Inlägg från: Paulinahjälm |Visa alla inlägg
  • Paulinahjälm

Gröt till 16 veckors bebis. Hjälp.

Hej! Vi började ge smakisar när dottern var runt 4 månader. Alltså doppade ett (rent!) finger i vår egen mat och lät henne smaka. BVC sa att eftersom det är sådana pyttesmå mängder behöver man inte vara orolig för salt och sånt i maten. Ger ni barnet burkmat som smakis blir det ju väldigt dyrt. En öppen burk blir ju dålig fort. Efter några veckor med sådana smakprov började vi ge puréer. Jag gjorde egna av tex pumpa, morot, broccoli, sötpotatis, blomkål, palsternacka och frös in i istärningsformar. Sen tinade jag först en i taget och byggde på med mer eftersom. Efter ett tag gjorde jag blandningar med kött och linser också. Nu är hon 7 månader och jag tillagar kompletta mål som jag fryser i större formar. Frukt och söta saker väntade vi med tills hon hade accepterat grönsaker och kött.

• Paulinahjälm

Glömde säga att vi inte ger industrigröt eller välling alls. Hon får hirsgröt eller vanlig havregrynsgröt med ett halvt mortlat paltbröd till frukost. Samma där, började med lite och gav mer eftersom.

• Paulinahjälm

Varför säger alla att det är tidigt? 16 veckor är ju typ 5 månader och smakisar kan man ju börja med från 4!

• Paulinahjälm
    Halley skrev 2015-06-26 22:22:25 följande:

Vi gav några teskedar med gröt till vår dotter när hon fyllde 4 mån. Hon började skrika massor när hon ammandes och ville inte ta flaska, så vi testade att ge gröt istället. I början kom det mesta ut, men efter några gånger åt hon några teskedar om dagen. Alla barn är olika. Ta BVC-rekommendationerna med en nypa salt om det inte fungerar helt för er. För några år sedan sa de att man skulle introducera små portioner från 4 månader, och de barnen som fick den rekommendationen mår ju också bra nu. Två fördelar med pulvergröten man kan köpa; den innehåller mer energi än t ex havregrynsgröt man lagar själv (t ex grädde i den) och den har lite gluten i sig som är bra att introducera vid 4-6 månader. Kanske ditt barn tycker om annan mat, det är bara att testa dig fram (inget salt och ingen honung dock). Du märker vad ditt barn gillar eller inte (stänger t ex munnen eller vänder bort huvudet om de inte vill ha). Lycka till!

Ville bara säga att det där med att introducera gluten vid 4-6 månaders ålder under skydd av ammning för att förhindra intolerans, har visat sig vara felaktigt. Nu läste jag om det på Kostdoktorns hemsida och de är ju emot mjölmat överlag, men själva studierna som gjorts verkade seriösa.
  • Paulinahjälm
    Halley skrev 2015-06-26 22:54:57 följande:

Där ser man. BVC har inte alltid rätt

Nä, fast det är ju inte BVCs fel egentligen. De kan ju bara rekommendera det som Livsmedelsverket säger.
Svar på tråden Gröt till 16 veckors bebis. Hjälp.