• EmPe

När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?

Hej! Beklagar dina mf :( Känner igen mig i det du skriver. Har en son som blir 1.5 år i september. Jag ville börja "jobba" på ett syskon redan i vintras eftersom jag räknade med att det kanske skulle ta lite tid. Sambon ville vänta lite. Vi har hela tiden kört utan skydd eftersom vi visste att vi snart skulle försöka få ett syskon. Nu i juni var vi båda överens om att det var dags och då tog det på första försöket:) Så himla glad och lättad..tyvärr slutade graviditeten innan den ens hann börja..i v 5:( Det är en vecka sedan nu och jag har slutat blöda. Är givetvis väldigt ledsen men jag vill börja försöka direkt igen..känner mig jättestressad över att bli gravid, är 38 år. Om jag blir gravid kommer jag vara livrädd för att få mf igen..

Var det längesen du hade ditt mf? Hur gammal är du?

• EmPe
    Anonym (Aa) skrev 2015-08-08 11:54:49 följande:

Mitt barn är yngre än ditt, men vi började också försöka i vintras vilket slutade i missfall blev gravid igen vilket och så slutade i missfall nu är jag iallafall gravid igen i v.17 så än sålänge är det tredje gången gillt. Rätt vad det är, är du gravid igen och då går det säkert vägen. Ingen tröst kanske vet hur tufft det är men det är min historia.

Grattis Aa:) Skönt att höra historier som slutar bra! Verkar som att det är vanligt med två mf på raken.. Läser man andra trådar står ofta likadant..
  • EmPe

Längtar också så otroligt mycket! Känns jobbigt att det är så vanligt med två mf i rad.. Men vad ska man göra? Det är ju bara att köra på och hoppas på det bästa. Under min första graviditet upptäckte man muskelknutor på min livmoder. Väldigt vanligt och de brukar gå tillbaka av sig själv efter graviditeten men det är inget man kollar upp. I och med mitt mf så känner jag att jag vill göra en undersökning för att se så att  allt ser ok ut. Ringde runt till privata mottagningar idag men det är ingen som tar emot nya patienter! Nu är alla telefontider slut så får fortsätta i morgon..känns inte så kul :(  Ska man gå via den vanliga sjukvården behövs en remiss men vart går man för att få en remiss? Vårdcentralen?

• EmPe
    Anonym (TS) skrev 2015-08-10 22:20:12 följande:
    Var bor du? Vårdguiden har bra koll på vilka mottagningar som tar patienter utan remiss. Annars är det VC. 
    Bor i Malmö så det borde inte vara några problem. Tack för tipset:)
  • EmPe

Hur lång tid har det tagit för er att komma in i er vanliga cykel efter mf? Vi tänker försöka direkt så tar ä-tester lite då och då för att försöka få koll..

• EmPe
    Anonym (TS) skrev 2015-08-17 06:25:00 följande:

Känner ni många som ska ha barn nu? Det jobbigaste är de som ska ha barn när jag skulle ha haft det, men jag fick ju MF.

Åå det är så jobbigt:( De flesta av mina vänner har precis fått deras tvåa. Har en vän som är gravid nu men jag tycker mig se gravida magar precis överallt:/ Det gör ont. Det är ju så klart jobbigare med folk man känner för då ska man vara glad för deras skull liksom..Har ni paus efter mf eller jobbar ni för fullt med att få en till?
  • EmPe
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-08-17 20:51:39 följande:

Nu så! 21 dagar efter missfallet har jag fått positivt på ägglossningstestet, nu kör vi igen! Efter första missfallet väntade vi en cykel men denna gång struntar vi i det.

Hur ligger ni andra till?

Spännande! Jag fick positivt igår, 14 dagar efter mf. Blev väldigt förvånad och glad. Vågar dock inte hoppas på att det ska ta sig på första försöket men vi myser på för fullt så får vi se. Är mest glad över att vara "återställd". Tror inte ägget blir dåligt, har i alla fall aldrig hört talas om det. Håller tummarna:)
  • EmPe
    Anonym (TS) skrev 2015-08-18 06:19:58 följande:
    Vi kör på som vanligt. Det dröjer ju längre om man väntar, liksom. Däremot använder jag inga ÄL-tester, det skulle bara stressa upp mig mera och bli tekniskt.
    Förstår vad du menar och man måste göra det som känns bäst för en själv. För mig blir det stressande att inte ta test. Har lite oregelbunden cykel så jag är rädd att missa äl annars.

Är själv lite skeptisk men av nyfikenhet; är det någon som använder sig av någon metod för att öka chansen att bli gravid..jag menar hälsokost, diet, ställningar, husmorsknep eller annat? Jag tvingar mannen att äta zink för det ska tydligen öka spermans rörlighet som då ska öka chansen..vi får väl se;)
  • EmPe
    Anonym ((Längtar)) skrev 2015-08-18 16:23:38 följande:

Det här med zink förresten EmPe, hur mkt ska han ta? Köper ni det i vanlig hälsokostaffär eller?

Köpte tabletterna i en hälsokostbutik. Minns inte hur mycket, sa bara till expediten att jag ville ha de med högst procent zink;)

För övrigt så äter jag omega 3, b12 och folsyra och försöker leva så sunt som möjligt. Dragit ner på kaffe...samtidigt måste man ju leva..så det händer att det slinker ner ett glas vin då och då:)

Det är verkligen helt otroligt att folk saknar förmåga att själva inse att man inte frågar om barn. Även de par som redan har barn. Igår kväll fick jag själv ett meddelande från en ytlig vän som undrade om det inte var dags att skaffa nr 2?!? :/
  • EmPe
    Anonym (TS) skrev 2015-08-19 07:24:56 följande:
    Nej, inga husknep eftersom jag inte tror på dem alls. Positivt, va? ;) Har många vänner som gjort IVF, och där har de fått lära sig att det enda man kan göra själv är att sluta röka, dricka mindre/ingen alkohol och ev. gå ner i vikt. På FL pratar man om att Bisolvon gör slemmet mindre segt, men så funkar det inte på kvinnans sekret, där styrs det enbart hormonellt. :)
    Är som sagt själv skeptisk..var bara nyfiken;) Här är en intressant länk, "barnmorska som knäcker myterna" :)

www.bravardag.se/familjeliv/barn-och-uppvaxt/artikel/barnmorskan-knacker-fertilitetsmyterna
Svar på tråden När syskonet inte kommer.. Stressad, ledsen. Finns det någon annan i samma situation?