• Matilda97

Prematurbebisar

Hej, tänkte skapa en liten tråd åt vi alla som nydligen fått förtidigt födda bebisar.

Vi kan dela information, prata och bara finnas där för varandra om något skulle kännas jobbigt.

Jag födde min lille son för 3dagar sedan, han var i vecka 31+2, då och vägde 1810g och var 40,5 cm lång. Han har skött sig super duktigt då han andas helt själv och behöver endas hjälp med värme och äta. Han har en sond i näsan som han får mat igenom var tredje timme, vaknar redan till varje mål och är hungrig.

Man blir så stolt när man ser sin lilla bebis vara så himla duktig!

Men det är klart massor känns jätte jobbigt, att vara tvungen och bo på sjukhus i flera veckor och få se honom med slangar och kablar över allt. Men det är viktigt att tänkta possitivt ????

Hoppas det finns någon människa där ute som tänker, känner och är i samma situation som jag!????

• Svar på tråden Prematurbebisar
  • Mamma20/5

Vi har varit i samma situation med våra tvillingar då dom plockades ut tidigt. Enligt dateringen på första ul så plockades dom ut 37+0, alltså färdiga, men de blev uppenbart när dom väl kom att den dateringen inte stämde. De blev några jobbiga veckor på neo, men idag fyller killarna 6månader och mår bra!

• Matilda97
    Mamma20/5 skrev 2015-10-23 15:37:23 följande:

Vi har varit i samma situation med våra tvillingar då dom plockades ut tidigt. Enligt dateringen på första ul så plockades dom ut 37+0, alltså färdiga, men de blev uppenbart när dom väl kom att den dateringen inte stämde. De blev några jobbiga veckor på neo, men idag fyller killarna 6månader och mår bra!

Nej vad jobbigt att dom sett fel ????

Härligt och göra att pojkarna mår bra idag! ????

Varför snittade dom dig? Någon speciell anledning?
  • Mamma20/5

[quote=75920599][quote-nick]Matilda97 skrev 2015-10-25 18:47:03 följande:[/quote-nick]

[/quote

Jaa, jag va inte så glad på läkarna där en stund. Varför kunde dom inte få ligga kvar lite till liksom! Vi hade några veckor runt v 30 där dom inte mådde så bra i mage så va på kontroller hela tiden, men i slutet mådde dom bra så tyckte dom kunde ligga kvar. Men men...

Charlie, som låg först, låg i sätesbjudning och då får man tydligen inte ens försöka med en vanlig förlossning så hade inget val. Känns både skönt o tråkigt.

Hur mår din lille?

• Matilda97
    Mamma20/5 skrev 2015-10-26 09:23:23 följande:

[quote=75920599][quote-nick]Matilda97 skrev 2015-10-25 18:47:03 följande:[/quote-nick]

[/quote

Jaa, jag va inte så glad på läkarna där en stund. Varför kunde dom inte få ligga kvar lite till liksom! Vi hade några veckor runt v 30 där dom inte mådde så bra i mage så va på kontroller hela tiden, men i slutet mådde dom bra så tyckte dom kunde ligga kvar. Men men...

Charlie, som låg först, låg i sätesbjudning och då får man tydligen inte ens försöka med en vanlig förlossning så hade inget val. Känns både skönt o tråkigt.

Hur mår din lille?

Jo det låter ju tråkigt att dom inte kunde vara kvar ett litet tag till, det är ju verkligen inte lätt och ligga inne på Neo :/

Men självklart kan inte läkarna göra allt rätt hela tiden, vilket man måste försöka förstå ibland. Men i slutändan blir det ju oftast bra:)

Min lilla pojke mår bra, dock har han legat o sola i snart en vecka pga gulsot vilket är väldigt tråkigt, går varje dag och hoppas på bra värden. Det går ju iaf ner och åt rätt håll:)

Man får försöka hålla tålamodet uppe och tänka att han kämpa på så gott han kan! :)
  • Mamma20/5

Våra killar hade oxå gulsot, men får försöka tänka att de är ju ganska lindrigt emot vad dom kunde ha fått! Hur går de med matningen o sånt då? Använder ni bara sonden? Vill/kan du amma? Hur går de med vikten?

Du verkar ha en bra inställning till de hela, men kom ihåg att du oxå får bryta ihop, de gjorde jag mer än en gång!

• Matilda97
    Mamma20/5 skrev 2015-10-28 11:16:11 följande:

Våra killar hade oxå gulsot, men får försöka tänka att de är ju ganska lindrigt emot vad dom kunde ha fått! Hur går de med matningen o sånt då? Använder ni bara sonden? Vill/kan du amma? Hur går de med vikten?

Du verkar ha en bra inställning till de hela, men kom ihåg att du oxå får bryta ihop, de gjorde jag mer än en gång!

Jo har förstått att det är väldigt vanligt med gulsot, speciellt på prematur.

Han sondmatas men får "testa" att amma när han är vid mig och har napp när han är vid pappa. Jag vill verkligen amma, och det känns ju väldigt bra att han har fått litet sugbehov nu.

Det går jätte bra med vikten, han går upp så fint så!:)
Svar på tråden Prematurbebisar