• Ellen S

Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst

Såg i tidningen häromdagen någon som nyss fått barn och flickan skulle heta Pippi.
    Jag vet faktiskt inte om jag tycker Pippi är ett namn man heter... *tänker på Pippi Långstrump och Astrid Lindgren*
    I samma tidning fanns det en pojke som hette Zäta.

Är jag ensam om att tycka att vissa namn är okey som smeknamn men man heter dem inte på riktigt. Man borde väl tänka på att barnet blir vuxet en dag och då är det kanske inte så skoj att t ex heta Mini.

• Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst
  • Humpteedumptee

Har en hund som heter Fonzie, så för mig är dte ju ett hundnamn. Jag vet att det finns en TV-serie där en av karaktärerna kallas det. Hunden är på sätt och vis döpt efter honom . Nå, satt och såg på ett av de här inredningsprogrammen, tror det var Äntligen Hemma eller nåt. En av killarna där skulle bygga ett garage till en liten elbil och barnet som ägde bilen hette..... jo, just det, Fonzie!
    Själva har vi döpt vår son till Henning. Kanske inte så vanligt i hans generation, men min mammas morfar hette Henning. Pappas raktion när vi sa vad han skulle heta var "Oj!"......

• Ellen S

Jag tror att jag/vi nog väljer ett namn till vår bebis som är:

* lätt att säga
    * lätt att stava
    * passar alla åldrar
    * fungerar hyfsat även utomlands, alltså inga åäö

• mina barn

Men vaddå passsa alla åldrar???
    Jag förstår inte riktigthur nu tänker ang det.
    På 30-talet när det föddes många Ingrid och Kerstin tror jag inte att det fanns många medelålders som hette det.
    Samma sak nu, när den här generationen växer upp kommer ju de namnen att vara vardagsmat...

• Ellen S

*passar alla åldrar = vad jag/vi tycker känns okey på en bebis, tonåring, vuxen, åldring

• Jencie

Ang att få döpa sina barn till vad som helst.
    Har tidigare läst tidnings artiklas eller på hemsidor med "ovanliga namn" där folk har viljat döpa sina barn till ex. Brunstig och Sylt men fått avslag. .
    Så man kan inte döpa sina barn till vad som helst. . Men visst kan man döpa efter Astrids sago namn, om man tycker det. Även om jag själv håller med enkla dock inte alltför vanliga namn som passa internationellt. .

• mina barn

Jo jag förstod vad som menades med alla åldrar... Men inte problemet med det.

• Jencie

Givetvis inte. .
    Det är bara en nojja egentligen, eller en smaksak för egentligen så finns det ju inget sådan som att ett namn inte passar i alla åldrar. .

• KAH

Jag tror inte att någon lider av att heta Zäta. Att Xantippa går igenom däremot finner jag mycket anmärkningsvärt, för er som inte förstår varför kan jag tipsa om att slå upp det i ordboken (precis med den stavningen).

• Trinity78
    Xantippa = själva personifikationen av den ständigt tjatande hustrun

Jättekul att heta så... Fundersam

Vilken färg har själen, älskling?
  • Bettiz

Toyya: Vet en Rasmus som är 32 år och har eget företag, han sitter alltså i styrelsesammanträden och det funkar bra!

• Alvi

Vilket namn man än har så växer man ju in i det...! Och skulle man mot förmodan vantrivas med det när man har blivit vuxen (och lltså inte längre tycker att allt är pinsamt längre) så får man väl byta.

Just Mini tycker inte jag är nåt skumt namn... Pippi däremot skulle iallafall inte jag vilja heta, men sen finns det inte många namn som jag skulle avstå från (Ja, förutom Anna och Sara och sånt där förstås... )

Har själv en Lilja och diggar namnet Baltazar till en ev pojke skarpt.... Är dock tveksam till eventuella smeknamn (Balle, Sarre.... ) men än är jag ju inte ens gravid så det tål att stötas och blötas ett tag...

• Ellen S

Jag har lite svårt för namn som "passar" till både pojke å flicka.

Detta efter att jag under min utbildning till barnskötare praktiserade på ett dagis där de skulle få två nya barn, Tintin och Robin.
    Personalen visste att det var en flicka å en pojke men inte mera men tog för givet att Tintin var flickan, men så var det inte flickan hette Robin och Pojken Tintin, det fanns även två barn till i familjen Kim och Michelle, Kim var flicka och Michelle pojke...

• Ellen S

Neon, Linblå och Månfare hör väl inte till mina favoritnamn direkt

• Anonym (Anna)

Vi ska döpa våran son till Gay eller Dick. 

• Xenia
    KAH skrev 2006-03-08 10:46:57 följande:

Jag tror inte att någon lider av att heta Zäta. Att Xantippa går igenom däremot finner jag mycket anmärkningsvärt, för er som inte förstår varför kan jag tipsa om att slå upp det i ordboken (precis med den stavningen).

Det är coolt med namn som börjar på X! Oskyldig

Men iom att Xantippa är ett riktigt grekiskt namn så blir det automatiskt godkänt. Jag tror f ö inte så många känner till varken Sokrates eller Xantippa. Det är inte förbjudet att ge sin son namnet Adolf heller. 

Men i Sverige får man verkligen inte namnge sina barn till vad som helst, Skatteverket måste godkänna. I USA däremot får man det. Så inget hindrar föräldrar där från att kalla sonen Syphilis och dottern Chlamydia (fast jag hoppas ingen gör det).
  • Xenia
    Trinity78 skrev 2006-03-08 10:59:46 följande:
    Xantippa = själva personifikationen av den ständigt tjatande hustrun

Jättekul att heta så... Fundersam

Hon kanske kan få ett smeknamn som Xan eller Tippi (som skådespelerskan Tippi Hedren). Har hon grekiskt ursprung så kan namnet vara efter en släkting.
  • Xenia
    Ellen S skrev 2006-03-17 15:46:10 följande:

Jag har lite svårt för namn som "passar" till både pojke å flicka.

Detta efter att jag under min utbildning till barnskötare praktiserade på ett dagis där de skulle få två nya barn, Tintin och Robin.
    Personalen visste att det var en flicka å en pojke men inte mera men tog för givet att Tintin var flickan, men så var det inte flickan hette Robin och Pojken Tintin, det fanns även två barn till i familjen Kim och Michelle, Kim var flicka och Michelle pojke...

Tintin, Robin och Kim är väl alla s k unisexnamn, men inte Michelle. Kanske hette han Michell.
Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst