• Emint

Hur ska jag kunna leva när hon dog?

Jag kan inte nog säga hur efterlängtat vårt barn var. Det var vårt första barn. Det tog lång tid (7 månader) innan jag blev gravid och under den tiden hände det mycket negativt i mitt liv som gjorde att jag tappade tron på livet, allt kändes meningslöst. Men så blev jag gravid och då vände allt, jag var så lycklig och kunde se en framtid igen. Allt gick bra fram tills vi skulle till barnmorskan på ett rutinbesök. Jag var då i vecka 24+2. Vi skulle lyssna på hjärtljudet precis som vi gjort förra gången då det hördes så tydligt. Men denna gången hördes ingenting. På ultraljud såg vi att hon låg helt stilla och hjärtat slog inte. Det var den 26 maj. Vi har fått svar på obduktion och prover och de kan inte säga varför hon dog. Nu känns det som livet är över, jag dog när hon dog och jag vet inte hur jag ska överleva dagen. Hur hanterar man sorgen? Jag fick nyligen reda på att den enda jag kunnat prata med är gravid och eftersom jag inte träffat henne på länge fick jag en chock när jag såg hennes mage. Det kanske låter konstigt men nu känns det som om jag inte kan träffa henne längre. Det känns som livet är meningslöst igen och jag vet inte hur jag ska orka gå vidare.

• Svar på tråden Hur ska jag kunna leva när hon dog?
  • Minza83

Får du professionell samtalshjälp? Alltså psykolog osv? Sök det annars! <3

Beklagar sorgen! Haft flera MF men kan inte ens föreställa mig smärtan när man är längre gången <3

• ExitSong

Jag tror nog inte att du främst behöver prata med en kompis, utan borde be om hjälp via mvc eller liknande för att komma till en psykolog, för det låter som du fullt förståeligt är i en krisreaktion och det är för tungt att reda ut det själv.

Det är svårt att veta vad man ska säga... Önskar att du hade sluppit gå igenom det där. Försök att inte tänka att du inte borde leva för att hon dog, det finns inget rättvisetänk i universum, saker bara händer. Jag hoppas att du så småningom när du känner dig lite bättre, om du själv vill det, med tiden får ett syskon till ditt änglabarn, även om ett annat barn naturligtvis aldrig ersätter det första.

• Emint

Tack för era svar. Det jobbiga är att personen jag kan prata med som är gravid är min kurator. Hon sa förstås att jag kunde byta till en annan, men det känns som om jag aldrig kan träffa en som är lika bra som hon. Jag orkar inte träffa en ny och berätta allt om igen.

• violatricolor

Grattis till din lilla flicka! Beklagar så att hon inte kunde stanna.

Fortsätt träffa den kuratorn, om du inte vill byta, menar jag. Prova iaf en tid och se hur det känns. Och ta emot allt stöd som erbjuds av vänner och familj.

Samtalsgrupp är också guld värt. Man kan finna vänner för livet. Kolla om t ex Spädbarnsfonden har samtalsgrupp i närheten av din ort. Se Spädbarnsfondens hemsida.

Finns även flera stödgrupper på Facebook. Sök på "änglamammor", "vsfb", "förlorat barn" mm.

Har varit i samma situation och vet hur fruktansvärt det är när livet förändras och inte blir sig likt igen och hur tomt det blir när man inte har sin bebis i sin famn.

Stor kram <3

Svar på tråden Hur ska jag kunna leva när hon dog?