• Lillahjärtat

Hjäääälp!!!! Vaknar och SKRIKER varje natt!!

Hej jag har ett stort problem som har uppkommit med min 9 snart 10 månaders son.. (då jag är gravid igen och är extremt trött) Han vaknar varje natt runt kl 01 och bara gallskriker och inget hjälper, varken om man klappar, bär omkring, kliar på rygg eller sjunger.. Inget hjälper verkligen och när han skriker blir han vansinnig ibland och då spänner han kroppen helt och blir stel som en pinne och slänger sig rätt bakåt !!!

Snälla kan ni försöka hjälpa mig, har ni tips el har ni det likadant.. Dela med er!! TACK!!

• Svar på tråden Hjäääälp!!!! Vaknar och SKRIKER varje natt!!
  • Annelie 76

Kan vara nattskräck. Prova att lyfta upp honom strax innan 1 så du stör den delen av sömnen som utlöser skriket. Min äldsta son hade så och det räckte med att göra så två gånger så slutade han skrika.

• Lillahjärtat

Jaha okej bara lyfta upp han och inte säga nått lyfta upp och lägga ner bara? Tack ska testa det inatt! Man tycker ju så synd om dem samtidigt som det är jobbigt för en själv..

• sportpappa

Vid nattskräck ska du inte göra någonting. Inte lyfta upp, trösta eller något sånt även om man verkligen vill göra det. Se bara till att barnet inte skadar sig själv på något.
    Vår son har haft nattskräck några få gånger och det är riktigt jobbigt. Första gångerna försökte vi trösta och bära omkring, men inget sånt fungerar. Efter det så har vi läst på att det är bara att vara lugn och inte göra något. Hörselskydd kanske är en bra idé eftersom man ändå ska vara vid barnet.

• Lillahjärtat

Okej om han börjar skrika då så ska man låta han ligga kvar i hans säng bara? Ååå va fel det känns... Detta är drygt jobbigt men han är hur lycklig när han vaknar så han verkar inte vara medveten om vad som skett under natten!? Kan det va så oxå?

• Annelie 76
    Lillahjärtat skrev 2015-08-13 20:12:42 följande:

Okej om han börjar skrika då så ska man låta han ligga kvar i hans säng bara? Ååå va fel det känns... Detta är drygt jobbigt men han är hur lycklig när han vaknar så han verkar inte vara medveten om vad som skett under natten!? Kan det va så oxå?

De själva märker inte nattskräcken men det är ju jobbigt för alla andra. Man kan få det att försvinna genom att störa sömnen strax innan det börjar (om det kommer vid ett särskilt klockslag). Jag gjorde det med min son genom att ta upp honom i famnen och ge en flaska ersättning. Gjorde så två, tre nätter och efter det skrek han inte nåt mer. Jag kan ju inte garantera att det funkar men det skadar inte att testa.
Svar på tråden Hjäääälp!!!! Vaknar och SKRIKER varje natt!!