Inlägg från: halstabletten |Visa alla inlägg
  • halstabletten

Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst

Skulle personligen inte vilja heta Boo.

Boo har ju antingen innebärden "Bu!", alltså det engelska lätet när man skrämmer någon, eller så är det det afro-karribeanska låneordet från franskan: "Beau", som på 1700-talet betydde vacker eller beundrarare (oftast manlig). Idag har det ordet dock fått betydelsen "Flickvän" eller "Pojkvän". Om mina föräldrar döpte mig med flickvän-pojkvän innebörden skulle jag tycka att det var bra läskigt.

Den sista associationen blir Monsters Inc- personligen skulle jag inte vilja bli döpt efter en figur i en Disneyfilm. Det kanske är kul när man är barn, men inte lika roligt när man som vuxen ska söka jobb...

Jag tycker att man ibland släpper igenom mindre genomtänkta namn, men vore man stenhård skulle det kanske inte vara så kul att tex vara invandrare i Sverige, då tex släktnamn kanske inte skulle bli godkända om man har otur.

• halstabletten

Ekorrfamiljen- i England heter Pippi Långstrump "Pippi Longstocking". Pippa är ett relativt vanligt namn, men har mig veterligen inget med Pippi Långstrump att göra.

• halstabletten

Ekorrfamiljen- I så fall har du nog stött på några hemmagjorda kopior, á la cd-skivor man köper i tex Turkiet.

Om vi bortser från att jag bott utomlands så pass länge att jag med all säkerhet vet vad Pippi heter på engelska, så kan du även kolla denna länk från brittiska amazon.
    www.amazon.co.uk/exec/obidos/search-handle-form/202-6002181-0799815

Däremot heter Pippi "Pippa Mediaslargas" på spanska, men Pippa är inte direkt något vanligt spanskt namn.

• halstabletten

Ekorrfamiljen igen- hann skicka mitt föregående inlägg innan jag läst ditt sista- jag skulle anta att det handlar om ett tryckfel på baksidan isf.

• halstabletten

Sundsvalltjej- det stämmer inte 8att hon heter Pippi i alla länder utom Frankrike)

En lista för er som är nyfikna:

PIPPI LANGSTRÖMPE norska/danska
    PEPPI PITKÄTOSSU finska
    PIPPI LONGSTOCKING engelska
    FIFI BRINDACIER franska
    PIPPI LANGSTRUMPF tyska
    LINA LANGSOKKUR isländska
    PIPPA MEDIASLARGAS spanska
    PIPPI CALZELUNGHE italienska
    PEPPI DLINNYJTJULOK ryska
    BIBI MAEIA-LONGA portugisiska
    PIPPI HOSAN-HIER walesiska
    FIZIA PONCZOSZANKA polska
    PIPPI LANGKOUS holländska
    NAGAKUTSUSHITA NO PIPPI japanska

Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst