När han säger ja när jag har sagt nej
Vi har en 3-åring som är inne i värsta trotsen.
Vi slutade med nappen för 2 veckor sedan, vi gick till kaninerna och sa hejdå.
Han slutade med blöja före sommaren (ej nattetid)
Ny grupp på förskolan (storbarns) men många gamla kompisar och han känner pedagogerna väl sedan innan.
Så mycket som har hänt och jag förstår att han är känslig just nu.
Jag försöker vara tydlig, lugn, pedagogisk och hålla mig till saker jag sagt. T.ex säger jag nej till en sak så är det nej.
Min man är inte lika stark. Han kan säga nej först. Sonen tjatar då som alla barn gör, gnäller, korvar sig, stampar i marken, skriker, gråter, ja ni vet.
Då helt plötsligt säger min man: ok HÄR får du xxx, var TYST nu. Eller var Glad nu.
Och sonen får sin vilja igenom!!!!! Blir såklart jätteglad då och pappa är världens ängel. Mamma är elak för jag säger ju alltid nej. (Tycker han då)
Jag blir helt galen på detta då det leder till att sonen VET att tjatar han tillräckligt länge får han vad han vill ha!!!
Nu har det t.o.m blivit så att min man inte ens säger nej först utan har börjat ge sonen det han vill ha hela tiden. Sitta i sängen och äta köttbullar o kolla på Jake & piraterna i timtals. Slippa borsta tänderna, slippa gå o lägga sig. (Är jag inte hemma kan han ibland vara uppe till 10-11 och sen somna av utmattning i vår säng framför tv'n)
Få chips eller glass istället för middag. Osv.
Just nu har jag jobbat rätt så mycket mer än mannen har och när jag väl ska försöka följa några rutiner tar det ca 4 timmar att få han att sova. Han vägrar äta mat och skriker och gnäller för att han inte får annat sen. (Chips, choklad, glass osv) skriker för att han inte får kolla på Jake & piraterna eller ipaden. Ja allt jag säger nej till.
Hur ska jag göra?? Säger jag något är jag en gnällkärring typ.
Min man håller också väldigt mycket på med mobilen/ipaden och han tycker bara det är skönt när det är lugn o ro. Därför han inte ens tar fighten.
Ahhhh blir galen!