Gröt till 16 veckors bebis. Hjälp.
Hej!
Vår lilla älskling är 16 veckor om några dagar och jag har försökt hitta så mycket information som möjligt om det här med att börja med smaksensationer. Tyvärr åker vår bvc-sköterska på semester och har inte möjlighet att träffa oss förrän lillen är 20 veckor.
Vi vill dock inte vänta så länge innan vi börjar ge smaksensatiner så jag är på jakt efter lite mer kunskap och information. Vi har katrinplommon- och morotspuré samt gröt från 4 månader hemma.
Har förstått att det enbart handlar om kryddmåttsstora "portioner" nu i början. Hur länge bör vi fortsätta med dessa små portioner? :) Vad gäller gröten, så står det ett recept för hur man gör en smaksensation "2msk vatten och 1,5msk pulver".. Men kan han äta såhär mycket redan första gången?
Ta gärna emot alla tips och idéer ni har angående smaksensationer! Ni får även gärna hänvisa mig någonstans där jag kan hitta mer kunskap/information kring detta.. :)
(PS. ni som enbart vill föra fram er talan angående att "det är på tok för tidigt att ge smaksensationer vid 16 veckor"/"varför har du så bråttom? Stressa inte!" m.m. ombedes att vänligen helt enkelt låta bli att svara. Jag skulle aldrig göra något som är dåligt för mitt barn..DS.)