10-månaders vill inte sova, ställer sig upp i sängen hela tiden!
Är där någon fas runt 10-månader som påverkar sömnen? Sonen har extremt svårt att somna, både på dagen och inför natten. Han sover bara en gång strax efter lunch på dagen och då han vaknar vid 07.30-08 så är han ganska trött vid 12-tiden.. idag försökte jag få honom att somna vid den tiden då jag märkte att han var trött. 2 timmar senare somnade han...
Hur trött han än är så snurrar han bara runt och ställer sig upp så fort man lagt ner honom i sängen, sätter alltid igång hans mobil ovanför sängen, ger honom napp och filt. Idag la jag ner honom säkert 15 gånger innan han gav upp. Oftast är han inte ledsen, ibland tror man att han har somnat då det är så tyst..
Igår var han så envis så han höll på att somna ståendes.. han kan inte sätta sig ner själv än, så det blir mycket spring fram och tillbaka för att lägga ner honom.
Några få gånger funkar det att vagga honom i famnen till speldosan och få honom att somna på det viset men oftast är han så arg och vill inte alls ligga ner trots att han är trött.
Funderade på att plocka bort sängmobilen då han gärna drar i nallarna som hänger där men är osäker på om han somnar utan ljudet av speldosan. Någon som har några tips? Är det bara att fortsätta att vara envis och gå in och lägga ner honom tills han ger upp? Är han riktigt arg/ledsen brukar jag plocka upp honom i famnen och krama om honom innan jag lägger ner honom igen..