• MeEmmA

"skämmer jag bort" min 5 månaders för att jag ger bröstet vid "minsta lilla" gnäll?! Och så detta med sovrutiner..

Jag har lyssnat på en barnpsykolog som har forskat mycket om anknytning som berättade om hur extremt viktigt det är att man lyssnar på barnets signaler - så absolut NEJ, du skämmer inte bort ditt barn. Bebis kan bara visa vad den behöver genom sitt skrik och om man inte får det som behövs kan det bli problem längre fram. Det här med rutiner när de är så små, haha de kommer och går. Har inte lyckats få in några rutiner på mina barn som håller i längden förrän ca tre års ålder när de förstår vad man säger och det går att prata med dom ordentligt.
    Bry dig inte om vad andra säger, det är du som är mamma och som avgör vad som känns bäst för ditt barn eftersom att du känner det bäst.

• MeEmmA
    Roundherfinger skrev 2015-10-09 10:13:34 följande:

Skäm bort henne du. Förvänta att du kommer bli helt slutkörd senare för din dotter vet hur hon kan bossa över dig redan nu och senare i livet.

Pratar av egen erfarenhet

Jag skämde bort mina större barn när de var mindre, de har en enorm trygghet till mig nu. Men de kan absolut inte bossa över mig, vi har tydliga regler och rutiner som fungerar bra för alla. Däremot min minsta ett-åring blir fortfarande "bortskämd" eftersom att han omöjligt kan förstå dessa, kan ju knappt säga något annat än mamma. Även om man ska skämma bort bebisar så måste man ju veta vart och när man ska börja sätta gränser och det är barn absolut inte mogna för vid fem månader!
Svar på tråden "skämmer jag bort" min 5 månaders för att jag ger bröstet vid "minsta lilla" gnäll?! Och så detta med sovrutiner..