-
Åh så spännande, grattis! Och välkommen hit! Nu är väl majoriteten av gänget här inte direkt "nygravida" längre (är själv i v. 22) men du är välkommen ändå!Hallonen skrev 2015-10-26 09:47:42 följande:Hej! Jag plussade svagt igår och lite starkare idag på bim-2. Känns helt overkligt! Är enligt beräkningarna i v3+6. Hoppas det lilla livet vill stanna kvar :)
-
Vad perfekt till julen!! Då håller vi tummarna för att du får må bra fram tills dess!Hallonen skrev 2015-10-26 15:45:41 följande:Haha! Jag såg att detta skrevs i juli typ. Men vilken tur, då har jag ju en massa härliga tjejer att ställa eventuella frågor till :D hur mår du då? Haft mycket symptom/relativt lugn graviditet hittills? Så spännande när magen börjar synas!! Jag har en del "oroliga" veckor framför mig till den magiska gränsen i v12 men hoppas såklart allt ska gå bra. Enligt beräkningarna har jag gått mina 12 v några dagar innan jul. Vilken perfekt present till farmor och farfar/mormor/morfar va?! :)
Jag mår bara bra, hade lite illamående och trötthet i början, ca v.7-10, men efter det har jag fått må bra. En del mindre besvär får man förstås i samband med att kroppen förändras, men tycker det gått över förväntan. Bebisen sparkar för fullt och magen blir rundare för varje dag som går. Det är verkligen en mysig period just nu, samtidigt som jag känner mig pigg och glad.
Förstår det känns oroligt nu de första veckorna, så har vi alla haft det här. Finns ju tyvärr inte goda råd att ge, förutom att försöka ta det så lugnt som möjligt och njuta av att du faktiskt ÄR gravid. Och här ställs det frågor och diskuteras allt möjligt, så det är bara att fråga vad du vill. Ett riktigt trevligt gäng här, jag är glad jag startade denhär tråden! -
Jag plussade den 7.7. Var då redan i vecka 6, men vi hade försökt så länge och jag hade nästan gett upp hoppet helt, så jag vågade verkligen inte tro det, så testade först på bim+5. Var nog väldigt orolig där i början, så vi gjorde ett privat ultraljud i v. 11 för att få se att allt var okej och det var det ju.Hallonen skrev 2015-10-27 06:11:20 följande:Tack snälla! Låter helt underbart sen när magen börjar växa och man känner den där inne :) vilken häftig känsla det måste vara!
Jag är orolig för tidigt missfall eftersom jag upptäckt det innan bim. Svaga men ändå tydliga plus. Men oron ska väl börjas i tid antar jag förhoppningsvis går allt precis som det ska. Ni verkar vara ett super härligt gäng här inne! :) när fick du reda på ditt plus där i somras då? :)
Oron hör nog till, det betyder ju att man bryr sig om det lilla livet man skapat. Men man får försöka hålla sig positiv bara och tänka att allt kommer att gå vägen. -
Japp, haft sammandragningar sedan vecka 20 (också v. 22 nu). Igår kväll hade jag väldigt mycket och det kändes ju lite obehagligt, men det är bara att ta det lugnt en stund då. Lär vara helt ofarligt och normalt. Halsbränna har jag haft från och till, eller egentligen har det mest känts som bränna/tryck under bröstkorgen. Men inget jag lider speciellt mycket av, ännu i alla fall.Irmisans skrev 2015-10-28 00:02:30 följande:
Någon mer som börjat få sammandragningar och halsbränna? Haft sammandragningar varje dag denna veckan samt en återkommande halsbränna. Är i vecka 22 så det känns lite tidigt... Ska fråga bm imorgon så kanske jag blir lite lugnare! Hoppas verkligen att detta lägger sig lite, för vet inte riktigt hur jag ska klara att kräkas hela tiden, foglossningen och dessa två "biverkningar". Hum. :P
Men kolla med din bm, kanske hon har knep som kan underlätta så att du får må så bra som möjligt. -
Tänkte precis ställa samma fråga som safiia här; hur tänker ni med influensavaccin?? Jag skulle aldrig ens överväga att vaccinera mig i normala fall, är ju frisk och stark annars. Men det rekommenderas ju för gravida eftersom man löper större risk att bli ordentligt sjuk. Riktigt osäker, är skeptisk till "nya" vaccin annars, men vill ju inte heller bli så sjuk att jag hamnar på sjukhus innan bebisen är född...
-
Det gör tyvärr inte jag heller, tycker att de ofta rekommenderar allt möjligt utan att riktigt veta de långsiktiga bieffekterna. Fick också höra att en del som tagit vaccinet blivit superförkylda direkt efteråt, så då har det ju inte riktigt önskvärd effekt?!becka1989 skrev 2015-10-30 08:09:54 följande:Har ingen aning om jag ska ta vaccinet, skulle aldrig ta det annars speciellt inte eftersom jag är sprut rädd.
Tänkte prata med min bm om hur stor skada det kan göra av att inte ta det och om det finns någon biverkning av att ta det, tänkte mest på svininfluensanvaccinet som så många blev så dåliga av, men litar inte helt 100 på sjukvården heller.
Lutar nästan mot att jag inte tar det och räknar med att jag fixar det ändå. Bebisen tar ju inte skada av en influensa, blir ju bara tungt för mig i så fall. Ska ta upp det med bm nästa vecka, men misstänker hon rekommenderar det, för det är ju lite så det funkar. -
Jobbiga tankar, det enda jag egentligen kan säga är väl att det nog inte är några onormala tankar. Det är ju självklart att det börjar kännas tråkigt att inte kunna göra sådant man vill göra! Har du fått ett sådant där bälte för ryggen? Vet ju inte om det hjälper men kan ju vara värt ett försök i alla fall.Migas skrev 2015-11-04 20:40:47 följande:
Får börja med att säga förlåt för ett lite gnälligt inlägg, men kände att jag behövde skriva av mig lite. för det känns som om jag är inne i en svacka nu känslomässigt då det mesta känns segt och tungt.
Jag vill gärna hitta på något litet ibland när jag är ledig såsom promenad, shopping eller något liknande, men glädjen över att hitta på något annat än bara vara hemma grumsas av att jag ganska snart får ont i ryggslutet av att stå och gå för mycket. Nu på sistone har jag även märkt av det på nätterna ibland, men vet inte om det beror på graviditeten eller om det beror på en dålig madrass (men inte märkt av det tidigare på detta sätt).
Sen så blir det väl inte bättre av att jag fick missfall tidigare i år och var beräknad till början av november, så stundtals har jag svårt att inte låta bli att tänka på hur det kunde ha varit om allt gick vägen den gången. Jag vet att det är dumt att tänka så men inte lät att låta bli när tankarna far iväg ibland.
Fick i slutet av förra veckan även reda på att en bekant, några dagar tidigare fött sitt barn alldeles för tidigt (slutet av vecka 21) så det inte fanns något att göra för att rädda det. Fick senare veta att detta sannolikt hade orsakats av ett virus/bakterie hos henne som triggade igång förlossningen. Allt detta känns bara jobbigt, dels pga. av att det skapade en ny oro hos mig och dels känslan av att inte veta hur man ska hantera situationen/de vill att man hanterar situationen när man möts nästa gång. Jag kan känna att jag kommer att vara som en ständig påminnelse för vad hon kunde ha haft under en lång tid, speciellt eftersom hon endast låg en vecka före mig.
Hoppas att ni haft ett par bättre veckor än vad jag haft
Angående missfallet tror jag också det är normalt att tänka så. Jag har ju ingen egen erfarenhet, men en vän till mig gjorde en abort i unga år och hon har berättat att hon många år efteråt hade tunga dagar kring den dag då bebisen skulle ha varit beräknad. Det är en naturlig del av att vara människa att tänka på vad som "skulle ha kunnat bli". Det enda du kan göra nu är ju att glädjas åt den här bebisen som du nu väntar på.
Jag har också börjat oroa mig för att föda alldeles för tidigt, vet att bebisen nu skulle ha möjlighet att överleva, men troligtvis inte utan skador. Helt otroligt hur den här oron liksom aldrig försvinner under graviditeten, den bara ändrar lite karaktär. Jag känner efter hela tiden, med varje sammandragning och konstig känsla i magen, typ som att "Inte är väl något på gång?". Det är nog en del av att vara mamma, denna ständiga oro, till och med innan man ens har sitt barn hos sig.
Jag har knappast varit till någon hjälp alls nu, men ville reflektera lite kring dina tankar. Graviditeten medför onekligen en hel massa funderingar som man aldrig haft innan, vi får bara hoppas att de leder till att vi mognar som människor och föräldrar. -
Vad mysigt med en liten tjej. Vi håller tummarna för att knepigheterna växer bort. Verkar ju osannolikt med downs syndrom ifall kub-testet inte visade någon hög risk. Och det mesta kan de ju fixa så bra nuförtiden direkt efter att bebisen fötts ifall det skulle vara något. Det kommer att ordna sig!!safiia skrev 2015-11-05 17:21:16 följande:
Vi hade rul idag. Som vi redan misstänkte och anade fick vi veta att det är en liten tjej där inne :) det var nog det första min mamma sade då jag berättade om mitt illamående och både jag och mannen har haft en känsla av att det är en flicka.
Tyvärr såg inte allting riktigt bra ut :( babyn hade utvidgat njurbäcken. Det är mycket sannolikt att det växer bort så vi har kontroll om en månad igen. Bm berättade inte så mycket utan sade bara att det är mycket vanligt och oftast växer bort. Men jag har ju googlat hela dagen.... kan vara tecken på allt från down syndrom (finns dock inget annat som tyder på det) till problem med urinvägarna. Så ja en till som är orolig :( som om det inte vore nog med att början av graviditeten varit något av det värsta jag varit med om hittills. Moderkakan var dessutom lite lågt ner, men det är jag mindre orolig för eftersom det snarare påverkar förlossningen och inte babyn så mycket. Dock ska det också kollas om en månad då den också flyttar sig ännu. Men i övrigt såg allt bra ut och var normalt. Sämre nyhet hade det kunnat vara och några stora missbildningar är det inte frågan om. Babyn sög på tummen och sparkade mig i urinblåsan <3
-
Hur går det för er andra? Det är ganska tyst här inne, så jag utgår från att ni alla mår toppen?!
Jag själv går in i vecka 24 imorgon, magen växer väldigt mycket nu just och jag har ibland lite tungt med andningen och sover lite dåligt, men i övrigt mår jag bra. Besöket hos bm visade också att allt var bra, så jag är jätteglad såhär långt. Börjar dock längta något enormt efter att få vara ledig, någon annan som känner så?! -
Välkommen hit! Hur mår du såhär långt, bortsett från oron då?En del av oss skrev 2015-11-06 08:56:10 följande:
Får man vara med? Är 40+ och väntar tillsammans med min sambo vårar första efterlängtande barn i juni 2016. Är gravid i v.5+4 idag och känner fortfarande en stor oro då jag drabbats utav flera MF/MA.