• Maglan

Är det här normalt för en treåring??

Har fyra barn. Äldsta är 7, tvillingarna är 5 och minsta är nyss 3 fyllda.

Jag kan inte komma ihåg att någon av det andra varit så här vild eller vad man ska säga.

* hon bryr sig över huvud taget inte när man säger åt henne. Bara skrattar och fortsätter med det hon gör om man inte fysiskt tar därifrån henne. Spelar ingen roll med vilket tonläga man säger till henne.

* Hon sitter aldrig still. Max 3 sekunder sen måste hon bara röra på sig. Därav sitter hon fortfarande fastspänd I sin matstol vid måltider.

*man hinner seriöst bara vända ryggen till så klättrar hon i skåp, häller ut tvättmedel, kletar in hela sig med smink, ritar på golv och väggar, river och sliter i allt.

*sitter hon med sina syskon och ser på tv så liggs det på bord eller ålas på golvet. Som sagt. Sitta still går bara inte..

*går saker inte som hon tänkt eller intr får som hon vill så har hela världen rasat för henne.

*sömn är överskattat. Somnar hon 10 minuter i bilen tex somnar hon inte före 23 på kvällen. Trots att hon klev upp ca 5.30.

Hon är väldigt företagsam och hon har ju aldrig tråkigt och jag är aldrig sysslolös. :) Men då ja har barnen varannan vecka och alltaå är själv med alla fyra är det väldigt påfrestande att alltid måste ha ögon i nacken.

Så.. finns det fler med treåringar som min? Är det normalt? Som sagt så har dom andra inte varit så här..

• Svar på tråden Är det här normalt för en treåring??
  • juttu

Alla barn är individer. Låter som en normal treåring, men en väldigt aktiv sådan.

• lövet2

Låter normalt. En del barn är sjövilda och andra är lugna. De flesta ligger lite mittemellan.
    Min äldste son kunde inte heller vara stilla en minut. När han var som värst, så tog vi bort hans stol. Han stod och åt vid ett mindre bord, för då kunde han stå och trampa medan han åt.

• SofiaLindholme

Lövet - ditt barn har väl en diagnos? Har för mig att du har skrivit att alla (eller alla utom en?) har det?

• SofiaLindholme

Jag hade testat låta henne bli "ensambarn", dvs vara hos pappan när övriga barn är med dig, och viceversa.

Eller låtit den äldsta var med den yngsta pci tvillingarna vara tillsammans.

Måste ju vara påfrestande för övriga barn att ha en sån omkring sig och säkert inte få lika mycket uppmärksamhet som de borde ha.

• lövet2
    SofiaLindholme skrev 2015-09-13 15:22:37 följande:
    Lövet - ditt barn har väl en diagnos? Har för mig att du har skrivit att alla (eller alla utom en?) har det?
    Javisst, men det är en fysisk sjukdom. Just den här grabben fick barnreumatism när han var 9 år. Sedan blev han rätt stillsam av sig, så i efterhand är det ganska skönt att veta att han fick springa av sig ordentligt som liten.
    Inget av barnen har någon bokstavsdiagnos, utan det är lite blandat bandat av fysiska sjukdomar. Våra gener var tydligen inte särskilt bra.
  • Vestra

Mitt mellanbarn var precis likadan. Mycket ensamtid med henne så blev det bättre.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Maglan
    SofiaLindholme skrev 2015-09-13 15:25:02 följande:

Jag hade testat låta henne bli "ensambarn", dvs vara hos pappan när övriga barn är med dig, och viceversa.

Eller låtit den äldsta var med den yngsta pci tvillingarna vara tillsammans.

Måste ju vara påfrestande för övriga barn att ha en sån omkring sig och säkert inte få lika mycket uppmärksamhet som de borde ha.

Ja tanken har slagit mig att separera dom och ha bara alla varannan helg. Då får dom ju ändå träffas.

Men kan bli svårt att övertala exet tror jag.

Och även vid hämtningar och lämningar his dagmamman då det är olika tider..
Svar på tråden Är det här normalt för en treåring??