• EmilieJ

Vill inte sova själv

Vår lilla tös har fått för sig att bara kunna sova på någon av sina föräldrar ( eller moster, mormor mfl..) vill inte somna/vaknar så fort man lägger ner henne

Tips?

Hon är snart tre veckor. Antar att det är så, hon är så liten än, men man måste ju kunna sova en liten skvätt själv om man ska vara en bra förälder, dessutom börjar min sambo arbeta på måndag så då är jag själv på dagarna och han bör få sova på nätterna:)

• Svar på tråden Vill inte sova själv
  • Alexi

Anpassa er efter henne så mycket ni kan, hon är superliten fortfarande och har därför ett oerhört stort närhetsbehov. Det går att ha en bebis sovande i knäet eller vid bröstet eller i sjal eller i sele även om man är ensam på dagarna.

• Lifl

Er dotter är 3 VECKOR gammal! Hon tror i princip att hon och mamman fortfarande sitter ihop så att hon vill sova på någon av er är inget konstigt! Min bm sa till oss att se tiden efter som en fjärde trimester, men utanför magen.

Vår son är fem månader snart, och sover mestadels på mig, även på nätterna. Kanske inte det mest optimala men vi har sovit bäst så allihop! Sonen sover och föräldrarna sover. Win-win!

Sen finns det dom som skriker plötslig spädbarnsdöd, men det är större risk att åka bil med bebisen.

• Februarimamma2015

Har ni testat babyns? Brukar va mysigt för de att ligga i dessa. Annars de klassiska metoderna värma vetekudde och värma hennes plats i sängen innan ni lägger ner henne. Lägga ner en tröja eller liknande som luktar som er eller en snuttis om hon har sådan. Annars köp en vagga. Eller bjud över mormor så hon får sova på mormor några kvällar när de är som värst :P

• Anonym (U)

Så är de flesta bebisar.

Min dotter sov själv när hon tog nappen.

• Natulcien

Hon är ju fortfarande nyfödd och behöver den närheten. Det kommer att ge sig med tiden. Men se till att ni båda får sova. Även den som jobbar har ju fått en bebis och får räkna med lite sämre sömn en period.

• EmilieJ

Tack för tips och åsikter!

Hon är som sagt så liten än... Såhär första barnet finns verkligen frågor om allt

Och man blir dessutom bombarderad med info! Vilket är bra såklart men har erfarit väldigt olika info från olika personer, vilket är förvirrande:)

Svar på tråden Vill inte sova själv