• latwlwywaywa

Temperaturhöjning vid graviditet

Hej alla, mitt första inlägg här.

Jag och min hustru har försökt få barn icirka 2½ års tid utan resultat. Nu är vi inne på vårt första IVF-försök. Embryoåterföring gjordes för tre dagar sedan och min hustru tar lutinus tre gånger om dagen. Hon mäter sin temperatur varje dag vid samma tid)kl 9 på morgonen) och idag hade den sjunkit några decimaler jämfört med gårdagen. Nu är hon helt knäckt över detta eftersom hon tror att graviditeten inte lyckats. Jag vill egentligen inte att hon mäter temperaturen varje dag just av den anledningen att hon kan tappa gnistan om hon ser något oroväckande. Men hon kan inte hålla sig. På sjukhuset sa de åt oss att vänta 15 dagar innan vi gör gravtest och jag försöker övertyga min hustru om att vi ska följa deras råd, försöka hålla hoppet vid liv och må bra tills dess.

Temperaturen i förrgår var 36,86, igår var den 36,68 och idag var den 36,62. Är detta en tydlig indikator på att det är kört eller finns det fortfarande hopp? Någon som har varit med om något liknande? Jag tycker så synd om min hustru för hon är helt trasig idag pga detta och jag önskar jag kunde peppa henne på något sätt så att hon kan hålla lågan uppe tills den dagen vi ska testa för graviditet.

• Svar på tråden Temperaturhöjning vid graviditet
  • Jag är bara jag

Det bästa hade varit att inte tempa alls! Det bara stressar precis som du själv tror. Tempa kan indikera äl, men jag tror inte det säger nåt om huruvida man blivit gravid eller inte. Och ge upp så här tidigt ska hon ju absolut inte göra! Avvakta tills Td ni. Glad

• Ingrediensen

Om jag inte är helt felinformerad så är det progesteronet som höjer tempen mellan ägglossningen och mens och nu när din fru tar lutinus så tillför hon extra progesteron, så att hennes progesteronhalt skulle vara för låg är nog ingen risk. Det går alltså inte alls att förlita sig på sina "vanliga" tecken på mens när man är i en ivf cykel. Allt är annorlunda för kroppen pga alla tillförda hormon. Att ta ut förlust redan nu ska ni inte göra!

Hoppas att det går bra!

• Anonym (molly)

För mig brukar MIN EGEN progesteronnivå och kroppstemperatur hänga samman. Vid IVF kan denna egna produktion bli påverkad, det är därför man får extra progesteron!!! Min kroppstemperatur har inte blivit påverkad av Lutinus eller andra progesteronpreparat som jag fått ta vid IVF!!! Det är alldeles för tidigt att ge upp och kroppstemperaturen är ingen säker indikator vid IVF.

Kanske har din frus egna progesteron blivit lägre MEN iom att din fru tar Lutinus tre gånger om dagen så är graviditeten, om det blir någon denna gång, skyddad. Om ni plussar så se till att få mäta progesteronet i kroppen ordentligt innan hon slutar med Lutinus och trappa ner långsamt inte abrupt som många svenska klinker rekommenderar.

Det är jättejättetufft att gå igenom IVF, eller för många är det det - men krama om din fru och hälsa att det faktiskt är alldeles för tidigt att ge upp!!! OM man enbart utifrån basal kroppstemperatur kunde avgöra utgången så skulle alla klinker använda sig av detta. Det kan man inte!

TD är ofta satt utifrån en bekvämlighet för kliniken, 14 dagar efter ÄP bör ni kunna få ett hyfsat säkert resultat. Om det är negativt då, fortsätt med progesteronet men förbered er mentalt på att det tyvärr inte kan ha gått vägen. Och om ni plussar då är det ju onödigt att gå igenom den mentala osäkerhetstortyren.

Varmt lycka till! Jag håller tummarna för er! Hjärta

• Junilängtan

Nu vet jag ju inte hur det fungerar vid IVF och då man tillfört extra progesteron. Däremot kan en tempdipp omkring en vecka efter ägglossning (äggplocket då vid ivf) indikera på implantation, kallas av tempare för implantationsdipp :)

En tempdipp är ju dock ingen garanti för inplantation - men fortsätt att ha hopp! Lyckades själv nyligen med första IVF försöket, men det är nog dumt att fortsätta tempa. Jag är gravid och tempen kan gå upp och ner, beror mycket på temperatur i rummet osv. Tempning är toppen för att mäta ägglossning (för mig), men har slutat tempa nu när jag är gravid, vill inte lägga till ännu något som kan ge oro.

Lycka till :)

Svar på tråden Temperaturhöjning vid graviditet