• Ellen S

Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst

Såg i tidningen häromdagen någon som nyss fått barn och flickan skulle heta Pippi.
    Jag vet faktiskt inte om jag tycker Pippi är ett namn man heter... *tänker på Pippi Långstrump och Astrid Lindgren*
    I samma tidning fanns det en pojke som hette Zäta.

Är jag ensam om att tycka att vissa namn är okey som smeknamn men man heter dem inte på riktigt. Man borde väl tänka på att barnet blir vuxet en dag och då är det kanske inte så skoj att t ex heta Mini.

• Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst
  • Ellen S

Som sagt jag tog Pippi som exempel eftersom det var då jag såg att någon döpt sitt barn till Pippi jag reageradeoch började fundera lite på namn och vad jag varken skulle döpa mitt barn till eller skulle vilja heta själv.

Aros: Agaton är ett jättefint namn, det gillar jag

Junimagi: Aladdin var ju läckert och har ju för er speciel betydelse

Bebisen i min mage heter för tillfället Fjållan Piggelina Lollipop men kommer troligtvis att inte heta något av dessa namn när h*n kommer ut.

• Jossebell

jag vet inte om jag har nått emot att man väljer vad man känner för.

Här i sundsvall har vi ju både en flicka med namnet björk och en kille som heter Iggy. Jag växte upp under samma tid som Puck Svedberg, hockey legenden lill-strimmas dotter. hon valde dock att byta namn senare.

Vet att någon här på familjeliv har en dotter som heter Ln. (uttallas givetvis ellen)

Kan ju tycka att det barn i USA som fick namnet Ikea var lite annorlunda men det funkar säkert.

eller flickan i england som föddes under os som gick i Lill-hammer som fick heta Lilly Hammer.

• Jossebell

min mamma berättade en gång med fasa över ett norrbottens par som döpte sin flicka till Veranda och sedan ville att sonen skulle heta Balkong. Men jag har kollat i forkbokföreningen för både 1970 och 1980 och det finns inga folkbokförda i sverige endera namnet för de tiderna.

• Laire

Ninel Jansson, den fd ordföranden i handelsanställdas förbund, hennes namn är väldigt politiskt. Kanske inte något man märker direkt, men om man vänder på hennes förnamn får man det namn hennes pappa velat döpa sin son till...

Men då blir namnet lite speciellt, om det ligger lite bakom.

• Ellen S

Jag skulle aldrig döpa mitt barn till t ex Jackson eller Lucia - tror att det är Martina Haag som har barn som heter så.
    Jackson är ett efternamn för mig och Lucia är hon tjejen med ljus i hår som kommer den 13 december.

• sweetpea

Jackson är ett vanligt amerikanskt namn, faktiskt. Men visst, jag förstår vad jag menar. Den yngste heter väl Dino - lite udda, det också. Men det är ju ingen som säger att du måste döpa dina barn till det heller, som tur är.

• Trinity78
    sundsvallstjej skrev 2006-02-25 23:48:29 följande:
    OT: Jag har för mig att jag hört att hon heter Pippi i alla länder utom Frankrike där hon heter Fifi, då Pippi står för toalett eller liknande...
    "Pipi" på franska är barnspråk för snopp
    There is no spoon
Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst