• Zoey83

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Mamacitaa skrev 2016-03-03 13:38:16 följande:

Jag äter oxå dureferon 2x dag. Är de max dos?

Mitt sf mått är 25 nu i vecka 26 :)

Jag har fått graviditetsnästäppa. Asså på.nätterna blir jag tokig :/

Ja, min bm sa till mig att det är maxdos så de inte vill ge mig mer än så.

Men jag vill ju ha upp mitt järnvärde!!! :-/

Oj, jobbigt med täppa, finns det något du kan ta för att underlätta? Typ nässpray?

Hoppas det snart släpper.
  • Zoey83
    Spartacus skrev 2016-03-03 20:44:30 följande:

Eftersom jag inte tål de höghaltiga järntabletterna (magen klappar ihop totalt) så tar jag 2 hemofer och en gravidtablett kvällstid. .. undviker mjölk/ kaffe/ the som förstör upptaget samt mer frukt och grönt då såklart det kan kanske hjälpa?

Imorgon ul och minsting har fått hög feber troligen sviter av mässlingvaccin... isf har jag 2 barn hemma från dagis och 1 Frita tjej att hämta också... hur gör man då? Vi har inga anhöriga i närheten och man får inte ha m barnen?

Vad är hemofer??

Egentligen tål min mage inte heller järntabletterna.

Hur gick det med ul??

I en sådan situation skulle jag ringa in och fråga om man skulle få ta med sig barnet dit iaf, förklara situationen liksom.
  • Zoey83
    RobzMarley skrev 2016-03-04 09:28:50 följande:

Glukosbelastning just nu :(

SF mått 28-29 cm. Vecka 28+2 idag

Hur gick belastningen??

Visade den något?
  • Zoey83
    Lizz85 skrev 2016-03-04 13:36:51 följande:

Hej här inne..

Har inte varit in på ett bra tag nu känner jag.. Har jobbat och jobbat och vabbat och vabbat.. ;)

Och nu har jag kört slut på mig själv och har åkt på VÄRLDENS ondaste foglossning så är sjukskriven 2 veckor nu och hoppas det blir fler veckor då jag är liggandes. Får ont bara av att tänka på det..

Har väldigt svåra foglossningar med bort domningar i benen samt smärta under natten. Sover dåligt osv... Och ändå sjukskrev läkaren mig bara i 2 veckor till att börja med.. Skrivit på intyget om min smärta och att jag har svårigheter att sitta, gå , klä på mig samt att sömnen är störd. Han sa att det definitivt var foglossning och jag hade JÄTTE ont då jag var dit...

Ska till sjukgymnastiken på måndag för test av TENS. Men tvivlar på att jag ens kommer kunna jobba något överhuvudtaget. Klarar inte ens av vardagssysslorna här hemma.. Utan liggläge som gäller.. Hur det nu ska gå!? Legat endast två dagar och är LESS!!! Och har ont.. Kör med vete/värmekudde.. Men jobbigt hålla på att värma den stup i kvarten... Ska se om jag kan hitta en elektronisk värme dyna till bra pris.. 

Jag har alltså arbetat sönder mig! :/

Skulle sökt hjälp för LÄNGE sedan!

Har aldrig haft så ont som jag nu har.. 

Är i vecka 31 idag(30+0)

Annars så är det bra.. Illamåendet har försvunnit vilket är skönt.

Inte så farligt mycket halsbränna som jag hade med senaste.. 

Längtar nu bara till Maj och bebis.. Håller på var lite less vara gravid nu.. Speciellt när kroppen inte är med mig heller..

Åh, låter jobbigt! Lider med dig.

Har själv haft det tufft, känt av fogarna och rygg men mest sammandragningar som börjat sedan redan v.15!!!

Nu är jag i v.30, ska gå in på sista veckans praktik på måndag och det ska bli skönt! Har vart så jobbigt. Haft praktik på en skola i 9 veckor.

Sen återgår jag till att "bara" studera.

Hoppas! Det blir bättre för dig. Kram.
  • Zoey83
    Mamacitaa skrev 2016-03-04 21:45:54 följande:

Varit på Ikea idag. Märks att man blir tyngre :/ har så ont av foglossningen och magen känns hård. . Kanske kan gynna sig när jag närmar mig bf att gå runt på Ikea. ;)

Det kan det säkert!

Vi skulle behöva fara dit och handla SNART!

Men kan inte nästa helg (och inte under veckorna) så får väl bli helgen efter det, hoppas jag orkar då!

Är reda

N nu i v.30.
  • Zoey83
    lima76 skrev 2016-03-05 18:14:52 följande:

Min barnmorska tyckte att mitt järnvärde på 114 var helt ok men efter att ha sett vad ni andra har antar jag att det är rätt lågt.. 

Kom äntligen iväg till bm i går och mitt sf var 25 cm i vecka 26+2..

Jag krävde ny urinodling och jag hade så många frågor om gbs att hon till slut erbjöd mig en läkartid.. Ska försöka samla alla frågor på ett papper innan dess..

jag är fortf rätt dålig men var iväg till doktorn som sa att det nog var influensan trots vaccinationen. Är ändå glad att jag tog den för det har nog varit mildare nu och ändå mått så otroligt dåligt.. Jag har astma som alltid förvärrar också..

Jag funderar också på att sjukskriva mig från nästa vecka.. Mest pga foglossningen men också för att jag är så himla trött hela tiden. Jag har fått gravidpeng godkänd så det gäller bara i ca 4 veckor fram till att gp börjar ist.. jag hade velat kämpa på pga lönen men jag orkar bara inte mer..

Här får man inte heller ha mer än en vuxen till ultraljudet men om ni inte får ihop det pga sjukdom är det nog inga problem att boka om.. hoppas ni löser det, har full förståelse för stressen, jag har ångest redan inför förlossningen, jag har ingen självklar barnvakt alls och hatar lösa planer.. man vill ju gärna veta innan vem man kan ringa mitt i natten om man behöver...

Nu blir det ett jättelångt inlägg men ville också tipsa om yogobe.se för er som gillar yoga, det är ett yoga community med massor av bra filmer, både gravidyoga och annat. man betalöar per månad men i senaste Mama fanns  det en kod som ger gratis medlemskap i 3 mån. så man skapar kontot först och anger koden YOGAMAMA  :)

Kram på er allihop!

Jag har också GBS och har stressat rätt mkt över det, speciellt då vi fick missfall senast som troligen var kopplat till GBS.

Men jag tar urinodling nu ca 1 ggn/mån och har även tagit 2 st vaginala prover på GBS.

Jag har också ångest! inför förlossningen, vi har ca 17 mil till BB och senast hann vi bara 3,5 mil-alltså vi hann inte! fram till förlossningen och det var alldeles för dramatiskt för min del.

Jo, sånt vill man ju veta.

Jag önskar att det gick att planera förlossningen så att allt gick som man själv ville.
  • Zoey83
    RobzMarley skrev 2016-03-05 22:43:01 följande:

Nope belastningen visade inget. Här blir alla erbjudna det runt m vecka 28, hemskt äckligt men bra.

Ok. Jag har gjort den 2 ggr, med 1:an och 2:an (som båda visade). När jag väntade nr.3 vägrade jag att göra den men gick ist med på att kolla värdarna regelbundet iaf.

Samma gjorde jag nu, klarar inte belastningen. Mår sååå dåligt och bara spyr och spyr i timmar.

Skönt att det inte visade något.
  • Zoey83
    lima76 skrev 2016-03-06 14:19:44 följande:

Beklagar verkligen ditt missfall! Jag antar att det var ett ganska sent missfall om man utredde orsaken? Jag har två tidiga mf i bagaget men inget som utretts..

behandlar de dig med penicillin nu under graviditetn om de hittar i odlingarna? Det verkar vara rätt godtyckligt kommun per kommun om man behandlar..  Läste också nånstans att en av anledningarna att man inte vill behandla om man är symptomfri är att då lämnar man liksom plats till elakare bakterier att komma in och ta över.. Det är en djungel, all info om gbs... Barnmorskorna jag pratat med tycker inte man ska oroa sig alls men hur lätt är det..

Men, då födde du i bilen förra gången!!! Hur gick det? (Om du vill berätta?)

Hoppas du slipper en dramatisk förlossning denna gången! 

jag har inte ångest för förlossningen i sig utan mer hur vi ska lösa barnvakt åt övriga barn under tiden. Vi har bara 20 min in till sjukhuset.. Men jag har faktiskt googlat lite på hemförlossning men det verkar vara nästan omöjligt att få det godkänt (bidraget till bm alltså)  Det hade kanske varit en bra lösning för dig om du har så långt till sjukhus? 

Tack, det var i v.13 vilket är det senaste som jag haft. Fick föda ut det lilla fostret, mycket sorgligt! Har ännu kvar att bearbeta..det hände förra året i maj.

Om GBS värdet blir för högt så kommer de att ge behandling (penicillin), men hittills har det varit normala värden.

Däremot ska jag få antibiotika i samband med förlossningen pga att de känner till att jag har GBS, annars kan tydligen barnet få någon infektion, men jag kommer aldrig hinna få det för det ska ges 4 h före barnet föds.

De säger att jag inte ska oroa mig eller tänka på det, lätt för dem (bm och läkare) att säga!!

Jag födde på vårdcentralen men de hade ju inga grejer alls! Tur att de ens hade en barnmorska där då.

Känns läskigt att föda hemma (hemförlossning) när vi har så långt till sjukhuset, om det skulle vara något.

Men nu är jag ju livrädd att jag ska behöva föda i bilen!!!

Vadå får bm ett bidrag vid hemförlossningar?

Hoppas ni löser det med barnvakt, vi måste också försöka lösa det.

Skönt att ni har så nära till sjukhus.

Om det var lättare, hade du då viljat ha en hemförlossning?
  • Zoey83
    Carolaj83 skrev 2016-03-10 13:51:00 följande:

Är helt chockad. En tjänst som jag länge suktat efter blev ledig på jobbet, jag sökte. Jag kände mig dock rätt körd eftersom jag ska gå på föräldraledighet.

Men han valde mig!!!!

Jag åker iväg på ledarskapsutbildning i april samt maj och han sätter bara in en vikarie till mig när jag är borta. Så lycklig!!!! Har jag en bra chef eller vad

Men så härligt! Grattis!!!

Detta gav mig lite pepp till att faktiskt själv söka en tjänst. Isf skulle den tjänsten börja redan i april och jag skulle hinna med att jobba max 3 veckor, men troligen bara 2...om jag nu får jobbet, alla vet ju att jag är gravid där, men man vet ju aldrig.

Provar man inte så har man ju 0% chans så värt ett försök.

Så kul att du fick jobbet, än finns det hopp för världen
  • Zoey83
    lima76 skrev 2016-03-16 11:34:48 följande:

Nu är jag sjukskriven fram till jag går på gravidpeng! Det känns skönt men jag har nog inte riktigt bearbetat att jag faktiskt ska vara hemma än.. 

Är fortfarande inte helt frisk heller och känner mig urlakad och trött..

Men solen skiner och det är riktigt varmt idag, ska försöka locka med mig minsta dottern på promenad om en stund, håll tummarna att hon inte får ett bryt och kräver att jag ska bära...

Hur gammal är dottern?

Vad gör du om hon kräver att bli buren?

Krya på dig! &shoppas du fick njuta av en solig promenad.
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!