• Ingensolstråle

10-månaders vill inte sova, ställer sig upp i sängen hela tiden!

Är där någon fas runt 10-månader som påverkar sömnen? Sonen har extremt svårt att somna, både på dagen och inför natten. Han sover bara en gång strax efter lunch på dagen och då han vaknar vid 07.30-08 så är han ganska trött vid 12-tiden.. idag försökte jag få honom att somna vid den tiden då jag märkte att han var trött. 2 timmar senare somnade han... 
    Hur trött han än är så snurrar han bara runt och ställer sig upp så fort man lagt ner honom i sängen, sätter alltid igång hans mobil ovanför sängen, ger honom napp och filt. Idag la jag ner honom säkert 15 gånger innan han gav upp. Oftast är han inte ledsen, ibland tror man att han har somnat då det är så tyst.. 

Igår var han så envis så han höll på att somna ståendes.. han kan inte sätta sig ner själv än, så det blir mycket spring fram och tillbaka för att lägga ner honom. 

Några få gånger funkar det att vagga honom i famnen till speldosan och få honom att somna på det viset men oftast är han så arg och vill inte alls ligga ner trots att han är trött. 

Funderade på att plocka bort sängmobilen då han gärna drar i nallarna som hänger där men är osäker på om han somnar utan ljudet av speldosan. Någon som har några tips? Är det bara att fortsätta att vara envis och gå in och lägga ner honom tills han ger upp? Är han riktigt arg/ledsen brukar jag plocka upp honom i famnen och krama om honom innan jag lägger ner honom igen.. 

• Svar på tråden 10-månaders vill inte sova, ställer sig upp i sängen hela tiden!
  • Annelie 76

Han är inte övertrött? Då blir de ännu mer svårsövda.
    Jag har aldrig bara lagt ner mina barn. Min 10-månaders söver jag i famnen och lägger ner i sängen. Vanligtvis tar det 5-10 minuter av lätt vaggande och sjunga vaggvisor men när han är övertrött är han så uppe i varv att det först tar en kvart att få honom lugn. Han sover fortfarande två ggr per dag.

• Natulcien

Har du provat att ligga bredvid tills han somnar istället?
    Så slipper du springa så mycket fram och tillbaka åtminstone?

• aeips

Mina ungar får "härja" bäst de vill i sängen. 2åring och 1 åring. Det går ju inte att tvinga dom att sova. Den lilla brukar slockna relativt omgående medan 2åringen kan sitta och leka i sängen med gosedjuren en bra tag. Men de finner sig i att "nu är det dags att vila/sova".

Jag kan dock tipsa om en sak, stoppa inte om för ofta! Då blir det lätt en lek, mamma/pappa kommer ju om en stund igen. Så länge barnet är nöjt så behöver du ju inte gå in och störa. Kan ju helt enkelt vara så att barnet står och väntar på en förälder :)

• Dijon

Så har det varit i flera månader här, dottern är snart 13 månader.

Spelar ingen roll när jag lägger henne, hon måste leka av sig innan hon är redo att somna.

Ibland går det på fem minuter, ibland 1,5 timma. Jupp.

• Ingensolstråle
    Annelie 76 skrev 2015-08-31 17:56:11 följande:

Han är inte övertrött? Då blir de ännu mer svårsövda.

Jag har aldrig bara lagt ner mina barn. Min 10-månaders söver jag i famnen och lägger ner i sängen. Vanligtvis tar det 5-10 minuter av lätt vaggande och sjunga vaggvisor men när han är övertrött är han så uppe i varv att det först tar en kvart att få honom lugn. Han sover fortfarande två ggr per dag.

Jo, överträtt blir han ju till slut men det är ju för att han drar ut på att sova. Tidigare har det gått jättebra att bara lägga honom i sängen och sätta igång speldosan max två ggr och sen sover han.. Det är sedan han kom på att han kunde ställa sig upp som han inte alls vill sova.. Hur trött han än är! Han vill ner till golvet och leka.
    Natulcien skrev 2015-08-31 18:12:11 följande:

Har du provat att ligga bredvid tills han somnar istället?

Så slipper du springa så mycket fram och tillbaka åtminstone?

Han sover i spjälsäng på sitt rum, så det blir lite trångt.. Jag har provat att stå bredvid men det hjälpte inte alls.
    aeips skrev 2015-08-31 19:55:01 följande:

Mina ungar får "härja" bäst de vill i sängen. 2åring och 1 åring. Det går ju inte att tvinga dom att sova. Den lilla brukar slockna relativt omgående medan 2åringen kan sitta och leka i sängen med gosedjuren en bra tag. Men de finner sig i att "nu är det dags att vila/sova".

Jag kan dock tipsa om en sak, stoppa inte om för ofta! Då blir det lätt en lek, mamma/pappa kommer ju om en stund igen. Så länge barnet är nöjt så behöver du ju inte gå in och störa. Kan ju helt enkelt vara så att barnet står och väntar på en förälder :)

Oftast är han inte nöjd utan står och skriker av ilska och hoppar upp och ner. Då brukar jag gå in och lägga ner honom och sätta igång speldosan igen. När han klarar av att sätta sig ner på egen hand blir det nog mindre spring. Någon gång har det hänt att han trillat bakåt och slagit sig så vill helst undvika att sådant händer..
    Dijon skrev 2015-08-31 20:09:53 följande:

Så har det varit i flera månader här, dottern är snart 13 månader.

Spelar ingen roll när jag lägger henne, hon måste leka av sig innan hon är redo att somna.

Ibland går det på fem minuter, ibland 1,5 timma. Jupp.

Hur vet du när hon är redo att sova då? Här gäspas det osv.. Ibland har han hållit på att somna sittandes men blir ändå arg när man lägger honom i sängen.. Känns som att där är ett fönster på 5 min då det funkar att lägga honom utan att han blir arg men att pricka in det verkar vara nästintill omöjligt.. Har hänt någon enstaka gång på några veckor nu.

Har ju läst om utvecklingsfaser och funderade på om det är någon sådan runt 10 månader kanske.
  • Natulcien
    Ingensolstråle skrev 2015-08-31 20:27:59 följande:
    Han sover i spjälsäng på sitt rum, så det blir lite trångt.. Jag har provat att stå bredvid men det hjälpte inte alls.
    aeips skrev 2015-08-31 19:55:01 följande:

Nu menade jag förstås inte att du skulle klämma ner dig i spjälsängen... Glad
    ...jag menade att natta honom i er säng t.ex., liggandes bredvid. Då är det enklare att lägga ner, lugna och man slipper en massa spring. Bara en tanke...
Svar på tråden 10-månaders vill inte sova, ställer sig upp i sängen hela tiden!