• MamaSniff

Ivf falun hösten 2015

Vad kul att hitta den här tråden!

Vi kommer att börja med IVF nu till hösten. Gjorde utredning i vintras och har ätit pergotime utan resultat under våren. Nu skall till kliniken i nästa vecka för att lägga upp planen för vår första IVF-behandling.

Vore jätteskönt att kunna bolla och jämföra med er här. Vill dock vara äppen med att vi lider av sekundär barnlöshet, dvs vi har ett barn redan. Vet att det kan vara känsligt och om så skulle vara fallet respekterar jag det.

• MamaSniff

Charlie310: Jag är helt ny och ligger i startgroparna inför IVF så jag har tyvärr inget svar på din fråga.

almasmamma: Vad kul med så många blåsor! Jag har två kollegor som gjort IVF som inte alls besvärats av äggplocket, så det där är nog individuellt. Förstår dock att det kan kännas rejält nervöst. 

Vi ska på "planeringsmöte" på onsdag på kliniken i Falun. Hoppas att komma igång med behandlingen så fort som möjligt. Kör ni med korta eller långa protokollet? Vilken dag i cykeln startar man på?

• MamaSniff

Tack för svaret! Hoppas ert äggplock gick bra, du får gärna skriva och berätta om du orkar.

Vi var på första mötet idag. Tyvärr missade vi den här cykeln med fyra dagar så vi kör igång i mitten på september. Korta protokollet här också med Gonal-f och orgalutran. Blev lite skrämd av alla recept, men det skall nog gå bra.

Gillar också kliniken i Falun. Alla sköterskor jag träffat hittills har varit underbara!

• MamaSniff

Tack för all info, almasmamma! Nu håller jag tummarna hårt för er skull! Förstår att ni fick tillbaka ett 5-dagars embryo, vad bra!

Charlie, är det skönt att vara igång? Hur upplever du behandlingen hittills? Några biverkningar? Jag är så hormonkänslig att jag är rädd att jag kommer att åka på allt!

Jag går mest runt i limbo och väntar på mens. Är nog dock ca tre veckor kvar så försöker ta det lugnt och njuta av den här tiden.

• MamaSniff

Åh, grattis grattis grattis!!!!

Vad fantastiskt kul att ni fått ett plus! Förstår att det känns lite overkligt. Men du är ju GRAVID!!!!

Nu hoppas jag att det smittar av sig så att vi andra i tråden blir lika lyckliga. Skaka av lite gravidhormoner på oss! ;)

• MamaSniff

Bubby: fy vad jobbigt! Väntar själv på att starta första försöket så jag kan knappt föreställa mig känslan att se det tomma testet efter allt slit. Styrkekram till dig!

Jag och almasmamma har också barn sedan innan, så du är mer än välkommen. Man behöver ju stöd igenom detta oavsett om man har barn innan eller inte. Ni går också i Falun alltså? Vilken läkare har ni?

• MamaSniff

Tråkigt att höra Charloe. Måste vara jobbigt att inte få tillbaka ägg när man går igenom så mycket. Hur funkar det för er nu, tinar ni äggen om ett tag och provar på nytt?

Letmeknow - vi inväntar nästa mens för att starta vårt första försök. Kan därför inte hjälpa dig med erfarenheter kring biverkningar. Jag är dock väldigt känslig för hormonändringar så jag befarar det värsta.

• MamaSniff
    almasmamma skrev 2015-09-06 20:57:51 följande:

Hej alla, kul att fler hittat tråden:)

Jag har varit lite frånvarande ett tag, hamnade på sjukhus i onsdags pga överstimulering. Börjar må lite bättre nu men har fått gravidillamående istället på kvällar och eftermiddagar. Är fortfarande kvar på sjukhuset med lungdränage ( jag har blivit tömd på ca fem liter vätska).

Ska läsa igenom när jag kommer hem hur ni har det och vad som hänt sen sist :)

Kramar

Fy, vad jobbigt! Både att må så dåligt, att behöva vara på sjukhus och vara ifrån sitt barn. Stor styrkekram till dig, jag hoppas att du mår bättre nu.

Om du vill och orkar så får du gärna berätta mer om hur du först misstänkte att du blivit överstimulerad. Hade kliniken sagt till dig att du låg på gränsen? Jag frågar eftersom jag fått höra att jag antagligen har lättare att bli överstimulerad pga pcos.
  • MamaSniff
    Sookie85 skrev 2015-09-06 23:50:08 följande:

Hoppar in här!

Går i Falun sedan ett år tillbaka. Har gjort två misslyckade FET.

Blivit rejält överstimulerad efter äggplocken.

I vintras tog vi en paus från ivf och åkte på semester i mars, blev spontant gravid under resan och världens lyckligaste. Såg ett fint hjärta slå men i v 11 kändes det skumt och UL visade att hjärtat slutat slå... Fick MA och skrapning gjordes.

Nu är vi på G igen och tog första gonal F sprutan idag.

Konstigt hur kroppen fungerar, när man inte tänker på att göra barn så fungerar det...

Är Staffan kvar i Falun? Vi tycker mest om Samir :)

Kram till er.

Vad kul att du hittat hit! 

Jag beklagar ert missfall. Det känns ibland så orättvist att de som kämpar med att ens bli gravida sedan skall behöva genomgå missfall. Vad starka ni är som fortsätter!

Ja, som sagt, Staffan är kvar. Vi har honom som läkare nu, och är väl inte tokförtjusta i honom. Samir är så underbar!!! Men Staffan har ju varit med och startat upp hela verksamheten så jag litar på hans kompetens.

Om du orkar får du också gärna berätta om överstimuleringen. Är nervös inför behandlingen som antagligen startar den här veckan och skulle gärna vilja veta mer.
  • MamaSniff

Charlie, om det var vi som var i den situationen skulle jag ställa oss i kö nu. Detta beror mest på att jag redan är lite tidsstressad eftersom jag är 37 år. Å andra sidan har ni ägg i frysen och de åldras ju inte. Så på så sätt är det lite lugnare för er. 

Vad säger din partner, är det viktigt för honom att få chansen att "föra generna vidare" eller spelar det ingen roll för honom hur barnet blir till?

Svar på tråden Ivf falun hösten 2015