• mom2012

Behöver jag vara orolig?

Min dotter går på förskola.

En dag tog hon tag I min tumme med ett grepp som kändes bekant och sög in och ut I sin mun samtidigt som hon tittade mig I ögonen.
    Det kändes bara så fel. Vi pratade om det jag och min sambo men beslutade oss för att avvakta och inte slå på trummorna mot förskolan.

Nu 6 månader senare sager min dotter plötsligt en morgon "Jag ska onanera dig": Då frågar jag hur hon menar och vad man gör. "Man ligger ner på rygg och särar på benen". Jaha... vem är med och gör detta. "Det är en hemligthet": Nu är jag verkligen orolig... Låter det vara over frukosten men sen frågar jag henne igen om hon kan visa mig hur man gör. Då lägger hon sig ner på golvet på rygg och särar på sina ben. HOn gör inget med händerna men visar I luften ngt som jag inte kan tolka riktigt.

Hon nämnde några namn, men det var en kvinnlig fröken och ett barn, en pojke I samma ålder.

Vi har pratat med förskolan, men de ville återkomma och var mest chockade over vad vi hade att berätta. Vi gick från förskolan med värre känsla I magen än när vi gick dit. Vi trodde ju att förskolan hade rutiner och beredskap för sådana här händelser.

Har vi överreagerat som talat med förskolan?

Vad kan vi kräva av förskolan I form av stöd och utredning, till vårt barn och till oss själva?

Vi är så klart oroliga att någon gjort något med henne, eller att ett annat barn lekt en lek med henne som speglar saker det barnet varit med om I sin hemmiljö.

• Svar på tråden Behöver jag vara orolig?
  • ssa123

Ni har gjort rätt som reagerat!! Ingen av mina barn har i den åldern haft en susning om sådana beteenden. Tror inte att nio åringen har det i dagsläget ens. Möjligen 12 åringen

• mom2012

Tack!: Eftersom förskolan inte hade någon bra sätt att hantera vår information känner vi oss nu helt tomma och känner oss bedrövade  (vi förbokade ett samtal så vi hade got om tid)

• ssa123

Personligen skulle jag lyft det till rektorn faktiskt. Men jag är kanske lite dramatiskt lagd.

Vilket som bör rektorn iaf sitta på en bra handlingsplan gällande sånt här

• mom2012
    ssa123 skrev 2015-09-02 22:18:08 följande:

Personligen skulle jag lyft det till rektorn faktiskt. Men jag är kanske lite dramatiskt lagd.

Vilket som bör rektorn iaf sitta på en bra handlingsplan gällande sånt här

Håller med.

Jag pratade med en vän vars barn försvann en dag på förskolan (i en annan kommun) och då hade de en detaljerad plan de följde och dagen efter ringed rektorn och frågade hur föräldrarna mådde och så vidare. Alla visste vad som skulle göras om ett barn försvann, även vikarier.

Tack och lov I detta fall hade barnet blivit ledset och gömt sig under något föremål. Allt var ok hela tiden.
  • Voodoodoll

SJÄLVKLART gör du rätt i att ta upp det på förskolan! Jag hade även ringt rektorn, och beroende på omständigheterna vad som kommer fram, även polisanmält.

• Erizajo

Jag skulle verkligen försöka prata mer med barnet och försöka ta reda på mer om denna hemlighet! Försök att förklara att det kan vara någon som varit dum och att hon är
    Jätteduktig om hon berättar hemligheten! Tycker absolut att du ska ta reda på mer och prata mer med förskolan och som någon skrev med rektorn!

Svar på tråden Behöver jag vara orolig?