• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag drömmer väldigt mycket och intensivt, men oftast väldigt ofarliga drömmar. Inte sååå många hemskheter ännu, någon gång i början drömde jag att jag började blöda, det var ju jättehemskt förstås! Har hittills bara en gång drömt om förlossningen, jag födde med kejsarsnitt (vilket ju är vad jag vill) och det var en flicka. Så det återstår att se om det var en sanndröm eller inte... Glad

• Linkken
    safiia skrev 2015-10-20 17:36:43 följande:
    Jag testar kräuterblutsaft, ska vara snällare mot magen. Lite rädd att magen gör uppror nu då den äntligen börjat fungera... flytande tillskott lär vara snällare mot magen så vi får se. Lite illamående kan jag stå ut med :D så länge jag inte kräks så klagar jag inte. Ser dock otroligt mycket fram emot att babyn föds så att jag får känna mig sig mig själv igen. Tycker det är verkligt obehagligt och obekvämt med alla förändringar i kroppen...
    Natalila skrev 2015-10-20 09:53:37 följande:

Hur har ni de med drömmar?

Inatt har jag vaknat vid 4 tillfällen helt svettig för jag har drömt mardrömmar. Sen har jag även hunnit med två snälla drömmar oxå!

Känner mig helt slut idag.

Jo, jag håller nog med dig, ska bli skönt att bli "sig själv" i kroppen igen. Även om jag inte haft det så tungt som du är ju kroppen inte alls sig lik. Min mage har också krånglat och inte alls velat hålla igång och det händer aldrig annars, så känns väldigt jobbigt då jag ofta får ont i magen då jag äter.

Men just idag känns det ganska bra. Bebis har sin vildaste dag hittills i magen och nu fick också sambon känna på en spark. Hjärta
  • Linkken
    Migas skrev 2015-10-21 20:05:46 följande:
    Vad roligt och skönt att allt så bra ut  

Jag var på ultraljud idag i vecka 20 (19+0) och vi fick sen en väldigt aktiv bebis där allt hon kunde se såg bra ut. Trodde de skulle göra en åldersbedömning idag, men de kollade bara så att den de gjorde vid kub verkade stämma och hon såg att det kunde skilja ett par dagar men att det inte var något hon tänkte flytta på datumet för. Vilken upplevelse det var och vilken skillnad det var på bebis från KUB, svårt att förstå att det hänt så mycket på så kort tid  

Jag blev lite förvånad över att barnmorskan frågade om jag hade känt rörelser redan och att hon sedan verkade förvånad när jag sa att jag inte var helt säker på att jag gjort det ännu. Jag sa sedan att jag förmodligen hade gjort det men inte kopplat ihop det med att det var bebis och inte tarm eller magrörelser så att säga. Hon höll med om att det var svårt att avgöra men att allt som man inte kände igen var bebis, men jag har ändå på ett eller annat sätt kopplat samman det jag känt med något annat. Troligen frågade hon för att den var så aktiv och bebis låg långt fram då moderkakan låg i bakvägg, så att det därför var stor chans att jag gjort det.
    Så underbart! Jo, det är verkligen en obeskrivlig upplevelse och varje gång önskar vi att vi skulle få stanna längre och bara titta hela dagen.
    Men bra att bebisen var aktiv! Tror inte du behöver fundera så mycket på rörelserna, du vet ju att bebisen rör sig där inne nu och när sparkarna blir starkare känner du dem säkert! Huvudsaken är att allt såg bra ut och att du och bebis mår bra. Resten kommer tids nog. Glad
  • Linkken
    LMG skrev 2015-10-21 19:56:26 följande:

Varför är man så sjukt sugen på allt man inte får äta under graviditeten? Jag håller på gå i taket här hemma.. Vill bara få äta en blodig köttbit, kallrökt lax och ostbricka med massa mögelost

Kul att någon sa det, under graviditeten har jag varit sugen på lever (hatar det annars och får ju inte alls äta det nu), öl (finne som man är Flört) och det senaste: cigarretter (slutade röka för sju år sedan). Helknasigt! Men något riktigt galet sug har jag inte haft efter någonting alls, och det är jätteskönt! Fast en sak är säker, när bebisen är född kommer jag att äta brutalt mycket gravad lax!! Skrattande
  • Linkken
    LMG skrev 2015-10-21 21:00:07 följande:
    Vet ärligt talat inte hur jag ska överleva julbordet den här julen. Vet att det kommer finnas både gravad och kall rökt lax :( bland det bästa på hela julbordet får man inte äta. Haha usch så jobbigt det är. Jag slutade röka när jag fick reda på att jag var gravid och har faktiskt tack och lov inte alls varit sugen på cigarretter
    Eller hur? Har redan pratat med min mamma om det och hon lovade att antingen grava laxen samma morgon eller frysa den tre dygn innan så jag också kan äta. Man får vara ute i god tid, haha!
    Migas skrev 2015-10-21 22:14:26 följande:
    Jo det känns underbart och bra, och mår faktiskt helt okej trots en riktigt förkylning

Jag är inte det minsta orolig och fundersam över det efter att ha sett hur den rör sig idag, hon hade nästan svårt att kolla vissa saker efter den helt plötsligt kunde ändra läge så att bilden försvann. Det kändes dock lite konstigt att hon fråga som hon gjorde och även blev förvånad över svaret, då hon i det yrket borde ha kunskapen att veta att det kan variera.   
    Jo, det är verkligen märkligt att hon uttryckte sig så, hon borde ju dessutom veta att gravida kvinnor lätt blir oroliga ifall någon antyder att något är "fel". Men bra att du inte oroar dig, lättare att slappna av efter att ha sett den lilla vildingen. Glad

• Linkken
    Natalila skrev 2015-10-22 11:50:23 följande:

Å de va en liten pojk :) och allt såg strålande ut!

Så härligt! Glad Och vad intressant, är det fler som har erfarenhet av att ha drömt om vilket kön det var och det sedan visat sig stämma?
  • Linkken

Åh, nästan lite avundsjuk på er som har en så stark känsla av vilket kön barnet har. Jag har faktiskt ingen känsla alls! Har drömt en enda gång att jag fick en flicka, men det är allt. Inte direkt något att gå på. Men kanske lika bra, så blir man inte förvånad på BB sen. Skrattande

• Linkken
    safiia skrev 2015-10-22 20:33:24 följande:

Jag har inte varit sugen på något förbjudet. Förutom mögelost och det åt jag upphettat i mat. Rå fisk åt jag i och för sig också :P den var dock ganska så färsk så jag tog risken. Egentligen är risken för listeria väldigt liten. Julen blir svår med glögg och fisk. Kan man frysa in kallrökta laxen också?

Både jag och sambon har stark känsla av att det är en flicka. Vi har nästan bara funderat på flicknamn också. Jag har nog inte blivit hårigare på kroppen dock har håren mörknat. Vi har två veckor till ul så då får vi kanske veta.

Idag köpte jag de första kläderna till babyn. Och vecka 19 inleddes idag. :) tiden går nog rätt fort ändå.

Risken lär vara väldigt liten, jo. Dock har jag en bekant vars bebis dog efter födseln pga att mamman fick listeria i slutet av graviditeten. Så jag väljer att inte ta några risker alls där. Får man inte dricka glögg?? Åh nej!! Skrikandes
  • Linkken
    safiia skrev 2015-10-24 06:39:30 följande:
    Ja inte skulle jag kanske äta förpackad kallrökt/gravad fisk från affären. Men hemlagad (av sådana som säkert kan laga) färsk känns säkrare. I princip borde man ju inte äta förpackat smörgås pålägg heller. Med det är jag nog noggrann att det skall vara färskt, vi har slängt en hel del mat så här långt under min graviditet kan jag säga ;)

Alkoholfri glögg kan man ju förstås dricka. :) Jag är lite mer för rödvinsglögg och för mig kan nog inte de alkoholfria varianterna ersätta det :( men det kommer ju flera jular.
    Åh vad skönt att höra, trodde julen var förstörd. Jag gillar inte glögg med vin i, så för mig funkar det fint! Glad

Jag tänker nog lite likadant med maten. Som sagt, om mamma lagar gravad lax till julen äter jag absolut då jag vet att hon kan. Pålägg äter jag också, men jag kollar noga bäst före-datum...
  • Linkken
    HannaPez skrev 2015-10-25 18:46:04 följande:

När började ni känna riktiga sparkar i magen? Så att man verkligen känner sparkarna ordentligt under handen?

För mig började det för ca 4 dagar sedan i v.20 (19+6) . Idag v.21 (20+3) har det varit full rulle hela dagen med massor utav sparkar så pappsen har hunnit med att känna en hel del :)

Innan sparkarna kom så har det känts som att tagit på en dräktig katt tycker jag. Väldigt små lätta rörelser under handen.

I vecka 20 kände jag sparkar första gången utanpå. Sambon kände första gången först i vecka 21, jag höll på att bli tokig då bebisen rörde sig hela tiden, men så fort han satte handen på magen blev det lugnt, haha! Dedär sparkarna måste ju vara det mysigaste man någonsin känt, så gulligt att tänka att bebisen har sin egna lilla dygnsrytm redan nu. Hjärta
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?