt dag 12 så jag kan inte i min vildaste fantasi tro att den skulle göra det denna gången. Så här långt har vi aldrig kommit utan blödning.

Det gör ont i mig att du måste kämpa. Vet inte hur länge ni försökt men det är fruktansvärt att behöva gå igenom sånt här för något som för de flesta sker på naturlig väg. Själv är jag 37 år och vi har konstant gjort ivf sedan 2011. Träffade rätt man sent i livet.

Detta är ju första gången som vi plussat och nu önskar jag inget hellre än att graviditeten fortlöper och att vi får vårt efterlängtade barn.

Jag håller alla tummar och tår för att även du lyckas och får din önskan uppfylld!

• Pimpinellan

46 och inne på 9 år och 12 IVF.er,men vi ger aldrig upp! Glad

Nu vet du definitvivt att du är gravid så njut du!  {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Fragmin