Inlägg från: Ellen S |Visa alla inlägg
  • Ellen S

Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst

Såg i tidningen häromdagen någon som nyss fått barn och flickan skulle heta Pippi.
    Jag vet faktiskt inte om jag tycker Pippi är ett namn man heter... *tänker på Pippi Långstrump och Astrid Lindgren*
    I samma tidning fanns det en pojke som hette Zäta.

Är jag ensam om att tycka att vissa namn är okey som smeknamn men man heter dem inte på riktigt. Man borde väl tänka på att barnet blir vuxet en dag och då är det kanske inte så skoj att t ex heta Mini.

• Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst
  • Ellen S

Crazy Baby: Faktiskt tycker jag inte att Boo är så konstigt även om jag inte skulle döpa en dotter till det... men det beror ju mest på att min far heter Bo

• Ellen S

Erkänner däremot att jag inte skulle döpa mitt barn till något som är könslöst Jag vill att när man hör namnet vet man att det är en pojke/flicka. Detta efter det jag trodde att ett barn som skulle börja på mitt dagis var en hon och det visade sig att det var en han.

• Ellen S

Ingen fler som har åsikter?

• Ellen S

Vet inte om det är värre att heta Pippi än Tindra jag skulle nog inte välja varken eller till mitt barn... men däremot tycker jag inte att Pippi är ett namn, jo på Pippi Långstrump "världens starkaste flicka".

Och jo jag vet att det finns begränsningar när det gäller vad man får döpa barn till men det finns trots allt många namn som är aningen konstiga.

Mina förslag var ju de namn som fick mig att reagera, det är ju inte så att de var de mest konstiga jag hört.

Vet ju att jag hört/läst att man t ex inte får döpa någon till Brunstgnägg - hur det nu kan finnas någon som vill det?

• Ellen S

Att heta Bajen verkar ju absolut inte skoj.

• Ellen S

Som sagt jag tog Pippi som exempel eftersom det var då jag såg att någon döpt sitt barn till Pippi jag reageradeoch började fundera lite på namn och vad jag varken skulle döpa mitt barn till eller skulle vilja heta själv.

Aros: Agaton är ett jättefint namn, det gillar jag

Junimagi: Aladdin var ju läckert och har ju för er speciel betydelse

Bebisen i min mage heter för tillfället Fjållan Piggelina Lollipop men kommer troligtvis att inte heta något av dessa namn när h*n kommer ut.

• Ellen S

Jag skulle aldrig döpa mitt barn till t ex Jackson eller Lucia - tror att det är Martina Haag som har barn som heter så.
    Jackson är ett efternamn för mig och Lucia är hon tjejen med ljus i hår som kommer den 13 december.

• Ellen S

Visst det är ju skitbra att man i princip får döpa sitt barn till valfritt namn - men håll med det finns många namn som är otänkbara av olika skäl

• Ellen S

MEN kan man heta Karlsson i förnamn?

Heter flickor Emil?

*mycket förvånad*

Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst