• Ellen S

Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst

Såg i tidningen häromdagen någon som nyss fått barn och flickan skulle heta Pippi.
    Jag vet faktiskt inte om jag tycker Pippi är ett namn man heter... *tänker på Pippi Långstrump och Astrid Lindgren*
    I samma tidning fanns det en pojke som hette Zäta.

Är jag ensam om att tycka att vissa namn är okey som smeknamn men man heter dem inte på riktigt. Man borde väl tänka på att barnet blir vuxet en dag och då är det kanske inte så skoj att t ex heta Mini.

• Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst
  • Lady Namárië
    LillaStollan skrev 2006-02-27 09:16:20 följande:
    Men det jag tycker är konstigt är vilka namn som blir godkända. Kan ta ett exempel, såg en flicka på TV som hette Katla. Hur kunde det gå igenom? Katla är en ond eldsprutande drake!!!! Jag vet andra som fått avslag utan någon som helst vettig anledning.
    Jodå, Katla är ett "riktigt" namn, om än gammalt. Det är den kvinnliga motsvarigheten till Kettil, om jag inte missminner mig.

Överhuvudtaget är det ju få namn som är nya.
    Yeah, I could do that, but I'm paralyzed with not caring very much.
  • Jossebell

Lillastollan, det verkar ju märkligt att man inte får heta efternamn i förnamn när en i sundsvall fick igenom Björk som förnamn. (efter isländskan då) men Björk är ju annars ett efternamn i sverige.

Jag kan dock reta mig på folk som heter förnamn i efternamn. Här är några jag stött på, Henning Daniel och Bernth...

• LillaStollan

Du vill inte förstå mig märker jag...

Jag tycker i vilket fall som helst att döpa ett barn till Katla är som att döpa det till Sauron eller Voldemort eller Kato... Eller varför inte Hitler.

Ronja har jag absolut inget emot men om jag inte minns helt fel sprutade inte hon eld och förlamade folk.

• Lady Namárië
    LillaStollan skrev 2006-02-27 09:43:36 följande:
    Du vill inte förstå mig märker jag...Jag tycker i vilket fall som helst att döpa ett barn till Katla är som att döpa det till Sauron eller Voldemort eller Kato... Eller varför inte Hitler.
    Fast det är ju inte riktigt samma sak, eftersom Sauron och Voldemort "kommit till" som elaka namn. Katla har ju folk hetat i hundratals år innan Astrid valde det till draken.
    Yeah, I could do that, but I'm paralyzed with not caring very much.
  • Trinity78
    LillaStollan: Men som många försökt påpeka är ju inte Katla ett namn som Astrid Lindgren uppfunnit! Det har funnits länge och frågan är om du hade reagerat likadant om hon hade döpt draken till Emma. Skulle vi bannlysa namnet Emma istället då?
    There is no spoon
  • Jossebell

hmmm Hitler är ju ett efternamn så det blir nog svårare att få igenom även om det kanske inte är omöjligt.

Jag känner en restaurangägare här i stan som heter Usama, han fick plocka bort sin "Usama surprise" från matsedeln efter den 11 september.....

Men VEM ska sitta och välja och bestämma vilka namn som är känsliga och vilka som är ok. Vad som är ok idag kanske är känsligt om några år och tvärtom.

• LillaStollan

Möjligen inte men namn ska ju bestämmas utifrån vad som är barnets bästa sägs det. Som jag skrev förut så tror jag att de flesta tänker på en drake... Eller?

Det verkar ju som att jag är hopplöst ensam om att tycka det är galet så jag antar att det är dags att lägga ner

Tom och Jerry på tvillingar då? Är det juste?

• LillaStollan

Josebell- Det är ju det som är grejen. Det är folk som sitter och bestämmer det...

• Jossebell

eftersom tvillingar inte ses som en person om föräldrar låter dem vara individer så funkar det utmärkt. Kan dock tycka att trädgårdsmästaren som döpte sina tvillingar till Tim & Tej var lite fyndig

• Jossebell

Lillastollan, Däremot håller jag med dig om att Katla är draken eftersom det inte är ett namn som varit vanligt förekommande tidigare.

Ellen, en tampong men så vanligt för övrigt att vi inte förknippar det så starkt
    Max, en hamburgerrestaurang men ändå ok som namn
    Sibylla, korvmoj men här är det helt plötsligt svårt att döpa barnet till det fast vi haft en Prinsessa med namnet så är det tillräckligt ovanligt för att skapa tveksamhet
    Tengel, kom nog till sverige via norge och sagan om isfoket. Svårt att veta om man ska tänka på den onde eller den gode.

Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst