• Norskan75

Hjälp! Tips om kliniker i Danamrk och Sverige som tar sig an svåra fall!

Hej!

Kom precis hem från IVF kliniken som säger att de inte vill hjälpa oss mer. Efter två avbrutna IVF så säger dem att det enda vi kan hoppas på är på äggdonation eller adoption. Detta enbart efter två IVF! Jag är ett vrak! Det var som ett hårt slag i magen! Har blivit gravid tre ggr på naturligt väg men det stannade inte och jag fick tidigt missfall i vecka 5 alla ggr. En gång var det utan hja¨lpemedel de andra två var det med Pergotime.

IVF1: av sju blåsor plockades jag på ett ägg. De andra var tomma. De vet inte varför då värderna sa att där var fler ägg. kunde ha varit så att jag ägglossade tidigt eller äggen inte var mogna så att de kunde plockas, vi fick inget svar :( Det enda ägget befruktades inte.

IVF 2: hade tre ledande äggblåsor och en del små (allt som allt säkert 12 blåsor) de tömmer endast tre av dem då det inte är lönt att tömma de andra och får ut tre ägg. ICSI på dessa ägg ingen befruktning. 

Så nu ger de upp. Jag har fått 300 puregon första ggn och 450 andra ggn (300 puegon och 150 menopur). Mina värden är bra för min ålder 40 (första IVF när jag var 39). AMH på 11 och FSH minns jag inte men det var helt OK, därför fick vi göra två försök trots min ålder. Men nu vill dem alltså inte hjälpa oss mer. Detta gör vi i Norge btw. genom norska "landstinget".

Intressant i smmahanget är att jag fick alltid typ tre blåsor med Pergo... Så IVF hormonerna verkar inte bita på mig....

Så frågan är till er där ute: vilka kliniker är de bästa när det kommer till svåra fall? Helst i Danmark men också i Sverige? Norge har gett upp hoppet om oss...

Jag tror fortfarande att vi har haft otur och inte att det är kört, men de vill som sagt inte hjälpa oss längre... Så nu ska plan B läggas och det är att vända sig till privata kliniker.

• Svar på tråden Hjälp! Tips om kliniker i Danamrk och Sverige som tar sig an svåra fall!
  • Jag är bara jag

Vi gick på Cvl i Uppsala och trots många bakslag fick jag ändå prova göra flera försök där. 7 behandlingar blev 5 ÄP och 2 ET så ge upp efter 2 försök verkar att ta i.

• Norskan75

Tack Jag är bara jag! Har hört om Uppsala och Cvl. Jag tror att vi ska kontakta alla som är värda att kontakta och vill hjälpa oss.

Nej jag tycker faktisk också det är ganska få försök och därför var vi helt inställda på att de skulle ge oss ett försök till och att vi endast skulle på ett möte för att planera. Så vräker läkaren ur sig att de ser ingen anledning att hjälpa oss. Sambon är ung (12 år yngre) och har pigga spermier och mina värden är som sagt bra. Jag är helt övertygad om att vi har haft otur bara.

Läkaren sa att det kunde vara kromosomfel hos någon av oss. Är detta något som kollas om man har svårt att få ägg befruktade.? någon som vet? När man läser runt så är där många med sämre AMH och sämre resultat som får försöka flera ggr så varfåor vi inte får är helt ofattbar för mig och sambon....Rynkar på näsan

• Jag är bara jag

Kromosomfel kollas aldrig vad jag vet,inte här i alla fall. Jag vet flerasom haft stora motgångarvid IVF, men nu t.o.m fått barn så kontakta fler kliniker tycker jag.

• Norskan75

Tack igen Jag är bara jag! Får kolla upp det, vet att de som har haft många missfall/misslyckade IVF kan ibland kromosomcheckas men det verkar som om inte många kliniker gör det. Bara en I Sverige Karolinska verkar göra det och nu har jag googlat lite och det verkar kosta en del och därför görs det inte om det inte är akut behov av det....

Det känns lite bättre nu. Pratade med sambon och vi har lagt upp en plan om hur vi ska göra. Sitter och är fortfarande irriterad dock på denna klinik som inte vill hjälpa oss då jag googlat nu och många blir hjälpta med sämre förutsättningar än oss... Men ja, kanske så det funkar i Norge?

Det måste finnas andra som tror på oss.... :/

Svar på tråden Hjälp! Tips om kliniker i Danamrk och Sverige som tar sig an svåra fall!