Inlägg från: Jossebell |Visa alla inlägg
  • Jossebell

Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst

jag vet inte om jag har nått emot att man väljer vad man känner för.

Här i sundsvall har vi ju både en flicka med namnet björk och en kille som heter Iggy. Jag växte upp under samma tid som Puck Svedberg, hockey legenden lill-strimmas dotter. hon valde dock att byta namn senare.

Vet att någon här på familjeliv har en dotter som heter Ln. (uttallas givetvis ellen)

Kan ju tycka att det barn i USA som fick namnet Ikea var lite annorlunda men det funkar säkert.

eller flickan i england som föddes under os som gick i Lill-hammer som fick heta Lilly Hammer.

• Jossebell

min mamma berättade en gång med fasa över ett norrbottens par som döpte sin flicka till Veranda och sedan ville att sonen skulle heta Balkong. Men jag har kollat i forkbokföreningen för både 1970 och 1980 och det finns inga folkbokförda i sverige endera namnet för de tiderna.

• Jossebell

Lillastollan, det verkar ju märkligt att man inte får heta efternamn i förnamn när en i sundsvall fick igenom Björk som förnamn. (efter isländskan då) men Björk är ju annars ett efternamn i sverige.

Jag kan dock reta mig på folk som heter förnamn i efternamn. Här är några jag stött på, Henning Daniel och Bernth...

• Jossebell

hmmm Hitler är ju ett efternamn så det blir nog svårare att få igenom även om det kanske inte är omöjligt.

Jag känner en restaurangägare här i stan som heter Usama, han fick plocka bort sin "Usama surprise" från matsedeln efter den 11 september.....

Men VEM ska sitta och välja och bestämma vilka namn som är känsliga och vilka som är ok. Vad som är ok idag kanske är känsligt om några år och tvärtom.

• Jossebell

eftersom tvillingar inte ses som en person om föräldrar låter dem vara individer så funkar det utmärkt. Kan dock tycka att trädgårdsmästaren som döpte sina tvillingar till Tim & Tej var lite fyndig

• Jossebell

Lillastollan, Däremot håller jag med dig om att Katla är draken eftersom det inte är ett namn som varit vanligt förekommande tidigare.

Ellen, en tampong men så vanligt för övrigt att vi inte förknippar det så starkt
    Max, en hamburgerrestaurang men ändå ok som namn
    Sibylla, korvmoj men här är det helt plötsligt svårt att döpa barnet till det fast vi haft en Prinsessa med namnet så är det tillräckligt ovanligt för att skapa tveksamhet
    Tengel, kom nog till sverige via norge och sagan om isfoket. Svårt att veta om man ska tänka på den onde eller den gode.

Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst