• JohannaK94

Mitt barn tillåts att missbruka samarin...

Känner mig just nu som en urusel mamma som inte haft mer koll på läget. 

Min dotter har haft en period för ett tag sedan under våren då hon varit mycket sjuk och tagit mycket alvedon. Den smaksatta alvedonen tycker hon ju är jättegod vilket är det stora problemet. 
    Hon frågar gärna efter alvedon men självklart är det ju nej. 

Dotterns pappa och farföräldrar har sagt att hon alltid frågar om alvedon och dom gett henne ett glas samarin ist. Alltså varje dag i stort sätt när hon varit där varannan vecka. 
    Jag har inte direkt tänkt nåt på de. Sen om jag kanske inte riktigt uppfattat vad jag hört.. Inte en aning. 

Medveten om att samarin inte ska ges till barn under 12 år helst. Dottern är 3 år. 
    Vet också att det är beroendeframkallande. 

Satt nu ikväll och tänkte på detta och kom på att pappan sagt att han ger henne samarin och att även farföräldrarna gjort det. 
    MITT BARN ÄR BEROENDE AV SAMARIN! 
    Det som nu upprör mig är att inte farföräldrarna har bättre koll än såhär.. 

Blir ju orolig och nervös av att lämna henne dit. Detta är definitivt något som ska tas med pappan när vi träffas vid nästa lämning. *ARG MAMMA*

Kände mig tvungen till att skriva av mig lite! 

• Svar på tråden Mitt barn tillåts att missbruka samarin...
  • Minza83

Ni kan väl ge henne Ramlösa citron eller skogsbär .. Smakar ju snarlikt ;)
    Varför har de gett samarin?! Bättre med mineralvatten ju!

• Anonym (samarin?)

Samarin? Missbruka? Hahaha.

• Anonym (Får hon allt hon pekar på?)

Den aktiva beståndsdelen i Samarin är bikarbonat, vilket INTE är beroendeframkallande i ordets rätta bemärkelse. Överdriven konsumtion kan i längden leda till järnbrist då bikarbonat hämmar upptaget av järn.

Svar på tråden Mitt barn tillåts att missbruka samarin...