• LaPrincipessa

3 månaders sover för lite?

Hej,

Min tös blir precis 3 månader idag och tycker hon sover alldeles för lite totalt på dygn, hur mycket sover era?? Totalt typ 8-11 timmar per dygn, är det inte för lite eller kanske är OK? Vaknar för amning 2-4 gånger per natt. På dagen sover hon max 1-2 timmar mellan 6-21. Hon hade magont och reflux och var som ett frimärke på oss de första 10 veckorna då hon kräktes så vi inte kunde lägga henne och hon har aldrig gillat ligga ner (sover alltid på rygg enligt rek). Låter henne somna vid bröstet eller i bärselen för att försöka lägga henne i vagnen sedan, annars får jag ju inget liv och hon måste vänja sig vid vagnen. När jag lägger henne sovandes (inte en chans att hon somnar i vagnen vaken!) så kan hon sova vidare typ 1-3 minuter sedan rycker hon till och vaknar och gnäller tills man plockar upp henne (efter ett tag blir det gallskrik). Kämpar, men hon tar inte napp. Och har sovit själv tidigare men plötsligt går det inte Gråter

Så får hon får lite sömn med kring 10 timmar per dygn och tips för att hon ska kunna sova själv?

• Svar på tråden 3 månaders sover för lite?
  • Eleonor01

Min pojke har aldrig sovit mer än tio timmar oavsett ålder... De tar vad de behöver

• Tesanson

Oj det är som om du beskriver min nu 5 år dotter!

Hon tog powernap korta stunder under dagen som mest ca 40 min i streck det tyckte jag var lyx och länge:)
    Hade henne brevid mig på natten låg på sidan mot mig som oxå alltid låg då på sidan.
    sov med brösten väldigt lättillgängliga så jag ammade henne i sömnen typ en gång i timman. Vände jag mig om bar ja med henne runt.
    Hon totalvägra napp....spydde alltid oavsett om hon var nyäten eller vilken ställning hon låg i. Hade handdukar inom arms avstånd överallt!
    Somnade endast till bröstet och kunde då inte lägga ifrån mig henne ens mysigt bäddat brevid mig utan vaknade efter 2-3 min.
    Så henne hade jag vid mig på kvällarna hon lade sig inte inne i sängen förrens jag gick och la mig.

Vagnen ja det var svårt....om jag överhuvudtaget skulle somna henne i vagnen ute så var det vid kanter....alltså vagga,bara småköra funka inte det skulle vara ordentligt alltså inte för mjukt. Väl somnat kunde inte vagnen bli still....så vid fika satt jag å skaka vagn med en hand! Bilåkning funka inte som för många andra det är för mjuka rörelser. Använde mycket bärsjal för å få fria händer. Babysittern var en sån äldre variant man hade förr...de nya gick inte...den kunde man få mer sving på med foten så var hon nöjd. Stod å lagade mat med foten gungandes på sittern på golvet:)))
    Reflux är som magkatarr och halsbränna. Ont obehagligt....speciellt i liggläge och lättar när man äter.

Helammade 6 månader slutade helt lite över året.
    Men det började bli bättre och enklare runt ca 6 månader. Men sova i egen säng gjorde hon först vid 1 år men vaknade ofta efter nåra tim å då till mig.
    Nattade henne i famn med välling fram till 2 år och vaknade på nätterna till 2½.
    Valde att inte köra någon metod för vet att det sker då barnet är redo och skapar bara mer jobb.

Och det kom. Efter ca 2½ behövs ingen nattning alls längre.....går in lägger sig i sin säng..har en nattlampa och sagoband på lågt. Säger godnatt och kan gå ut stänga till dörren och hon somnar själv. Vaknar aldrig på nätterna nånsin (ev vid sjukdom) Kommer aldrig längre in till mig. Sover gott och trygg.

Så ja råd har jag inget mer än att följa hennes behov även om det är krävande och tufft. Tro mig det blir bättre....nu känns det som en evighets sen för oss:)) Och det är ändå oerhört kort tid av hela hennes liv:) Sen vill dom inte mysa lika mycket och då saknar man faktiskt den tiden!!

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Lycka till och grattis till flickan!

Svar på tråden 3 månaders sover för lite?