• kakan88

Måste säga till innan toabesök

Är det fler föräldrar som har barn som bara MÅSTE uppmärksamma om att de är så in i norden kissnödiga så de håller på att kissa i byxan, INNAN de kan gå på toaletten?

Min tös kan komma springande med handen mellan benen och säga "Mamma, mamma mamma mamma, jag måste kissa", innan hon går på toaletten. Vilket flera gånger lett till att hon kissat på sig. Vi måste på något sätt bekräfta att "ja, gå på toa", innan hon kan gå...

Hur får vi stopp på detta? Både jag och pappan har samma problem hemma hos oss, och även när hon är hos morföräldrar?

Jag försöker att varje gång säga att hon BARA SKA GÅ PÅ TOA, inte rapportera. Vi är ju aldrig så långt borta så vi inte hör att hon är klar - om hon skulle behöva vår hjälp.

Är så trött på detta nu....

• Svar på tråden Måste säga till innan toabesök
  • Alexi

Båda våra barn berättar alltid att de ska gå och kissa eller bajsa. Vi försöker säga att vi inte behöver den informationen (mer än om vi ska vara beredda på att komma och torka förstås) men sexåringen kan komma in på morgonen och säga att hon måste gå och kissa...

• kakan88

Hur får man de att sluta med det? Det hade väl inte varit så jobbigt om hon aldrig kissat på sig, men hon har OCD på att tala om för oss, det är liksom viktigare än att gå på toaletten...??
    Ändå så blir hon väldigt generad och tycker det är jobbigt om hon kissar på sig.... Så varför prioriterar hon inte att gå på toa före att berätta? Hon är fem för övrigt.

• Natulcien

Vår 4,5-åring berättar också att han måste kissa/bajsa. Vi bekräftar bara att: "Ja, gå och kissa, du". Och vi har även talat om för honom att det bara är att gå på toaletten när han behöver, utan att säga till. Men jag tänker att det ger sig väl med tiden. Glad

Men i ert fall så verkar det ju vara så att flickan väntar för länge med att gå på toaletten, över huvud taget? Om hon säger till eller inte kan ju inte göra så stor skillnad, för då har hon ju redan väntat för länge. Kanske hon behöver gå oftare?

• BigMami

Oftast så kommer man på sig själv om barnet lämnar rummet eller så med kommentaren "Vart ska du?" "Vad ska du göra?"..

Då kanske det säger till ändå att "Jag ska bara gå på toa" eller "Jag ska bara ta vatten" osv..

• kakan88

Jag brukar försöka säga åt henne att gå på toa, för hon är ju lite energisk av sig och kan lätt glömma bort. Så påminner gör jag ju ofta. Men förstår inte vart hon får det ifrån, jag rapporterar ju inte saker till henne "nu går mamma på toa" nej tack! Man smiter på toa när man tror man ska få sitta ifred någon minut innan de kommer på att de ska hänga med en på toan :P Flört

• amalie79

Har hon någon sorts regelbundenhet i sina toavanor, isf kanske du kan försöka förekomma henne, att du säger till henne innan det går så långt att det kommer i byxorna?

Annars är det en ful ovana:) jag gör det fortfarande, säger till. Min manlig kollega, som jag delar kontor med, brukar hojta " tack för upplysningen" efter mig när jag är på gång :)

• kakan88
    amalie79 skrev 2015-07-22 17:40:36 följande:

Har hon någon sorts regelbundenhet i sina toavanor, isf kanske du kan försöka förekomma henne, att du säger till henne innan det går så långt att det kommer i byxorna?

Annars är det en ful ovana:) jag gör det fortfarande, säger till. Min manlig kollega, som jag delar kontor med, brukar hojta " tack för upplysningen" efter mig när jag är på gång :)

Men händer det att du då står kvar och kissar på dig någon gång då och då? Haha, roligt att vara din kollega isf ????????
  • amalie79
    kakan88 skrev 2015-07-22 19:20:45 följande:

Men händer det att du då står kvar och kissar på dig någon gång då och då? Haha, roligt att vara din kollega isf ????????

Haha ja då han nog undrat :)
  • Anonym (Hej)

Är det inte så att ni lär ut att man ska alltid fråga först eller berätta vart man ska innan man gör saker i övrigt? Oftast vet inte barn skillnad på när och hur man ska göra saker på ett eller annat sätt.

Tex på Förskolan säger vi alltid till barnen att "fråga först" eller berätta vart ni ska eller vad ni vill göra, för ni gör väl ungefär likadant hemma. Och svårt för ett barn att veta när man ska och när man inte behöver fråga om lov...

• Ego Lovers

Jag berättar själv att jag ska på toan så barnen vet var jag är. Tror de gör som jag gör faktiskt.

• tulip79

Sonen är drygt 3,5 år o brukar berätta att han ska på toa. Men inte alltid. Ibland hör man bara "jag är klar, kom o torka mig!". Försöker uppmuntra honom att bara gå direkt, speciellt när vi är hemma o sen ropa om han behöver hjälp.

Svar på tråden Måste säga till innan toabesök