• utpumpad

Vi bryter ihop av vår extremt krävande 3,5 årig.

Hej, vi känner oss fullkomligt slut pga vår lilla 3,5 årig. Han är enormt uppmärksamhet krävande, utmanande och provocerande, omöjlig att få honom sluta med något han bestämt sig för som att han har tvångsmässiga beteende. han tar inte åt sig det lilla minsta om något han inte får göra eller det är farligt, han bara fortsätter! Trärtom om vi säger till det triggar honom ännu mer och han bara ökar skrattar och hånler. Allt vi ska göra börjar med bråk, allt utan undantag även det han gillar att göra. För att han börjar springa hoppa skrika protestera osv. Vi är handfalna och vet inte vad göra.vi har 2 stora barn till så att brist på erfarenhet är det inte. Tacksam för tips och råd, inga påhopp.

• Svar på tråden Vi bryter ihop av vår extremt krävande 3,5 årig.
  • Trippelmamma76

Prata med barnpsykolog via BVC som kan utvärdera och ev utreda barnet och ge er tips om förhållningssätt som passar just ert barn! Tror det är bättre än vissa råd ni kan få här.

• utpumpad

Har pratat med BVC i våras på 3 års kontroll. De pratade med förskolan som säger han är bara livlig och där tog det stopp. men jag känner att det är inte bara det, just hans tvångsbeteende skrämmer mig och brist på empati.

• Minza83

Men barn utvecklar sällan empati före 4-5års ålder.. Så det är helt normalt.
    Var konsekventa med honom, belöna bra beteende och ignorera det som är "dåligt"....

• tundra

Utåtagerande barn speciellt pojkar kan behöva MER kroppskontakt. Ta upp honom i knät och gulla som en bebis. Först förstår han kanske inte varför ni blivit knasiga men bara överös honom med kramar och närhet. Ge er inte. Det dröjer inte länge innan det klickar och han kommer bli liten som en bebis. Kan ta några veckor eller månader sen är han fulltankad och kommer inte behöva det. Han visar er.
    Ta fram hans bebisfotografier och kläder och ligg på sängen och gulla varje kväll.
    Egentid med mamma är också en bra ide när det går att klämma in.

• lövet2

På din beskrivning ser jag inget som skulle vara konstigt. En livlig 3-åring mitt i trotsåldern, beter sig så där. Kan du ge exempel på vad som känns så där extra mycket?

• telly
    tundra skrev 2015-07-12 09:58:11 följande:

Utåtagerande barn speciellt pojkar kan behöva MER kroppskontakt. Ta upp honom i knät och gulla som en bebis. Först förstår han kanske inte varför ni blivit knasiga men bara överös honom med kramar och närhet. Ge er inte. Det dröjer inte länge innan det klickar och han kommer bli liten som en bebis. Kan ta några veckor eller månader sen är han fulltankad och kommer inte behöva det. Han visar er.

Ta fram hans bebisfotografier och kläder och ligg på sängen och gulla varje kväll.

Egentid med mamma är också en bra ide när det går att klämma in.

Bra råd enligt Louise Hallin
Svar på tråden Vi bryter ihop av vår extremt krävande 3,5 årig.