Inlägg från: Anonym (mammi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mammi)

"skämmer jag bort" min 5 månaders för att jag ger bröstet vid "minsta lilla" gnäll?! Och så detta med sovrutiner..

Vad vinner man på att få dom att somna själva? Vilka andra däggdjur lägger ifrån sig sina barn en bit bort för att somna och sova själva? Hade vi gjort det när vi var grottmänniska hade babyn blivit uppäten. Det är naturligt att spädbarn vill vara nära sin mamma, det är där maten och tryggheten finns. De lär sig att sova själva i sinom tid.

Min son på 2 år sover i egen säng på sitt rum, han sov bredvid mig jämt de första 2,5 månaderna, sen av och till i sin spjälsäng som vara bredvid, men jag lät honom aldrig gråta. Gjorde han det fick han komma över. Jag har aldrig låtit han gråta i sin egen säng, jag bara provade att natta honom där när han var drygt 1 år, och det fungerade. Han kommer in till oss ibland men jag tycker bara det är mysigt.

Det där med att somna vid bröstet ändrar sig också. Om du inte mår väldigt dåligt av att ha din baby intill dig och låta den somna vid bröstet, varför ska du då ändra på det? Låt babyn få den trygghet och närhet den behöver, du kommer se att det lönar sig när barnet blir äldre. Det blir ett mer självständigt och tryggt barn än de som får gråta sig till sömns.

Svar på tråden "skämmer jag bort" min 5 månaders för att jag ger bröstet vid "minsta lilla" gnäll?! Och så detta med sovrutiner..