• delilah

Gröt till 16 veckors bebis. Hjälp.

Hej! 
    Vår lilla älskling är 16 veckor om några dagar och jag har försökt hitta så mycket information som möjligt om det här med att börja med smaksensationer. Tyvärr åker vår bvc-sköterska på semester och har inte möjlighet att träffa oss förrän lillen är 20 veckor. 

Vi vill dock inte vänta så länge innan vi börjar ge smaksensatiner så jag är på jakt efter lite mer kunskap och information. Vi har katrinplommon- och morotspuré samt gröt från 4 månader hemma. 

Har förstått att det enbart handlar om kryddmåttsstora "portioner" nu i början. Hur länge bör vi fortsätta med dessa små portioner? :) Vad gäller gröten, så står det ett recept för hur man gör en smaksensation "2msk vatten och 1,5msk pulver".. Men kan han äta såhär mycket redan första gången? 

Ta gärna emot alla tips och idéer ni har angående smaksensationer! Ni får även gärna hänvisa mig någonstans där jag kan hitta mer kunskap/information kring detta.. :) 

(PS. ni som enbart vill föra fram er talan angående att "det är på tok för tidigt att ge smaksensationer vid 16 veckor"/"varför har du så bråttom? Stressa inte!" m.m. ombedes att vänligen helt enkelt låta bli att svara. Jag skulle aldrig göra något som är dåligt för mitt barn..DS.)

• Svar på tråden Gröt till 16 veckors bebis. Hjälp.
  • PoL

Hej! Nu är ju olika barn olika vad gäller smak, vad de gillar o hur redo de är för smakisar med olika textur. Om ni själva äter gröt, tex havregrynsgröt, kan ni testa att låta bebisen prova pyttelite tillsammans med lite kanel. Det gillar min minsta!

• Långbenopluto

Aldrig göra något som är dåligt för ditt barn?? Vad tror du att du gör nu när du ger mat så tidigt då? Nåt som är bra, eller??

• Paulinahjälm

Hej! Vi började ge smakisar när dottern var runt 4 månader. Alltså doppade ett (rent!) finger i vår egen mat och lät henne smaka. BVC sa att eftersom det är sådana pyttesmå mängder behöver man inte vara orolig för salt och sånt i maten. Ger ni barnet burkmat som smakis blir det ju väldigt dyrt. En öppen burk blir ju dålig fort. Efter några veckor med sådana smakprov började vi ge puréer. Jag gjorde egna av tex pumpa, morot, broccoli, sötpotatis, blomkål, palsternacka och frös in i istärningsformar. Sen tinade jag först en i taget och byggde på med mer eftersom. Efter ett tag gjorde jag blandningar med kött och linser också. Nu är hon 7 månader och jag tillagar kompletta mål som jag fryser i större formar. Frukt och söta saker väntade vi med tills hon hade accepterat grönsaker och kött.

• Natulcien

Det skulle underlätta om du gav lite mer information om er situation och anledningen till att ni vill börja så tidigt?

Och nej, det som står på grötförpackningen är inte en smaksensation. Det är en smakportion, och det kan man börja med från 6 månader.

Så från 4 månader är det en slick på ett finger eller ett kryddmått då och då, av er egen mat. Inga portioner. Bebisen ska ammas eller ges ersättning i samma omfattning som innan.

Från 6 månader kan du ge smakportioner och öka till teskedsstorlek.

Läs på Livsmedelsverkets hemsida. Där finns all information du behöver. Bättre än BVC som oftast är ganska okunniga om detta.

Så här skriver man på hemsidan:

"En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader.

Små smakprov kan ge barnet möjlighet att långsamt pröva på nya smaker och konsistenser. Du kan till exempel ta lite av din egen mat, motsvarande ungefär ett kryddmått, med en sked eller på fingret och låta barnet få lite på tungan. Det är alltså inte fråga om att plocka fram haklapp och tallrik, utan låt smakproven vara just smakprover, inte början till måltider. Det är ingen fara om maten innehåller lite salt, eftersom det handlar om så små mängder. Däremot måste maten förstås ha mjuk konsistens så att barnet inte sätter i halsen.

Om barnet inte verkar intresserat behöver du inte ge några smakprover. Bröstmjölken eller modersmjölksersättningen ger all näring barnet behöver under hela första halvåret, utom D-vitamin. Det går därför lika bra att vänta tills barnet är sex månader."

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/%20f%C3%B6rsta%20sex%20m%C3%A5naderna

• Paulinahjälm

Glömde säga att vi inte ger industrigröt eller välling alls. Hon får hirsgröt eller vanlig havregrynsgröt med ett halvt mortlat paltbröd till frukost. Samma där, började med lite och gav mer eftersom.

• delilah

Men @Tines - vad var det du inte förstod med mitt (PS....) inlägg? Du kan ju inte på fullaste allvar mena att det skadar ett barn att få så små smakprover när de är 4 månader gamla? Du är väl medveten om att BVC m.m. själva går ut med information m.m. om att det är okej att börja med detta när bebbarna blivit 4 månader?! 

Tack för era svar ni övriga som tog er tiden!  :)

• Paulinahjälm

Varför säger alla att det är tidigt? 16 veckor är ju typ 5 månader och smakisar kan man ju börja med från 4!

• Natulcien
    Paulinahjälm skrev 2015-06-26 22:16:16 följande:

Varför säger alla att det är tidigt? 16 veckor är ju typ 5 månader och smakisar kan man ju börja med från 4!

16 veckor är 4 månader.
  • Halley

Vi gav några teskedar med gröt till vår dotter när hon fyllde 4 mån. Hon började skrika massor när hon ammandes och ville inte ta flaska, så vi testade att ge gröt istället. I början kom det mesta ut, men efter några gånger åt hon några teskedar om dagen. Alla barn är olika. Ta BVC-rekommendationerna med en nypa salt om det inte fungerar helt för er. För några år sedan sa de att man skulle introducera små portioner från 4 månader, och de barnen som fick den rekommendationen mår ju också bra nu. Två fördelar med pulvergröten man kan köpa; den innehåller mer energi än t ex havregrynsgröt man lagar själv (t ex grädde i den) och den har lite gluten i sig som är bra att introducera vid 4-6 månader. Kanske ditt barn tycker om annan mat, det är bara att testa dig fram (inget salt och ingen honung dock). Du märker vad ditt barn gillar eller inte (stänger t ex munnen eller vänder bort huvudet om de inte vill ha). Lycka till!

Svar på tråden Gröt till 16 veckors bebis. Hjälp.