• nattuss89

Hur "stora" är era bebisar?

Min son var ganska stor när han föddes: 57 cm lång och vägde 4825 g.

Nu är han 5,5 månad och är 75 cm lång och väger 10,4 kg.

Jag känner ingen som fött en så stor bebis, har förstått att det är ganska "ovanligt". Har även hört att barn nr. 2 och 3 oftast blir större än första, men detta kan såklart vara en myt. Jag vill såklart ha flera barn! Men man blir ju nästan lite nervös om detta skulle stämma. :)

Någon mer som har fött "stora" barn, och om ni har flera - hur stora blev/är dom?

• Svar på tråden Hur "stora" är era bebisar?
  • tulip79
    tulip79 skrev 2016-03-09 15:13:47 följande:

Sonen vägde 4,3 kg till sina 56 cm (bf+14). Lillasyster vägen bara 3,7 kg till sina 54 cm (bf+1). Själv vägde jag 4,4 kg i var 54 cm lång o mina rvå bröder var ungefär lika stora som mig.

Vid 2 år o 2 mån vägde dottern 12,8 kg o var 93 cm lång. Vid 2 år var sonen 91 cm o vägde 13 kg. Vid 4 år vägde sonen 19 kg o var 111 cm lång. Nu, ett halvår senare har han växt 5 cm men inte ökat nämnvärt i vikt. Han är längre alla än sina jämnåriga kompisar, har alltid varit lång.
  • Vinterliljan

Dottern född 2010 var 4250 gram och 51 cm lång.

Sonen som föddes i onsdags var 50 cm lång och vägde 5350 gram.

• fjanten

Min son är sex månader. Han vägde 4,7kg och var 52cm lång när han föddes. Han är idag ca 74cm lång och väger ca 10,5kg (ska till bvc om några dagar och får veta exakt).

Väntar nummer två för tillfället och kommer antingen bli igångsatt i vecka 37+ eller få kejsarsnitt om barnet beräknas vara för stort i vecka 37+. Både jag och sonen höll på att stryka med under förra förlossningen, så denna gång hoppas jag på en bättre upplevelse...

Med första sonen gick jag inte upp särskilt mycket under graviditeten och spydde som en gris ända fram till förlossningen. Så, om jag får må "normalt" denna graviditet blir det väl en klump på 5,5kg...

• KarinIngrid

Min son var 52 cm lång och 4010 gram när han föddes.
    på 1årskontrollen var han 82 cm lång och 11,6 kg

• Anonym (J)

51 cm och 3400 gr vid födsel. På 18 månaders kontrollen var han 96 cm och 17 kg.

• Dixie

min 1a var ganska stor, 54 cm och 4,5 kg - men 2an och 3an var båda 52 cm och vägde 3,9 kg - men första var en pojke och de två andra flickor. 

• Nevihc

31 cm och 665 gram vid födseln. Idag 16 månader. 73 cm lång och 9 kg drygt :)

• Mooomin

Våran kille var inte jättestor, men åt det stora hållet, vägde 4280g när han föddes. Idag är han snart 10 månader och väger ca 10kg. Han har "stått still" ett bra tag, från ca 7 månaders ålder började det liksom stanna av lite.

• Mooomin

Glömde skriva att han var 51cm när han föddes och är ca 74cm lång nu vid 10 mån..

• Guldbarb

Min pojk var 55cm lång och vägde 4,46kg... Alla sa att han var jättestor :P Nu är han snart 10 månader, senaste vägningen var ett tag sedan men skulle tippa på att han ligger på ca 9kg nu och kanske 75cm lång.

• Haskel

Jag ger upp...först är det kukar, och nu även bebisarFörvånad

Tänk att kvinnor är så otroligt storleksfixerade på allt som de haft i fittanDrömmer

• agentus

2 månader sen fick jag min son: 5830kg och 58 cm! Allt bra! Keijser snitt, inga problem. Ingen diabetes hos mig eller barnet. Nu växer vi så småningom. 6600kg och 64,5cm i 8 veckor! Tyst

• Anonym (Stor son)

Mitt andra barn vägde 3200 g / 52 cm när han föddes. Vid 10 månaders kontrollen vägde han som en 2 åring! 13 kg... Längd som en 15 månaders! 82 cm. Jag ska nu drilla honom till att bli världens starkaste man typ Magnus Samuelsson :)

• ulliiz

Här har vi en liten tjej, när hon föddes va hon 47 cm lång och vägde 2860g, vid 8 månaders kontrollen va hon 64 cm lång och vägde 6550g

Svar på tråden Hur "stora" är era bebisar?