• Disa84

RFSU digitalt gravtest

Imorse tog jag ett clearblue digitalt gravtest. Blev väldigt förvånad när det stod "Gravid 1-2" eftersom jag testat tidigare i veckan och fått "Inte gravid". Jag testade också med en vanlig sticka från testlagret som visade ett svagt plus. Nojig som jag är bad jag min sambo köpa ett till men det fanns bara RFSU digitalt. Han köpte det och när jag nu testade med det (6 timmar senare) så visar det negativt..? Vad ska jag tro? Har någon annan fått negativt med detta test trots att ni varit gravida?

• Svar på tråden RFSU digitalt gravtest
  • Cyanea

Du ska kunna lita på det positiva resultatet. Om du bara varit gravid i 1-2 veckor har du än så länge ganska små mängder hormoner i kroppen, så att testa med något annat än morgonurin är nog inte att tänka på. Man får inte positivt på dagen förrän om 1-2 veckor från nu. Är du nojig - testa igen på morgonen. Falskt positivt är väldigt ovanligt, om inte till och med omöjligt i stort sett. Falskt negativt är däremot en enkel sak. 

Så: testa igen med morgonurin. Drick helst inte för mycket innan, det späder urinen något mer (vilket inte brukar spela så stor roll på morgonen, men för säkerhets skull). Lycka till! 

Svar på tråden RFSU digitalt gravtest