• Alexi

Slår man in böcker i papper numera?

Som barn var det en viktig grej att välja fint papper till bänken och till skolböckerna. 30 år senare har jag ingen aning om ifall barnen fortfarande får egna böcker i skolsn och slår in dem?

• Svar på tråden Slår man in böcker i papper numera?
  • dessan59

ja det tycker jag att man ska göra! I bokhandeln brukar jag få inslaget, men på andra ställen inte. Jag tycker att det tillhör servisen att slå in, oavsett var man handlar.  På vissa ställen är det hopplöst att be om inslaget vara, speciellt bland dom yngre som jobbar, ibland säger jag till att jag vill ha det inslaget!

• Alexi

Men bokhandeln slår väl inte in? Jag menar skolans böcker som de har under läsåret.

• Drottningen70

[quote=75581792][quote-nick]dessan59 skrev 2015-07-30 12:43:50 följande:[/quote-nick]ja det tycker jag att man ska göra! I bokhandeln brukar jag få inslaget, men på andra ställen inte. Jag tycker att det tillhör servisen att slå in, oavsett var man handlar.  På vissa ställen är det hopplöst att be om inslaget vara, speciellt bland dom yngre som jobbar, ibland säger jag till att jag vill ha det inslaget![/

Fast nu menar inte TS att slå in som en present, utan att slå in bokpärmen i ett fint papper som skydd för boken.

Jag tror inte det är så vanligt löngre eftedom nästan alla böcker har tunna mjuka pärmar. Inga hårdinbundna böcker längre och då blir det ju svårare att "slå in"

• nytt eller gammalt

Min son har någon enstaka gång fått ny eller nästan ny bok i skolan och då har läraren sagt till om att vi ska slå in i papper. Men de flesta böcker är så gamla och slitna redan att läraren inte tyckt att det behövts. Kanske har hen velat att böckerna ska bli så slitna att hen kan motivera för rektorn att de ska kasseras sen ;) så de får köpa in nya.

• Sockervaddspinnen

Jag slår in alla skolböcker. Eller, jag plastar de med genomskinlig plast. Känns schysst mot förskolan (ja, de har skolböcker där). Böckerna håller längre då.

• Mrs Green

Min dotter (som börjar fyran nu) har inte slagit in några böcker. De har iofs inte tagit hem några böcker heller, förutom läx- och övningsböcker. Och lärarna har inte bett dem ta hem läseböcker för att slå in (eller bett att vi ska skicka med papper till skolan). Jag antar att det är rätt ovanligt för man ser ju inte alls samma utbud av papper i affärerna längre vid skolstart. 

• Fjärilslarv

jag slog in mina böcker när jag gick på komvux, men kommer nog inte att göra det med mina framtida barns böcker.. om inte skolan betalar förståss. jag slog också in böckerna när jag var liten men det är ju ganska oshysst att säga åt föräldrarna att man ska göra det, på deras beskostnad.

• Fjärilslarv
    dessan59 skrev 2015-07-30 12:43:50 följande:

ja det tycker jag att man ska göra! I bokhandeln brukar jag få inslaget, men på andra ställen inte. Jag tycker att det tillhör servisen att slå in, oavsett var man handlar.  På vissa ställen är det hopplöst att be om inslaget vara, speciellt bland dom yngre som jobbar, ibland säger jag till att jag vill ha det inslaget!

som övriga har sagt så menar inte ts som present vilken framgår i trådstarten utan när man slår in böckerna med bokpapper för att de ska slitas mindre.
Svar på tråden Slår man in böcker i papper numera?