• Ellen S

Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst

Såg i tidningen häromdagen någon som nyss fått barn och flickan skulle heta Pippi.
    Jag vet faktiskt inte om jag tycker Pippi är ett namn man heter... *tänker på Pippi Långstrump och Astrid Lindgren*
    I samma tidning fanns det en pojke som hette Zäta.

Är jag ensam om att tycka att vissa namn är okey som smeknamn men man heter dem inte på riktigt. Man borde väl tänka på att barnet blir vuxet en dag och då är det kanske inte så skoj att t ex heta Mini.

• Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst
  • Ellen S

Vet inte om det är värre att heta Pippi än Tindra jag skulle nog inte välja varken eller till mitt barn... men däremot tycker jag inte att Pippi är ett namn, jo på Pippi Långstrump "världens starkaste flicka".

Och jo jag vet att det finns begränsningar när det gäller vad man får döpa barn till men det finns trots allt många namn som är aningen konstiga.

Mina förslag var ju de namn som fick mig att reagera, det är ju inte så att de var de mest konstiga jag hört.

Vet ju att jag hört/läst att man t ex inte får döpa någon till Brunstgnägg - hur det nu kan finnas någon som vill det?

• Tingeling13

Lina
    Blenda
    Tindra
    Bo
    Jack
    mfl.

Alla dessa namn är ju "fina" men har också en benämning för något och man kan då enligt vissa inte döpa människor till.
    Själv tror jag att man kan döpa sina barn till vad som hellst så länge det inte anses opassande eller stötande.

Det finns en pojke som blivit döpt till Bajen efter nått fotbollslag eller nått. Inte riktigt passande om ni frågar mig.

Men jag vet inte om det verkligen är sant jag kan inte tro att en förälder skulle göra så mot sitt barn.

• Ellen S

Att heta Bajen verkar ju absolut inte skoj.

• Odella

Det var en kändis i USA som hade döpt sin flicka till Moxie Crimefighter. Då garvade jag :D

• KikiBoo

Yepp.. Boo e skitsnyggt
    kallar min Ville för BooBoo

Hade jag och Sambon fått en dotter hade hon fått namnet Puma.. Vissa rynkar näsan medans andra tycker det är skitcoolt..

Ha en bekant som ville döpa sin dotter till Puck förut.. hihi

• halstabletten

Skulle personligen inte vilja heta Boo.

Boo har ju antingen innebärden "Bu!", alltså det engelska lätet när man skrämmer någon, eller så är det det afro-karribeanska låneordet från franskan: "Beau", som på 1700-talet betydde vacker eller beundrarare (oftast manlig). Idag har det ordet dock fått betydelsen "Flickvän" eller "Pojkvän". Om mina föräldrar döpte mig med flickvän-pojkvän innebörden skulle jag tycka att det var bra läskigt.

Den sista associationen blir Monsters Inc- personligen skulle jag inte vilja bli döpt efter en figur i en Disneyfilm. Det kanske är kul när man är barn, men inte lika roligt när man som vuxen ska söka jobb...

Jag tycker att man ibland släpper igenom mindre genomtänkta namn, men vore man stenhård skulle det kanske inte vara så kul att tex vara invandrare i Sverige, då tex släktnamn kanske inte skulle bli godkända om man har otur.

• Ekorrfamiljen

Det är väl värre i England! Där heter Pippi Långstrump Pippa Longstocking!

Pippa är ett inte helt ovanligt namn där. Tänk att komma till Sverige och gå på anställningsintervju..

//Ekorren - mamma till Tin, Troll och lille Vendel i magen.
  • Linisen

Jag heter Lina, bara så ni vet
    Funkar kalas!

• halstabletten

Ekorrfamiljen- i England heter Pippi Långstrump "Pippi Longstocking". Pippa är ett relativt vanligt namn, men har mig veterligen inget med Pippi Långstrump att göra.

Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst