• Ellen S

Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst

Såg i tidningen häromdagen någon som nyss fått barn och flickan skulle heta Pippi.
    Jag vet faktiskt inte om jag tycker Pippi är ett namn man heter... *tänker på Pippi Långstrump och Astrid Lindgren*
    I samma tidning fanns det en pojke som hette Zäta.

Är jag ensam om att tycka att vissa namn är okey som smeknamn men man heter dem inte på riktigt. Man borde väl tänka på att barnet blir vuxet en dag och då är det kanske inte så skoj att t ex heta Mini.

• Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst
  • Jennie Brunflo

Ingen som lästa Aftonbladet om namnändring?

Hon som hette Fjolla i förnamn och ville byta. Hon kom från Island och insåg att Fjolla betydde något i detta landet.

• LillaStollan

Josebell- Klart att Tom och Jerry blir godkänt men jag förstår inte att folk VILL

Det är ju svårt att inte dra på munnen när man hör det...

• Trinity78
    Jennie Brunflo: Nä, Fjolla kan inte vara kul att heta. Inte här i Sverige i alla fall.
    There is no spoon
  • mammacatta

ingen som noterat att pojknament faktiskt ingår i bokstaveringen...? xerxes, yngve, zäta, åke, ärlig, östen...
    läste inte igenom tråden, så om nån redan påpekat det, så *sorry*

• Nötkaka

Fram  med alla möjliga roliga namn.
    Vi behöver ha mer kul i Sverige - inte vara så lagom allting!

• Nötkaka

...och dessutom ju fler "roliga" namn desto mer "normalt" blir det....

• Smultronet12

Ett namn som jag tycker är lite konstigt är Fiddeli (tjej namn) Stackarn kommer nog att få mindre trevliga smeknamn när hon blir äldre, tror jag!

• Jennie Brunflo

Det här hittade jag på Google. (OBS!!! Hävdar INTE att hon hittat på namnen.)

Så här många nu levande svenskar har Astrid Lindgren-inspirerade namn:

Borka 2
    Birk 340
    Madicken 540
    Ronja 4800
    Skorpan 10
    Katla 4
    Mio 52 flickor + 400 pojkar
    Kato 2
    Lillebror 630
    Karlsson (förnamn) 1
    Pippi 35
    Viktualia 2
    Emil 6 flickor + 59100 pojkar
    Tjorven 0

• Ekorrfamiljen
    Jennie B: Birk har säkerligen funnits länge, men Ronja sägs ju vara Astrids påhitt. Hon tittade i KAKs atlas och hittade namnet Juronjaure.. Resten är historia.

Gillar faktiskt lite udda namn. Alla mina barn har ju namn inspirerade av Sandemos "Isfolket".
    //Ekorren - mamma till Tin, Troll och lille Vendel i magen.
  • Jennie Brunflo

Ekorren:

Jag har läst någonstans att hon hittat på Ronja, Madicken, Pippi, Tjorven, Mio, Skorpan, Birk och Borka.

MEEEN, Birk och Borka finns väl i vissa fornnordiska historier eller fornnordiska namn eller nåt sådant...och skorpan....är ju en skropa...

Svar på tråden Ibland undrar jag om man verkligen borde få döpa sitt barn till vad som helst