• almasmamma

Ivf falun hösten 2015

Hej! 

Vi ska göra vårt första ivf, och vi valde att göra det i Falun. Nyfiken om det är fler som ligger i startgroparna för ivf i dagarna? Börjar med sprutor nästa vecka och planerar äggplock och återföring runt vecka 34. 
    Vore kul om vi var fler som man kan bolla tankar och funderingar med

• Svar på tråden Ivf falun hösten 2015
  • irrbloss_83
    MamaSniff skrev 2016-11-08 21:19:58 följande:
    [quote=77116396][quote-nick]irrbloss_83 skrev 2016-11-08 14:23:21 följande:[/quote-nick]Hur gammalt är ditt äldre barn? Tänk att hon är två månader redan, tycker inte det var SÅ länge sen som det var förlossningar på gång i den här tråden, men det var nog det ändå... :)
    Kul att allt går bra och att ni börjar hitta lunken liksom.[/ quote]

Äldsta är 4 år. Egentligen ville vi ha tätare mellan barnen, men det ville ju sig inte riktigt. Nu i efterhand tycker jag att ålderskillnaden hittills är ganska perfekt. En fyraåring klarar mycket själv och går ju att resonera med. Det är också skönt att bara byta blöjor på ett barn. ????
    Jag kan tänka mig det. Hade nog också gärna väntat tills den kommande är typ 3-4 innan vi skaffar syskon, men nu när vi har försökt så länge med det här lilla knytet så har vi inte riktigt tid att vänta så länge. Framförallt eftersom jag tror jag vill ha tre barn innan jag är klar. (Säger jag nu, jag reserverar mig för eventuella ändringar :D)
  • MamaSniff
    irrbloss_83 skrev 2016-11-08 21:24:36 följande:

Jag kan tänka mig det. Hade nog också gärna väntat tills den kommande är typ 3-4 innan vi skaffar syskon, men nu när vi har försökt så länge med det här lilla knytet så har vi inte riktigt tid att vänta så länge. Framförallt eftersom jag tror jag vill ha tre barn innan jag är klar. (Säger jag nu, jag reserverar mig för eventuella ändringar :D)

Nä men precis, när (och om tyvärr) man får barn kan man ju inte styra så värst mycket. Och att få barn tätt har ju också sina fördelar. De har ju alltid varandra som kompisar, vilket är skönt för föräldrarna också.

Är lite avundsjuk på dig som snart ska föda. Sjukt häftig upplevelse. Skulle kunna föda ett barn i veckan om jag slapp första tiden med spädis!
  • irrbloss_83
    MamaSniff skrev 2016-11-09 16:19:16 följande:
    Nä men precis, när (och om tyvärr) man får barn kan man ju inte styra så värst mycket. Och att få barn tätt har ju också sina fördelar. De har ju alltid varandra som kompisar, vilket är skönt för föräldrarna också.

Är lite avundsjuk på dig som snart ska föda. Sjukt häftig upplevelse. Skulle kunna föda ett barn i veckan om jag slapp första tiden med spädis! smile5.gif
    Hahaha! Men det låter ju lovande ändå inför förlossningen. Jag tycker nog i och för sig också att första tiden som mamma verkar läskigare, för med förlossningen finns det ju så mycket hjälp att få om det behövs, liksom.... :) Men sen ska man ta hand om det där försvarslösa lilla knytet också. Ujuj. 
  • irrbloss_83

Nu är han här! Vår lilla Hugo föddes igår morse. Första halvan av förlossningen var som en dröm, klarade mig bra på bara andning, dusch och sterila kvaddlar, men sen blev det värre. Fick värkförstärkande, och eftersom han låg vidöppet fick jag krystvärkar redan vid ca 8 cm som jag inte fick krysta på. Usch! Till sist blev det sugklocka, och vår lilla kille var så tagen när han kom ut att han behövde få lite hjälp med andningen. Nu är allt dock perfekt, vi fördriver tiden med att lära oss amma. :) Det är verkligen helt galet hur mycket man kan älska nån som är så liten!

• Lillan15
    irrbloss_83 skrev 2016-11-19 18:04:10 följande:

Nu är han här! Vår lilla Hugo föddes igår morse. Första halvan av förlossningen var som en dröm, klarade mig bra på bara andning, dusch och sterila kvaddlar, men sen blev det värre. Fick värkförstärkande, och eftersom han låg vidöppet fick jag krystvärkar redan vid ca 8 cm som jag inte fick krysta på. Usch! Till sist blev det sugklocka, och vår lilla kille var så tagen när han kom ut att han behövde få lite hjälp med andningen. Nu är allt dock perfekt, vi fördriver tiden med att lära oss amma. :) Det är verkligen helt galet hur mycket man kan älska nån som är så liten!

Stort GRATTIS till er!
    Vi fick oxå vår flicka med hjälp av IVF Falun. Hon är 5 år nu.
    Ha d gott och mys på... Kramizar
  • MamaSniff

Grattis irrbloss!!! Vilken fantastisk nyhet!

Synd att andra delen av förlossningen inte var lika lugn. Vår första blev också född med sugklocka och var rejält medtagen så jag kan föreställa mig hur det kändes för er. Skönt att allt är bra nu.

Om amningen skulle strula kan jag verkligen rekommendera hjälpmammorna på Amningshjälpen. Jag har dem att tacka att amningen fungerar så bra nu med vår tvåa.

Jag önskar er en fin första tid tillsammans. Kram och grattis igen!

• finee

Åh vad alldeles underbart fantastiskt! Största grattiset som finns! Vad skönt att det gick bra till sist, trots lite dramatik där ett tag. Njut nu av ert mirakel
  • väntar2015

Stort, stort grattis till lilla Hugo! All lycka med allt! <3
  • irrbloss_83
    Lillan15 skrev 2016-11-19 19:09:48 följande:
    Stort GRATTIS till er!
    Vi fick oxå vår flicka med hjälp av IVF Falun. Hon är 5 år nu.
    Ha d gott och mys på... Kramizar
    Tack så mycket! :) 
    MamaSniff skrev 2016-11-19 20:48:48 följande:
    Grattis irrbloss!!! Vilken fantastisk nyhet!

Synd att andra delen av förlossningen inte var lika lugn. Vår första blev också född med sugklocka och var rejält medtagen så jag kan föreställa mig hur det kändes för er. Skönt att allt är bra nu.

Om amningen skulle strula kan jag verkligen rekommendera hjälpmammorna på Amningshjälpen. Jag har dem att tacka att amningen fungerar så bra nu med vår tvåa.

Jag önskar er en fin första tid tillsammans. Kram och grattis igen!
     Bra tips med amningshjälpen. Amning är inte alls så lätt som jag trodde, det är ju så att man undrar hur mänskligheten har överlevt alls med tanke på att det är så mycket som kan strula. För oss går det hyfsat ändå, men vi håller på och jobbar med greppet på högersidan som av nån anledning är sämre än på vänster. Ska se om jag kan lösa det på egen hand först, men annars ska jag definitivt prata med nån som kan mer än jag. 
    finee skrev 2016-11-20 08:59:11 följande:
    Åh vad alldeles underbart fantastiskt! Största grattiset som finns! smile1.gifsmile1.gifsmile1.gif Vad skönt att det gick bra till sist, trots lite dramatik där ett tag. Njut nu av ert mirakel smile1.gif
    Tack så mycket fina! :) 
    väntar2015 skrev 2016-11-21 19:53:45 följande:
    Stort, stort grattis till lilla Hugo! All lycka med allt! <3

Tack så mycket! :)

• MamaSniff

Ja, amning kan verkligen vara klurigt. Med första gick det inte alls. Tur att ersättning finns säger jag! Med tvåan har allt gått relativt smidigt, hade ett sår jag fick hjälp med bara. Fast jag tycker fortfarande att det känns klurigt ibland, särskilt nu när Lisa börjar bli nyfiken på allt runt i kring.

Svar på tråden Ivf falun hösten 2015