• Phenomenal

2 snabba frågor om underhållsstöd

Hej, Jag är ny här, för att vara ärlig så vet Jag inte hur det fungerar.
    Men Jag har 3 snabba frågor om underhållsstödet.

1: Jag har fyllt 18 år och jag får 1,273 varje månad i förlängt underhållsstöd, går i gymnasiet, slutar 2017, måste jag betala tillbaka pengarna? Fattar inte.

2: får Jag underhållsbidrag under sommar lovet, skolan stängde 12 juni, och jag fick 1.273 den 25 juni, kommer jag få varje månad även på sommarlovet?

så fort jag får svar tar jag bort mitt konto eftersom detta är för föräldrar med lite mer seriösare frågor.. hehe
  • Svar på tråden 2 snabba frågor om underhållsstöd
  • LindaJohanna

Du behöver inte betala tillbaka något och du får underhåll även under sommaren. Det har inget med skolan att göra!

• Anonym (Ur welcome)

Ville bara tillägga att man får vara medlem på familjeliv även om man inte själv är förälder. Även om du inte har skaffat egen familj med barn så har du ju fortfarande själv en familj med föräldrar, syskon osv. Men inte ens det är ett krav, alla har rätt att ställa frågor, hur ens familjesituation än ser ut :)

• JPT
    LindaJohanna skrev 2015-06-25 23:05:48 följande:

Du behöver inte betala tillbaka något och du får underhåll även under sommaren. Det har inget med skolan att göra!

Det stämmer att det inte behöver betalas tillbaka och att man får det under sommaren. Däremot har det faktiskt med skolan att göra. När man är över 18 år och får förlängt underhållsstöd är det ett krav att man studerar med studiehjälp från CSN eller med förlängt barnbidrag. Börjar man till exempel skolka och har för hög frånvaro dras både studiebidrag från CSN och underhållsstöd in.
  • LindaJohanna

JPT har alldeles rätt! Jag tänkte mer på att utbetalningarna inte enbart följer terminerna så som studiebidraget.

Svar på tråden 2 snabba frågor om underhållsstöd